• Kastanja

Skillnad Fragmin/Trombyl?

Jag har blivit ordinerad Fragminsprutor nästa gång jag blir gravid, för att förhoppningsvis förhindra missfall. Jag vet att det är blodförtunnande, och tycker att det verkar som att de flesta får Trombyl med samma syfte. Nån som kan förklara skillnaden mellan Fragmin och Trombyl för mig?

• Svar på tråden Skillnad Fragmin/Trombyl?
  • Heavenly Demise

trombyl är i tablett form och fragmin är injektionvet ej om det är någon mer skillnad på dem

mamma till markus(01) ella (f/d04) emilia(06)
  • gräddad längtan

Enkelt förklarat så är Fragmin mer effektivt  blodförtunnande än trombyl.

• fru smultron

Hej.

Trombyl och fragmin är två helt olika läkemedel. Trombyl är mer blodförtunnande dvs man blir mer lättblödande. Fragminet har helt andra verkningsmekanismer den hindrar att blodet koagulerar på ett helt annat sätt.

Fragminets goda egenskaper vid graviditet håller man på att forska om här i Linköping bland annat vad gäller fragmin vid upprepade missfall som gav jätte jätte fina resultat.
    Och dels har man hittat att livmoder och livmoderhals innehåller receptorer för detta läkemedel som gör att förlossningen blir lättare, går snabbare, och förlossningarna ger färre komplikationer. Detta gör man försök med just nu i Linköping och man ser jätte fina resultat.

Själv är jag gravid nu i v 38 efter 6 MF och har fått just fragmin som behandling, så jag är överlycklig över den hjälp jag fått av fragminet. För mig har detta varit min räddning!!

Vad jag vet så var trombyl inget som dem rekomenderar här, men jag vet inget mer om det.

Lycka till och hoppas att fragminet räddar din nästa graviditet!!!

Ps glöm bara inte att påbörja behandlingen direkt efter pos grav test.

• Greifing

Här är en till som också har funderat över det:) Tack för det svaret. Jag har råkat ut för 2 missfall och 1 Ma , och förlorade min son för 1 år sedan i moderkaksavlossning. Nu, OM jag skulle bli gravid igen så får jag både fragmin och trombyl. Blir så glad när jag ser att det faktiskt funkar för vissa. hoppet är det sista man har. TACK

• Kastanja

Tusen tack för ett jättebra svar fru smultron!!!

• fislisa

å va glad jag bli när jag läser denna (väldigt gamla) tråd! Är gravid i vecka 7 och jag är såååå orolig och rädd för missfall eftersom jag har SLE.. Behndlas med fragmin och jag har hela tiden haft i en massa konstiga tankar och trott att det ska vara farligt och nästan göra risken för missfall STÖRRE! 
    Nu håller jag tummar och tår för att min lilla bebbe vill leva :) 

• Saftmedbulle
    fislisa skrev 2011-07-25 07:19:59 följande:
    å va glad jag bli när jag läser denna (väldigt gamla) tråd! Är gravid i vecka 7 och jag är såååå orolig och rädd för missfall eftersom jag har SLE.. Behndlas med fragmin och jag har hela tiden haft i en massa konstiga tankar och trott att det ska vara farligt och nästan göra risken för missfall STÖRRE! 
    Nu håller jag tummar och tår för att min lilla bebbe vill leva :) 
    Håller oxå tumme för dig! Grattis till plusset!
Svar på tråden Skillnad Fragmin/Trombyl?