• Anonym (bruden)

kan man skriva på inbjudningarna till ett bröllop att man vill ej ha några saker i pressent, utan att dom ska sätta in pengar på ett konto till bröllopsresa+renovering istället?

hur skulle ni uppfatta om de stod något sånt på en bröllopsinbjudan?

är det fult?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-24 17:44
    vill inte ha några saker utan vill skriva snyggt att gästerna kan ge bröllpsresegåva eller någon upplevelse istället

för mina vänner vill ge något

och saker som sagt har vi för mycket av och blir inte glada för.

hur ska man skriva för att ingen ska ta illa upp att upplevelser eller resegåva eller renovering exempelvis uppskattas mera än saker...

beöver inte ge något men det accepteras inte av mina vänner

fattar alla vad jag menar?
    vi vill inte tigga vi har råd med det vi vill men vännerna vill ge något, och saker blir vi bara ledsna över att få, men upplevelser eller renovering eller bröllopsresegåva uppskattas om nu man måste ge något som våra vänner vill

vill bra ha hjälp med formulering som inte tas fel

fattar alla??

• Svar på tråden kan man skriva på inbjudningarna till ett bröllop att man vill ej ha några saker i pressent, utan att dom ska sätta in pengar på ett konto till bröllopsresa+renovering istället?
  • Shorona
    Anonym skrev 2008-03-26 15:38:21 följande:
    Inte högljutt i alla fall...
    Om inte så är det fortfarande ingen som tviungar dem att ge något överhuvudtaget. Vi har ju bjudit dem för att vi vill att dem ska vara med och fira våran dag.
    I Maj blir jag en Gillerström! Precis som sambon och sonen!
  • LuddeMiah

vi skrev så här:

Att vårt brudpar gillar presenter, det vet vi. Men de har vänligt men bestämt låtit oss förstå, att bidrag till stundande bröllopsresa står överst på önskelistan!

Vi fick en blandad kompott, mestadels bidrag till resan som gick till Bali å Malaysia.
    Många av våra vänner har gjort precis likadant!!
    lycka till

• YokohamaNr2

Vi var pa brollop dar de istallet för presenter hade en websida pa inbjudan som funkade som en brollopspresents sida men den var fokuserad på brollopsresor så du kunde välja att köpa en natt på ett visst hotell eller en middag på orten de skulle till etc. Tycker jag var en jättebra ide så kunde man dessutom se var de skulle och få en känsla av att ha köpt något mer konkret än att bara ge pengar.

Detta var i England och en Engelsk sida men det kan kanske vara värt att kolla om det finns något liknande i Sverige.

• Aisha

Har inte läst någonting härinne,

men jag personligen uppfattar det inte som "fel" på något sätt faktiskt!

Det är ju ERAT BRÖLLOP!

• krypet fem

Ha ha, såg att versen jag skulle skriva in redan fanns här, men jag skriver den gärna igen då jag tyckte den var superbra!!

Brudparets önskan:

Vår högsta önskan är att bli make och maka,
    och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.
    Vi tänkte ge ett litet tips,
    på hur ni problem med en eventuell gåva löser vips.
    Vi har grubblat och funderat,
    och vårt hushåll grundligt studerat.
    Man kan snabbt konstatera
    att vi behöver inte mycket mera!
    Er närvaro är nog, men om ni än mer vår dag vill hylla,
    en slant till en bröllopsresa vår framtid kan förgylla!

Bankkonto: Swedbank 9999-9 999 999 999-9

Jag tycker det är bra att skriva på inbjudan att man önskar sej pengar. Ser inget fel i det om man är ödmjuk och skriver "om ni nåt tänkt ge så önskar vi oss pengar till en resa" och inte "sätt in prenentpengarna på kontonr xxx", det är fult.

Personligen så känner jag mej mer generös om pengarna ska gå till en resa än till det nya köket, vet inte varför... Fundersam Tycker att om man ska göra nytt kök så kan man önska sej presentkort på "köksvaruhuset" (eller på tapeter- kakel- golv-butiken).

Och så ska man som givare tänka på att om brudparet angett kontonummer så kan man faktiskt gå in på banken och sätta in pengarna anonymt och bara skriva "Grattis" i rutan för meddelande och sen ge ett vackert kort med texten "Slant insatt på bankkonto" om man inte vill visa hur mycket (lite) man ger! 

• Tida77

Har inte läst tråden, men måste det stå i inbjudan? Jag tycker det är helt ok att önska sig pengar eller presentcheckar, men jag skulle nog ge någon uppdraget att vara "önskelisteansvarig" och skriva dennes kontaktuppgifter i inbjudan istället. Eller om ni har någon hemsida med information om bröllopet kan det kanske stå där.
    "Har ni frågor om bröllopet, festen, gåvor eller annat kontakta N.N." eller något liknande...

Själv föredrar jag presentcheckar då jag vill veta att det jag ger går till det jag avsett. Om jag ger ett bidrag till en resa vill jag inte att pengarna ska "försvinna" för att barnet behövde en ny overall eller nåt sånt, då vill jag att det ska gå till just en resa...

Lycka till!

• Anonym

annbom -

Jo, det ÄR fel att 'be om bidrag' till en fest som bara är till för en själv. Hör du inte själv hur mycket tiggeri det är?

• Anonym

Jag skulle aldrig gå på ett bröllop där brudparet vill ha pengar till festen eller har kuvertavgift. Har man inte råd att bjuda in till fest då ska man låta bli. Man bjuder inte om gästerna får betala festen, då är det gästerna som bjöd brudparet.

Och man kan inte jämföra med temafester där alla betalar en summa, då har man någon som är sammanhållande, inte som "bjuder till fest".

Alla är vi olika och när jag och min kille går på bröllop i sommar hos hans vänner där man brukar ge pengar, då får HAN göra det. Jag ger inte pengar i present, så är det bara.

• Emma83

vi skrev på inbjudningskortet att iståället för bröllopspressent så önskar vi oss ett bidrag till bröllopsresan

och sedan skrev vi konto nr...

• annbom

Det tycker inte jag. Alla ger ju en present i vilket fall som hellst och varför då inte i pengar

Anonym skrev 2008-03-28 09:41:21 följande:
    annbom -Jo, det ÄR fel att 'be om bidrag' till en fest som bara är till för en själv. Hör du inte själv hur mycket tiggeri det är?
Svar på tråden kan man skriva på inbjudningarna till ett bröllop att man vill ej ha några saker i pressent, utan att dom ska sätta in pengar på ett konto till bröllopsresa+renovering istället?