• idisb

hon är som ett prematur barn

Min syster hade gått över 6 dgr då hennes värkar startade. Dom blev starka och hon åkte in till huddingen sjukhus. Hon va då bara öppen 1 cm och ville skicka hem henne igen. Men hon skrek och hade så ont så dom gick med på att kolla hjärtljuden på bebisen. Då ligger dom mellan 80-100 och det beslutas om akutsnitt. Hon är då en ve över tiden. Flickan hade bajsat i vattnet och hade fått panik. Hon va jätte svag när hon kom ut och fick föras i kuvös till neo. Hon vägde bara något på 2 kg och är 49 cm lång. Min syster fick inte veta något och fick först träffa henne 7 på morgonen ( snittad kl 4) ingen säger något till henne förens 2 på dagen. Då har flickan en kolappsad lunga men dom säger att hon klarar sig till 100% och kommer bli helt återställd. I natt fick jag ett sms att hon blivit ivägskickad till solna till Astrid Lindgrens barnsjukhus för läget var akut. Den kolappsade lungan samlade luft och dom kommer inte göra något mer på Huddinge. vad jag hört nu är att hon svara på medicinen men vågar inte lika på mer lovord just nu. Flickan hade svältit i magen och henne lunga hade gått tillbaka till fosterstadiet. Moderkakan hade slutat fungera och hennes mage hade inte vuxit utan snarare blvit ännu mindre på 3 ve men skulle inte kollas upp än. hon ha ändå varit på flera ul för att bebisen inte rört sig som den ska men dom ha inte sett ens att moderkakan inte fungerat. Det är så mkt som hänt som man e arg på men vad jag undrar är att någon här inne som varit med om kolappsad lunga och sånt? Hur har det gått? jag vet inte om man vågar hoppas mera nu

hoppas det blir rätt tråd nu, kunde inte hitta någon annan, hon är ju född i rätt tid men hon är som ett prematurbarn
  • Svar på tråden hon är som ett prematur barn
  • HelHel

Oj fy, jag har ingen erfarenhet men det låter ju konstigt att de inte sett något på alla UL..
    Hoppas allt går bra!

• Snorkis

Vet inte vad jag ska skriva.. men jag håller tummarna att allt går bra!

• idisb

tack så mkt! jo vi hoppas att det går vägen men det käns inte så bra just nu!!

• idisb

dom ha gjort en hjärn kontroll nu, dom mäter hjärnvågor på något sätt och dom va bra. antar det tyder på att hon inte har fått några men i hjärnan. hon svarar på medicinen bra men det går upp och ner hela tiden :( har ju fått chockbesked 2 nätter i rad så vill inte sova

• cloudberry79

Hon är inte prematur, däremot tillväxthämmad. Jag håller också tummarna för att deras neotid blir så kort som möjligt och att de snart kan få komma hem.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • idisb
    cloudberry79 skrev 2008-03-28 21:28:18 följande:
    Hon är inte prematur, däremot tillväxthämmad. Jag håller också tummarna för att deras neotid blir så kort som möjligt och att de snart kan få komma hem.
    nej hon är inte för tidigt fött i den meningen men hennes kropp är som ett prematurt barn
  • Maria C S 75

Jag gick 14 dagar över tiden. Nekades tillväxt UL och fick en tillväxt hämmad son på 1970 gram och 46 cm lång. Det är tuftt kan jag säga, jävligt tufft. Man målar upp en bild på hur man tror att det skall bli och plötsligt vänds hela välden upp och ner.

Min son var svag när han kom ut men repade sig ganska snabbt. Hade inga problem med lungorna. Jag kunde inte amma då jag fick sån chock att mjölken aldrig rann till.

Hade en svår förlossning då tillväxthämmade barn är svaga och inte riktigt klarar en vaginal förlossning. Han fick tas med sugklocka när det blev för akut. Han såg hemsk ut när han kom ut, skrek inte och såg sjuk ut. Som tur var hade de kallat ner en neo läkare. Nu i efterhand hr hon sagt att hon trodde det var något allvarligt fel med honom när han kom ut. Men som tur var var det inte det. Vi fick ligga på neo i 2 veckor.

Sista dagen på neo ville de göra ett UL på hjärnan för att se att den utvecklats som den skulle, som tur var hade han det. Huvudet hade en liten konstig form (hammarhuvud) men det rättade till sig inom 2 veckor.

Tro mig din syster behöver ditt stöd. Säg åt hela familjen att inte ringa som tokiga för det behöver hon inte. Lämna ett meddelande hos henne att du finns där för henne. Att hon kan ringa när hon vill och be dig om vad hon vill. När hon väl säger att du kan komma upp så ta med dig mat som hon kan frysa in, dricka och sånt. Ett litet gossedjur till kuvösen. Men framför allt en stor famn som hon kan finna tröst i. Fråga gärna om du har några frågor.

Det finns en länk om tillväxthämmade barn...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m27647344.html

• En glad tjej

Stackars er! Kan inte föreställa mig vad ni går igenom. Skickar varma kramar med massor av hopp!

• Busbellan

Oj, vad jobbigt. Har själv ingen erfarenhet av samma sak, men däremot en liten dotter som har haft problem med sina lungor pga att hon föddes med diafragmabråck.
    Men allt har löst sig till det bästa till slut.

Mamma till Nora, August och Ella
  • idisb
    Maria C S 75 skrev 2008-03-29 08:00:54 följande:
    Jag gick 14 dagar över tiden. Nekades tillväxt UL och fick en tillväxt hämmad son på 1970 gram och 46 cm lång. Det är tuftt kan jag säga, jävligt tufft. Man målar upp en bild på hur man tror att det skall bli och plötsligt vänds hela välden upp och ner. Min son var svag när han kom ut men repade sig ganska snabbt. Hade inga problem med lungorna. Jag kunde inte amma då jag fick sån chock att mjölken aldrig rann till.Hade en svår förlossning då tillväxthämmade barn är svaga och inte riktigt klarar en vaginal förlossning. Han fick tas med sugklocka när det blev för akut. Han såg hemsk ut när han kom ut, skrek inte och såg sjuk ut. Som tur var hade de kallat ner en neo läkare. Nu i efterhand hr hon sagt att hon trodde det var något allvarligt fel med honom när han kom ut. Men som tur var var det inte det. Vi fick ligga på neo i 2 veckor. Sista dagen på neo ville de göra ett UL på hjärnan för att se att den utvecklats som den skulle, som tur var hade han det. Huvudet hade en liten konstig form (hammarhuvud) men det rättade till sig inom 2 veckor.Tro mig din syster behöver ditt stöd. Säg åt hela familjen att inte ringa som tokiga för det behöver hon inte. Lämna ett meddelande hos henne att du finns där för henne. Att hon kan ringa när hon vill och be dig om vad hon vill. När hon väl säger att du kan komma upp så ta med dig mat som hon kan frysa in, dricka och sånt. Ett litet gossedjur till kuvösen. Men framför allt en stor famn som hon kan finna tröst i. Fråga gärna om du har några frågor.Det finns en länk om tillväxthämmade barn...www.familjeliv.se/Forum-3-22/m27647344.html
    vad skönt att det gick så bra med din son! jag har inte velat störa henne så har bara skickat sms till henne att jag tänker på dom och att jag finns här om det är något jag kan göra. Hon svarar när hon orkar. Idag ha varit en bra dag. Natten var hon stabil och läkarna säger att dom har stort hopp och att det ser ljust ut just nu. Men man vet ju inte när dom e så små :( Hon ligger frotfarande nersövd för hån får mediciner mot lungan och infektionen. Sen antar jag att det är för hon inte ska ont kanske? ska genast kolla tråden
  • idisb
    En glad tjej skrev 2008-03-29 08:13:45 följande:
    Stackars er! Kan inte föreställa mig vad ni går igenom. Skickar varma kramar med massor av hopp!
    tack så jätte mkt!!
  • idisb
    Nogula skrev 2008-03-29 08:17:13 följande:
    Oj, vad jobbigt. Har själv ingen erfarenhet av samma sak, men däremot en liten dotter som har haft problem med sina lungor pga att hon föddes med diafragmabråck.Men allt har löst sig till det bästa till slut.
    vad skönt det löste sig bra för eran dotter! hade hon det väldigt jobbigt med lungorna?
  • Busbellan
    idisb skrev 2008-03-29 13:15:20 följande:
    vad skönt det löste sig bra för eran dotter! hade hon det väldigt jobbigt med lungorna?
    ja, eftersom tarmarna låg uppe vid lungorna så hade de inte kunnat utvecklas oredentligt så hon har lite nedsatt lungfunktion, men det märks inte särskilt mycket på henne längre, men det blev ju lite tid på sjukhus från början.

Hoppas nu din systers lilla tjej piggnar till så fort som möjligt!!
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden hon är som ett prematur barn