• pusspillan87

ni som värkar veta?

hur länge måste man vänta innan man kan kolla varför man inte blir me barn är på 7de försöker å börjar lessna på all den här väntan mensen kom idag på bim+7 måste man vänta ett år eller??

• Svar på tråden ni som värkar veta?
  • Dollars matte

Om ni inte har några tydliga problem som tex utebliven eller väldigt oregelbunden mens (upp till en veckas förskjutning räknas inte som oregelbundet), eller om ni har svårt att genomföra samlag pga tex impotens eller svår vestibulit, så måste ni vänta minst ett år innan ni kan söka hjälp. Eller om kvinnan i paret är över 35, då kan man i vissa fall få komma in tidigare.
    Det är helt normalt att det tar upp till ett år att bli gravid, och genomsnittet ligger på 7 månader så ni har fortfarande oddsen med er. Jag har för mig att 80% av alla som försöker blir gravida inom 1 år och 90% inom 2 år. Visst är det jobbigt att vänta, men 7 månader är faktiskt ingenting. Bara att kämpa på!

testdag 21/3
  • pusspillan87
    Svar på #1
    hmm okeej ja då värkar d ju bli till att vänta för jag är ju en bit under 30 emn min kille börjar närma sig, alltid regelbunden mens prick på da men inte denna månad då den gick över 7 dagar nej ja vet att d inte e nån evighet med 7 försök men endå man börjar lessna å det känns mest hopplöst å göra försök efter försök när det endå bara blir negativt:S mend blir väl att fortsätta kämpa på!
  • Dollars matte

Mäns fertilitet är inte lika beroende av åldern som kvinnans, inte lika tidigt i alla fall. Så hans ålder är oviktig så länge han är under 50...

Jag vet att det känns jobbigt när man är mitt i det, men när man sen har fått fortsätta vänta i 2 år till så förstår man att känslan man hade vid 7 månader inte alls var i närheten av den frustration man känner nu. Var glad för att du inte behöver göra någon utredning än, för det är inte särskilt roligt. Hela den processen består av ännu mera väntande än vad det är när man försöker på egen hand.

Lita på att naturen sköter sig som den ska och ge det ett halvår till! Lycka till!

testdag 21/3
  • pusspillan87
    Svar på #3
    okeej håller ni på me en utredning nu eller?? å hur värkar den gå isånna fall finner ni nått hopp??
    jo ser man det på de sättet så e d ju inget alls för oss me bara 7 gånger men man blir så frustrerad å att man inte ska försöka tänka på att man ska skaffa barn när man har sex å tills nästa bim d är inte heller lätt alla våra kompisar har precis blivit me barn eller är redan me barn så d gör väl att d känns ennu mer jobbigt..
  • Dollars matte

Vi har hållit på med utredning och behandling i ca 1½ år. Gör ivf (provrörsbefruktning) nu. Man vågar inte hoppas fullt ut längre, det får gå som det går så får vi se om det funkar eller om vi ska hitta en annan väg att gå.

Ja, jag är ju över 30 så du kan ju tänka dig att nästan alla kompisar har barn, många har också både 2 och 3 st vid det här laget. Men försök att inte jämföra dig med kompisarna, det är ju inte för deras skull ni vill ha barn, eller hur?! Deras liv är deras, de har haft tur men er tur kommer förr eller senare, på något sätt.

testdag 21/3
  • pusspillan87
    Svar på #5
    okeej trist att d ska behöva ta så lång tid för er nu tycker ja inte att d e så länge endå för oss när man hör andra...måste av jobbigt! hoppas d blir ett plus denna gång då:D *håller tummarna*

ja precis då har dom flesta redan barn antar ja. nej nej d e ju absolut inte därför man skaffar barn för nån annans skull men när man hör å ser alla andra så blir man mer deppig men mend e bara försöka igen! :D
Svar på tråden ni som värkar veta?