• Adella

Billig snabbväxande häck HJÄLP?

Hej!

Nu har vi börjat planera inför våren att plantera runt huset. Vi tänkte först på cypress träd men de är ju så dyra om man ska ha skaplig höjd på dem. Sen kom jag på att det finns väldigt fina gröna, täta häck. Någon som vet vad man kan plantera då. Vi vill ha en som är grön året om. Nåt bra ställe som man kan köpa billigt?
    HJÄLP, förslag?

• Svar på tråden Billig snabbväxande häck HJÄLP?
  • Miss Lau
    Juniphé skrev 2008-03-17 14:47:29 följande:
    Ja, men då är det för en planta på 20-30cm bara. Om TS vill ha en som redan ä rätt hög så får hon säkert ge omkring 200kr och uppåt per planta. Och sen räkna man ju 3 plantor per meter.
    Tips:
    www.hortogreen.com/
    Ja visst är det så. Antingen en liten "billig" eller en mer färdig och dyrare. Å andra sidan växer tujor enormt snabbt så jag hade nog nöjt mig med små plantor.
  • isisisis

Det bästa valet är helt klart liguster.

Den kostar bara en tredjedel av vad thujan kostar.

Den växer snabbt,är tålig,tål att föryngras rejält och formklippas.Slittålig.

Den är dessutom nästan vintergrön.

• Adella

Tack snälla alla.
    Finns det några fler ställen som man kan beställa ifrån eller åka till för att hämta växter?

• Cinnalinna

haha förlat.... innan jag sag att det lag under "trädgard" sa täntke jag "vad tusan är det här?!?!"

• isisisis

Var bor du?
    Är det många meter häck du behöver?

Det kan löna sig att ringa en plantskola och be om pris istället för att åka till näsmaste handelsträdgård.

Googla på plantskolor i din kommun!

Trädgårdsanläggare

• stompanr1

Jag röstar också på liguster, se bara till så att du får den sorten som är vintergrön, finns flera sorter.

• Adella

Liguster är ju faktiskt billigare men jag tycker att tuja är mycket vackrare.

• veera

Ni kan kanske låta ettåriga slingerväxter växa på en armeringsmatta i väntan på att den permanenta häcken växer upp om ni vill börja med lite mindre(och billigare) häckplantor.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Adella

Nu har jag hittat nummret till en plantskola i närheten, ska ringa och kolla vad de tar per tuja planta. Meddelar er snart.

• DenDär

Ja det här ämnet intresserar mig med. Har stor tomt som vi vill ha häck runt (snabbt). Hoppas du skriver ut ungefärligt pris när du fått tag i dom.

• Adella

Nu har jag hittat en plantskola på nätet som man kan köpa tujor av. Kontaktade dem och fick följande uppgifter:

Thuja Brabant till kampanjpris så långt lagret räcker.
    Storlek 80/100 cm ( ovan mark). Pris 129 kr/st,
    99 kr/st vid minst 10 st,
    69 kr/st vid minst 50 st.

• DenDär
    Svar på #22
    Adella skrev 2008-03-19 11:34:26 följande:
    Nu har jag hittat en plantskola på nätet som man kan köpa tujor av. Kontaktade dem och fick följande uppgifter:Thuja Brabant till kampanjpris så långt lagret räcker. Storlek 80/100 cm ( ovan mark). Pris 129 kr/st, 99 kr/st vid minst 10 st, 69 kr/st vid minst 50 st.
    Ok, tack då vet jag med! Rätt dyrt med en snygg häck med andra ord
  • scaniae
    Adella skrev 2008-03-19 11:34:26 följande:
    Nu har jag hittat en plantskola på nätet som man kan köpa tujor av. Kontaktade dem och fick följande uppgifter:

Thuja Brabant till kampanjpris så långt lagret räcker.
    Storlek 80/100 cm ( ovan mark). Pris 129 kr/st,
    99 kr/st vid minst 10 st,
    69 kr/st vid minst 50 st.
    På Bauhaus kan du köpa 100cm Thuja Brabant för 89kr / styck

Det bästa för dig är att köpa de minsta thujorna du kan hitta eftersom de blir billigast och sen på insidan planterar du Japansk Humle, under sommaren har du helt insynskyddat tills Tujorna växer upp, Mycket mycket billigare.
Svar på tråden Billig snabbväxande häck HJÄLP?