• Lajbans

kan man göra så?

Ja och min sambo har en helskruvad ide.. vi har en fruktansvärt nära vän som kan tänka sig att bära vårat barn.. Jag kan inte bli gravid och vi är alla med på de hela att han skulle göra henne gravid på "de naturliga viset" eftersom pengar är nåt vi inte har hur mycke som helst av.. Jag vill veta om de är okej att göra så??

• Svar på tråden kan man göra så?
  • Raspberry81

Man kan göra en sk korsdonation, dvs din vännina donerar ägg, men inte till Er, utan till en okänd mottagare. Ni kommer snabbt fram i äggdonationskön på det sättet. Varför kan du inte bli gravid?

Fru hemlig skrev 2008-03-16 14:43:22 följande:

Annars kanske äggdonation kan vara ngt för er? Dvs väninnan donerar sina ägg och du bär barnet? Jag tror att det är lagligt men jag vet inte. I alla fall finns det lagar kring detta så jag tror att du kan få det juridiska mödraskapet trots att donatorn är känd. Men det finns nog trådar för sånt på andra forum här.
  • Sister in C

Vad betyder det att han skulle göra henne gravid "på det naturliga viset"?
    Om det betyder vad jag tror så tycker jag det verkar mkt sannolikt att det blir svårt med relationerna sen. Men om det betyder insemination så är det ju en annan sak....
    Personligen skulle jag vara försiktig med såna här nära-vän-lösningar eftersom det finns stor risk att det förstör alla relationer. Och att det inte blir du som blir mamma ändå. Kanske därför det inte är lagligt i Sverige?
    Men jag hoppas att ni ska få det barn ni längtar efter.

• Rosarin

Forlat men jag tycker arligt talat att det later lite...ja hur ska jag saga....annorlunda.
    Helt klart en helskruvad ide.

Varfor adopterar ni inte i stallet?

En sak som ni kanske ska ha i atanke om din sambo ska befrukta din vaninna den naturliga vagen ar att det ar SALLAN man blir gravid pa forsta forsoket! Det kan handa att dom far halla pa ett tag...
    Ar det helt ok for din del?

Tank pa saken innan du bestammer dig, det kan bli jobbigare an du tror.

Forlat att jag fragar men vems ar forslaget att han ska gora henne gravid "den naturliga vagen"?
    Far bara en sa underlig kansla i magen av det har, vill inte saga mer.

Annars tycker jag forslaget om insemination later bra, kanns battre pa nat vis.

• Lajbans
    Svar på #13
    Alltså jag är inte helblåst och jag fattar mycke väl att de tar tid att bli gravid har liksom försökt i fem år.. Nu är ju sittuationen så att vi bor ihop alla tre.. Ville liksom inte säga detta men vi lever i ett alternativt förhållande alltså ett treparts förhållande...
  • mammatillvictor
    Lajbans skrev 2008-03-16 14:42:27 följande:
    respekterar de men man behöver ju inte vara otrevlig.. Ja visste ju inte, därför jag fråga..
    Otrevlig, det var väl knappast något otrevligt i det thalis skrev, hon bekräftade ju bara Fru Hemligs inlägg?!
  • Lajbans
    Vietnammamma skrev 2008-03-16 20:34:54 följande:
    Otrevlig, det var väl knappast något otrevligt i det thalis skrev, hon bekräftade ju bara Fru Hemligs inlägg?!
    nej jag såg de nu.. jag var något förvirrad i tidigare idag.. och de ber jag om ursäkt för!
  • Mara
    Lajbans skrev 2008-03-16 14:30:26 följande:
    Svar på #1De vet jag inte riktigt.. vi har inte inte kommit så längt ännu.. men tanken var väl lite mer att han blir ju barnets far isf och om man sen kunde göra nåt typ adoption att ja och min sambo får hela vårdnaden.. sorry, visste inte vilket forum jag skulle skriva i..
    Nu tror jag inte att det är så enkelt att genomföra en adoption i Sverige på dte här sättet. En adoption ska alltid vara för barnets bästa. Med största sannolikhet kommer din vän att få samtala med både socialsekreterare och kurator innan det kan vara aktuellt att hon får adoptera bort sitt barn. Jag skulle tro att de kommer att råda henne att behålla barnet. Sett ur ett barns perspektiv är livet trots allt (i de flesta fall) enklare att växa upp hos de personer som man har biologiska band till. Det är först när detta inte är möjligt som man bör överväga adoption.
  • Lajbans

Jag tänker nu mer inte svara på fler inlägg på denna tråden om de är nån som vet hur man tar bort den så varsegod! jag skrev här för att få stöd men de de flesta pratar till mig som att jag vore 4år..

• Isis

Hej Lajbans!

Nu när du skriver att ni lever i ett 3-partsförhållande så kan jag ju tycka att idén kanske inte är så dum... Ingen annan har ju att göra med era förehavanden på så vis.

Lättast är det väl kanske att du i så fall blir en "mamma2" eller "extramamma"? Att ni sedan på något vis ska adoptera inom relationen är kanske inte ens nödvändig då? Eller?

Lycka till!

• Mara
    Lajbans skrev 2008-03-16 20:48:05 följande:
    Jag tänker nu mer inte svara på fler inlägg på denna tråden om de är nån som vet hur man tar bort den så varsegod! jag skrev här för att få stöd men de de flesta pratar till mig som att jag vore 4år..
    Okej, men du skrev aldrig att det var stöd du var ute efter. Du frågade om man kunde göra så som ni funderade på, och det var väl det som de flesta svarade på.
  • Rosarin
    Lajbans skrev 2008-03-16 20:27:30 följande:
    Svar på #13Alltså jag är inte helblåst och jag fattar mycke väl att de tar tid att bli gravid har liksom försökt i fem år.. Nu är ju sittuationen så att vi bor ihop alla tre.. Ville liksom inte säga detta men vi lever i ett alternativt förhållande alltså ett treparts förhållande...
    Jahaaaa men DA var det ju lite annorlunda.
    Da forstar jag battre hur du menar.

Det verkar iofs som om det har ar valdigt kansligt eftersom du "fraser" ifran ganska snabbt.

Jag har ALDRIG insinuerat att du ar korkad. Jag skrev i all valmening for DIN skull, att du kanske skulle fundera lite mer pa vad det innebar nar din sambo ska gora din vaninna gravid.

Saker och ting kan verka sa enkelt nar man diskuterar dem men sen nar det kommer in kanslor i det hela sa kan det bli ratt sa komplicerat. Det var sa jag menade.

Jag lamnar traden nu, det har ar inget for mig kanner jag.

Lycka till!
  • Angla

utifrån TS så tänke jag ja vad tusan alla får väl sätta på vem man vill och blir någon gravid så får båda parter ta ansvaret bäst de vill oavsätt om det är att bli en aktiv förälder eller genom att godkänna en adoption. För surrogatmödraskap är ju inte tillåtet i sverige så det kan ju bli svårt.

När jag sen läste att ni har ett förhållande alla tre så är min spontana känsla att ni är ute på hal is. Det kan ju, ve och fasa komma en dag då ni inte har ett förhållande längre och då kommer en av er om det blir diskussioner att få leva utan barnet. Har då ingen adoption skett så blir det du som drar det kortaste stråt och blir utan barn. Och ett öppen separerat föräldraskap på tre tror jag skola osv skulle reagera på.

• Sister in C

Trepartsförhållande?! Ja, då har jag nog inget att säga som faller TS på läppen... öht borde man inte skriva en fråga här om man bara vill ha "Javisst, jättebra idé!" som svar.

Svar på tråden kan man göra så?