• Hektor

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Finns ju ingen statistik på komplikationer som tillkommit UNDER ett planerat snitt,
    + att förlossningsläkaren jag pratade snitt med hade inget att säga om det heller.

• Hektor
    cameron skrev 2008-03-28 20:15:33 följande:
    Blev så nyfiken när jag såg diskussionen om "Barnmorskorna" så jag var tvungen att titta på avsnittet. Vanligtvis brukar jag undvika sådan program pga att jag blir så illa berörd och mkt riktigt blev jag det även den här gången. Att föda vaginalt är verkligen INGET för mig (det visste jag ju förstås redan). Aldrig i livet säger jag! Usch vad utelämnad man lär vara när man ligger där och fy för allt som kan gå fel. Jag fattar inte att vi inte är flera som vägrar gå igenom det där och som vill ha planerade snitt istället. Känns som att "alla dom andra" har blivit hjärntvättade av all propaganda för vaginala förlossningar Nej tacka vet jag snitt säger jag!
    Jo men verkligen!
    Jag förstår inte heller, fast börjar man ifrågasätta folk så märks det att de är
    "hjärn tvättade" och helt inne på det gammalmodiga sättet att föda vaginalt
    för så har det ju faktiskt alltid varit :P

De frågar en varför man valt snitt, sen när man ställer motfråga så är det bara så.
    Inget konkret svar...
    Vissa gamla stötar tycker ju att man ska föda med smärta, får stå för de haha
  • Hektor

Grattis till dottern! =)

Hur gick allt?
    Är du nöjd?

• Hektor

Lite intressant snitt-info hämtad ifrån:
    Kejsarsnittboken av Viveka Holmertz

Kontroll för läkaren- Kejsarsnitt är hantverksmässigt enkla och ett planerat snitt som går på rutin är snabbt och behändigt och lättare än en utdragen förlossning.
    När läkare i efterhand får klander för att något gått snett handlar det oftast om kejsarsnitt som gjorts för sent eller som inte gjorts alls.
    Aldrig om kejsarsnitt som gjorts.

På en förlossningsavdelning kan de blivande föräldrarna möta personal som inte har tid för de, eftersom de behövs vid flera förlossningar samtidigt
    Osäkerheten blir stor hos paret eftersom man stundtals lämnas ensamma under de avgörande timmarna när deras barn ska födas.

• Hektor
    hag7 skrev 2008-03-30 10:55:58 följande:
    Ge mig lite peppning nu inför mitt läkarbesök imorgon , känns som jag har klippkort på sjukhuset justnu inför att jag ska ha mitt planerade snitt !
    Har du inte läst kejsarsnittboken?
    Ta med info/fakta/statistik som kan stötta dina åsikter varför du vill ha ett snitt
  • Hektor
    Smuliz skrev 2008-03-30 11:47:03 följande:
    Svar på #449Finns den kanske att låna på biblan eller vart får man tag på den??
    Det antar jag att den gör?
    Jag köpte min på adlibris hemsida
  • Hektor

Fakta fakta fakta det är värt oerhört mycket att vara väl påläst

• Hektor
    hjärta skrev 2008-03-30 20:01:12 följande:
    Har vänner som arbetar på hälso & sjukvårdens ansvarsnmnd och vi börjuade diskurera förlosning igår och ingen av dem har handlagt ett ärende gällande snitt, men flera vaginala. Så det känns ju extra bra :)
    Berätta mer, du är så kortfattad ;)
  • Hektor
    Isa med Flisan skrev 2008-03-30 20:08:17 följande:
    Jag vill gärna veta mer också, är i valet o kvalet när det gäller förlossningsätt den här gången (födde vaginalt -04) och får höra så mycket negativt om snitt så jag vill höra så mycket positivt som möjligt
    Får man fråga vad du hört som är negativt?
    Finns ju inga direkta risker för barnet utan enbart för mamman?
  • Hektor
    Isa med Flisan skrev 2008-03-30 20:29:25 följande:
    Jag har hört både det ena o det andra men inte så mycket av medicinskt kunniga personer utan mer av "nära o kära" som tycks tro att det är helt okej att lägga sig i något så privat som ens förlossning.Min barnmorska och min läkare hävdar att en vaginal förlossning är mycket bättre för barnet, har inte fått nåt riktigt svar på varför...Det mesta jag har fått höra är ju naturligtvis att det är såå mycket farligare med ett snitt för mamman. Jag känner mig livrädd för förlossningen tack vare det, så lite positivt om snitt vore inte helt fel eftersom jag helst inte vill vara med om en till vaginal förlossning.
    Läs lite tidigare inlägg i tråden, finns mycket positivt där + länkar, tips om bra böcker osv
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.