• Omorfia

Vi unga mammor med urinläckage efter förlossningen - kan vi stötta varandra?

Jag har typ alltid haft ansträngningsinkontinens, dvs att nysa och slappna av i underlivet har aldrig varit en hit liksom.. Detta trots knipövningar och en bra muskulatur i underlivet. Min man har alltid sagt att jag kniper så hårt att det nästan gör ont på honom.

Nu under graviditeten har det blivit mycket värre och nu när jag är sjuk och hostar och nyser hela tiden så går det åt en del trosskydd kan jag säga. Jag bara hoppas att det ska bli bättre efter att knyttet kommer ut.

Lycka till läckande medsystrar

• Omorfia

Jag har ingen aning varför det är så här för mig. Minns bara hur förbannad jag blev på barnmorskan när jag berättade om ansträngningsinkontinensen och hon käckt pratade om knipövningar och att sexet blir också mycket bättre då. Som att min man skulle vilja att jag klämde åt hårdare..

Knipövningar är ett måste när man fått barn (annars också iofs) och det är inte meningen att man ska läcka när man lyfter något eller tappar balansen och jag skulle tro att det hjälper i det läget. Själv blir jag nöjd om det återgår till som det var innan graviditeten att det räcker med att jag stannar när jag ska nysa för att det inte ska läcka. Nu måste jag stå still och helt upprätt och aktivt hålla i hop för att det inte ska läcka när jag nyser eller hostar.

Svar på tråden Vi unga mammor med urinläckage efter förlossningen - kan vi stötta varandra?