• Smuliz

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Svar på #963
    cameron skrev 2008-04-21 09:49:13 följande:
    Sthlmsjävlar: Åh så söt lilla Hektor är! Nu längtar jag riktigt mkt efter min Tindra.Smuliz: Jag har skrivit ett förlossningsbrev och det gjorde jag även inför mitt förra snitt. I brevet nämner jag bl a kort att jag snittas pga förlossningsrädsla och att ett bra bemötande och att jag får så mkt info som möjligt är oerhört viktigt för mig (är så rädd för att känna mig överkörd och nonchalerad). Jag tar även upp att jag vill att navelsträngen ska klampas/klippas så sent som möjligt, påminner om att jag är Rh neg samt nämner hur viktigt det är för mig att inte behöva separeras från varken barn eller pappa (förutsatt att ingen akutsituation uppstår som gör att man måste dela på oss). Ja det här var nog mitt brev i stora drag Vad gäller det som du nämnde om bedöving och kateter så har man på mitt sjukhus rutinen att man alltid sätter bedövningen först. Jag tycker att det är konstigt att man inte gör lika på alla sjukhus för varför plåga mamman i onödan genom att sätta katetern innan bedövningen
    Jaha näe i Örebro har dom som rutin att sätta dit katetern före, på rummet innan man åker ner. Jag kan ju inte säja att katetern gör ont å sätta dit, men själva känslan att ligga sådär och när nån för in den i röret, det är utlämnade och väldigt jobbigt tycker jag. Så det är därför jag vill ha den efter.

Ok, jag är GBS-bärande, ska jag nämna det i mitt brev tycker du? Det är ju mest relevant vid en vaginal förlossning eftersom man måste ha dropp då, men det kanske är bäst å ta me även nu till mitt KS?!

Tack för tipsen iaf. Fler som vill dela me sej?
  • Smuliz
    Svar på #965
    cameron skrev 2008-04-21 10:04:08 följande:
    Smuliz: Dåligt att man sätter katetern före bedövningen på ditt sjukhus Förstår verkligen vad du menar med att känna sig utelämnad. Stå på dig så att du får bedövningen först! Borde ju inte vara ngt problem för dom att sätta katetern när du ligger på op. bordet istället. Om jag var dig skulle jag nämna att jag är GBS-bärare, det skadar ju inte.
    Japp ja skrev dit det i min plan nu. Ska ta me den å visa för BM och se va hon tycker och om det kan skrivas dit nåt mer.

Min läkare har redan lovat mej att jag ska få katetern EFTER så jag hoppas hon håller det, men det tror jag.
  • Smuliz
    Svar på #985
    hjärta skrev 2008-04-22 08:36:09 följande:
    jag blir TOKIG! Var hos snittläkaren den 4e och fick snittlöfte, men skulle fundera i 4 veckor för att vara HELT säker. Sa att det var onödigt, men orkade inte tjafsa utan det kändes ändå ok. Men nu har jag ännu inte fått nån kallelse till den tiden (dvs tiden efeter 4v) Och det tar ju ett tag sen man fått tiden. Så jag ringde nyss och då sa det att det inte fanns några tider!!!!! Va!?! Så jag står på väntelista, men är inte prioriterad för det är ju länge kvar till min BF, 11 veckor, enligt receptionisten! Känner mig så lurad. Så nu har det ju blivit ett nytt orosmoment! Är så arg!!!!
    Men gud, får det gå till sådär?! Jag blev ju lovad snitt på mitt förra besök, då sa hon preliminära datumet till mej, hon skulle boka tid och sen berätta datumet för mej på nästa besök. Ska snittas i v.38-39 tror jag det var. Så det där var väldigt dumt gjort av din läkare.. Räknar dom med att nån eller nåra ska hoppa av så du får en tid eller?!
  • Smuliz
    Svar på #1051
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-24 18:55:03 följande:
    de tycker att riskerna med snitt är så mkt större...nej jag är inte ok med igångsättning eftersom jag vill inte föda vaginalt...men det verkar bli så...Snälla finns det ngn som har bra råd o tips till mig inför psykolog samtalet i morgon....det är ju inte samma sak som att sitta hos aurora bm...vad ska jag säga?
    Tycker det låter som (min tolkning) att de tycker du verkar vara "lätt-övertalad". Har jag rätt?! Jag har ju svårt att prata om mina känslor, mycke lättare att skriva ner dom. Så jag gjorde ju det. Skrev ner alla mina känslor och så inför vaginal förlossning och gav min läkare den. Hon läste och sa att det var inge snack, jag skulle få snitt.

För när jag ska prata mej fram till nåt, då stakar jag mej och får inte fram rätt ord och man låter inte stark då.

Kan det stämma även på dej? Får känslan av att de inte tycker du verkar vara så stark i dina uttryck, att dom känner av att dom kan övertala dej, men som sagt, jag säjer inte att det är så, utan bara vad jag tolkar det som nu.

Testa med att skriva ner allt å ge lappen nästa gång. Kanske kan hjälpa.
  • Smuliz
    Svar på #1053
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-24 19:08:14 följande:
    jag skickade ju med ett brev till överläkaren vid första mötet, där jag förklarade allt...hur jag kände min förra förlossning...men det hjälpte inte...men helt klart är det som du skriver..jag får inte fram det jag behöver säga, men tycker ändå att om en perosn gråter hysteriskt o skakar framför dig i TVÅ timmar borde det ju säga en hel de..eller hur?Men ajg känner mig överkörd, heltklart...de lyssnar inte riktigt...avbryter väldigt ofta med sina förklaringar om du förstår...vill du föresten läsa mitt brev som läkaren fick...har den här på fl?
    Ja tack, om du vill dela med dej av det så läser jag mer än gärna.

Jag förstår mycke väl att du känner dej överkörd, det gjorde ju jag med, och jag behövde ju bara känna så under 1 samtal, för nästa samtal lämnade jag fram lappen och fick grönt kort direkt. Så jag kan inte säja att det var ens hälften så jobbigt som du måste tycka ditt är.

Säj som nån här tipsade om, att nu har du snällt lyssnat på BM/läkare/aurora så nu är det deras tur att verkligen LYSSNA på dej. Du kan inte tänka dej vaginalt, punkt.

Hoppas det hjälper då.

Ja menar, vad hjälper en igångsättning!? Det är ju fortfarande ur samma hål bebisen kommer ut, eller?!
  • Smuliz
    Svar på #1072
    Leyhla skrev 2008-04-25 07:20:07 följande:
    Hur mkt tidigare snittas man o varför? För att inte förl. ska sätta igång eller ere nåt annat?
    De säjer att mellan 7-10 dagar före BF är det "normala" för ett snitt. För att de inte vill göra det för tidigt så att barnet är "färdigt" och mår bra. Antar att det sätts lite före för att det inte ska starta av sej självt. Men gör det det, så ska man ju fortfarande ha rätt till snitt om man nu redan fått det beviljat. Blir bara lite mera "akut" då.
  • Smuliz
    Svar på #1081
    Har läst igenom lite snabbt nu, tycker det är ett jättebra skrivet brev, där du fått med allt om dina känslor och så.

Förstår ärligt talat inte varför dom bråkar med dej?!

Håller med att du kan ändra till det som Fru U skrev i inlägg nr 1082, för att förstärka och förtydliga det du menar.

Annars har jag tyvärr inga mer tips å ge, tyckte som sagt brevet var jättevälformulerat.

Kan det kanske bero på att du inte är så långt gången än, att det är därför dom bråkar med dej och vill få dej att ändra dej?? För du var runt v.25 va eller har jag helt fel??

Hoppas hoppas hoppas, håller tummarna för dej!
  • Smuliz
    Svar på #1122
    Det där var riktigt bra skrivet tycker jag

Du är duktig på att formulera dej väl, jag skriver som jag pratar blir inte lika proffsigt å läsa då

S3BM: Det var en väldigt bra idé pumpkinpie hade, ja skulle skriva av hennes brev direkt!

Lycka till!
  • Smuliz
    Svar på #1123
    pumpkinpie skrev 2008-04-26 08:32:47 följande:
    Jag märker att det är väldigt lätt att vara präktig och ge andra råd...önskar jag kunde ta tag i min egen situation också. Där blir det betydligt svårare...
    Ja det är alltid lättare att råda andra, än att göra det man själv borde. Man får glädjas åt att man förhoppningsvis hjälper nån annan med sina ord och tips. Och det är ju en glädje som gör en starkare och då känner man sej lite tuffare inför sin egen situation som ska lösas.
  • Smuliz
    Svar på #1169
    Tuzza skrev 2008-04-28 20:51:44 följande:
    GRATTIS!Får besked om jag får snitt eller ej på måndag då jag ska träffa läkaren..sååå nervös!!!
    Ååå lycka till, håller tummarna

Jag ska ju oxå till läkare på måndag, men jag ska få veta vilket datum snittet blir på och tillväxt-UL samt kolla mina magsmärtor.

LYCKA TILL
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.