• Raspberry81

Värktabletter orksakar barnlöshet?

Läste en artikel idag om att vanliga värktabletter med acsetylsalisylsyra (eller hur var det nu med stavningen?) kan orksaka barnlöshet. Ägget ska tydligen har sämre chanser att lossna & fästa......men vad jag förstått är det mng som äter trombyl inför försök & lyckas just vid det försöket! Ska man ta förskningsrön med en nypa salt, eller ta det i beräkningen?

Finns det inget annat är trombyl som har samma verkan (dvs UTAN a (vågar mig inte på en stavning till)?

• Svar på tråden Värktabletter orksakar barnlöshet?
  • Dimitra

Det är infon som även finns här du har läst va?

Det som beskrivs där är de som tar full dos av värktabletterna. De som tar värktabletter för att främja en graviditet tar så yttepyttelåg dos att det inte påverkar ÄL (men har ingen värknedsättandet effekt heller).

Lättläst sammandrag: www.aftonbladet.se/foraldrar/graviditet/article219730.ab
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Raspberry81

Tack för ytterligare info!

Vet du hur mkt som är FÖR mkt, dvs om man på eget initiativ äter ex albyl? Jag har hört lite olika: en del säger att en halv vuxen albyl är bra, en del säger en kvarts barnalbyl....

Tillägger: Jag kommer snart ta ett test för att avgöra om jag behöver trombyl inför äd. Men pga min sjukdomshistoria börjar jag själv att medicinera nu vardagligen med albyl, dvs jag är ganska säker på att jag kommer behöva trombyl.

• Dimitra

Tyvärr så känner jag inte till var gränsvärdena går.

Önskar dig lycka till

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Dimitra
    isisisis skrev 2008-03-29 11:50:37 följande:
    Är det just "den" syran då som är inflammationsdämpande?
    Näe då. I länken här ovan finns det andra inflammationsdämpande ämnen uppräknade.
  • Raspberry81

Ingen aning

Tyvärr är det väl vanligt att kvinnor använder värktabletter med "a-syran" för att lindra symptom av ägglossning & PMS. Nu är inte jag jätteinsatt i när ägget lossnar & om man har ont just då (eftersom jag inte har ägglossningar)....men jag vet att min syster hade det & lindrade alltid med ipren. Hon har endometrios och därför hade hon ju väldigt ont under vissa perioder i cykeln.

• isisisis
    Dimitra skrev 2008-03-29 11:24:35 följande:
    Tyvärr så känner jag inte till var gränsvärdena går.Önskar dig lycka till
    Jaha.Ja där stod ju rätt utförligt i länken.

Vad jag läst är ju att man skall undvika Ipren och Zonsalvor av den anledningen att de är just inflammationsdämpande.

För att själva "fästningen" är en inflammation.

Men är det a-syran som är inflammationsdämpande??

Som finns i Trombyl då eller?
  • isisisis

Ja.Där stod det också bra. Tack.

Undrar hur de resonerar då vid IVF.

Förmodligen så uppväger väl fördelarna nackdelarna ändå..?

Äter själv Trombyl nu inför ÄD.

• Bling1975

1 tablett trombyl som är det som oftast ordineras vid upprepade missfall eller hos vissa kliniker vid IVF eller ÄD innehåller 75 mg a-syra. Det motsvarar 1/3 barn albyl. Enligt forskningen så ska man inte överskrida 100 mg per dag om man vill bli gravid, men vissa rekomenderas efter utredning att äta två trombyl så det finns säkert undantag. Den positiva effekten är att medlet även verkar blodförtunnande vilket motverkar små proppar i moderkakan.

Svar på tråden Värktabletter orksakar barnlöshet?