• Jaylin

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Hej på er!
    Jag var på möte på Aurora idag och det gick bra. BM där sa att hon märkte att det inte var någon idé att försöka övertala mig till att föda vaginalt och att de inte kan tvinga någon till det.

Hon frågade om jag ändå ville prata om smärtlindring och se på förlossningsavdelningen men jag sa att det nog bara ökar min panik och att jag tar upp deras tid i onödan.
    Hon sa att jag ska få snitt men att hon inte visste om jag behövde träffa läkare först eller inte. Någon timme senare ringde hon tillbaka och hade bokat in en tid hos läkare åt mig nästa tisdag - det känns bra.

• Jaylin

Tack Smuliz!

Jag har ingen aning om en sådan film... det skulle jag också vilja se. Har bara sett en tecknad på Vårdguiden och den var inte så bra tycker jag.

• Jaylin

Hej på er!

Tack för alla filmer med ks, ska titta

Blodpropp: man får väl dricka någon medicin innan som ska motverka blodproppar?

Ang. samtal med läkare eller Aurorabm (Funbun) så tror jag nog inte att det funkar att säga att man bara inte vill. Man måste nog, tyvärr ha någon mer djupgående rädsla eller tidigare erfarenhet. Å andra sidan sa Aurorabm till mig igår att de inte kan tvinga någon att föda vaginalt.

Smuliz och Miss Finland: usch vad hemskt att ha flera vänner som förlorat sina bebisar! Det måste vara jätteovanligt. En vän till min bror förorade också barnet veckan innan det skulle födas, så vidrigt.

Mina skäl som jag pratade med bm om är:
    - jättestark förlossningsrädsla efter tidigare förlossning (att något ska gå fel, ingen kontroll, att jag ska dö, att barnet mår dåligt etc)
    - väldigt rädd för smärtan och den långa tiden det tar (tog)
    - minnet av min dotters förlossning är fruktansvärd - jag vill ha fina minnen från detta barns födelse
    - Har väntat 6 år med att våga bli gravid igen

• Jaylin

Vad bra!
    Det finns alltså inget att oroa sig för

Aurorabm frågade mig om jag inte var rädd för ks... och tyckte nog att jag var lite konstig som tusen gånger hellre får magen uppskuren än att föda vanligt. Men ks skrämmer mig inte det minsta.

• Jaylin

Cameron,
    man får väl tänka på att det är viktigt att komma igång fort och gå upp och gå.

• Jaylin

När jag talade med Aurora-bm sist så sa hon också att jag ju faktiskt har fött barn tidigare och klarat av det. Men jag var övertydlig med att detta var en skräckupplevelse som följt mig varje dag i nu 6 år!!!! Jag tror hon fattade då att jag inte tänkte gå med på vaginal förlossning.

• Jaylin

Jag vet inte hur det där funkar... Jag var på första mötet med Aurora i v. 16 och då frågade hon mig om jag ville komma på fler stödsamtal. Jag frågade om det var säkert att jag skulle få snitt och hon svarade ja. Då sa jag att jag inte behövde komma på fler samtal. Hon ville då att jag skulle komma i v. 28 igen för att börja "planera". I tisdags var jag där och då sa bm att de inte kan tvinga någon att föda vaginalt och jag fick tid till läkare 1 vecka senare (alltså nu på tisdag). Då ska jag få snittid hoppas jag.

Det verkar vara olika regeler, men bm får nog inte bestämma. Samtidigt så måste de ju kunna lova snitt eftersom de inte kan tvinga någon till vaginal förlossning. Lite moment 22.

• Jaylin

Jihuuu!!!!

Var hos läkare på DS nu på förmiddagen och fick mitt snittdatum!!!
    Den 30/6 kommer bebben!!!!!

Gud så skumt att veta exakt när! Men så kul - det blir en junibebis! Inskrivning den 26/6.

Läkaren sa till mig att de inte kan tvinga mig till att föda vaginalt och att det inte är några problem med snitt. Hon bad mig dock tänka på att om förlossningen sätter igång innan den 30/6 så ska jag åka in direkt och att det i värsta fall kan gå så snabbt att det ändå blir en vanlig förlossning. Men vad ska man säga om det? Det är ju inget man kan planera för.

• Jaylin

Änglavinge,
    det verkar som om inskrivningen bara är en informationsdag. Man får info om snittet, träffa narkosläkare, ta blodprov och se på en film. Sedan åker man hem och kommer tillbaka den morgon man ska snittas. Så det är inte så att man ska läggas in den dagen.

Siamusen,
    tack!!!

• Jaylin

Lycka till imorgon Stockholmsjävlar!

Det ska bli spännande att höra hur det var för dig

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.