ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.
TS - halvt OT, vad är det för läkare du känner som valt planerat kejsarsnitt? Min uppfattning är att läkare undviker operationer som pesten.
TS - halvt OT, vad är det för läkare du känner som valt planerat kejsarsnitt? Min uppfattning är att läkare undviker operationer som pesten.
jag är också läkare, som kanske framgick av frågan men jag har aldrig hört talas om läkare som valt snitt utan medicinska skäl. Närmast kom en kvinna som en bekant träffat en gång som valde snitt pga hög ålder som förstföderska. Själv valde jag snitt pga sätesläge.
jag är inte läkare på förlossningen och jag gick gynkursen för 9 år sedan. Mina medicinska kunskaper i området är alltså både dåligt uppdaterade och bristfälliga.
Men kvinnokroppen är så fantastisk att barnen föds förvånansvärt friska även om mamman utsatts för stress. Det finns forskning som tyder på att nattarbetande mammor får barn som väger mindre, men det är allt jag har sett. Du skadar inte ditt barn genom att oroa dig.
Sen är min amatörmässiga tro att förlossningar till stor del blir som mamman tror för att rädsla i sig kan ge låsningar som försvårar förlossningen. Starkt rädsla blir alltså skäl för kejsarsnitt enl mig - men som alla läkare är jag rädd för operationer. Läkare opereras 30% mindre än alla andra människor (källa DN). Skälet är att vi ser för mkt skit, för mkt komplikationer efter operationer. De som det går bra för lever vidare ute i samhället utan att komma tillbaka till oss för att klaga, opereras om osv. Vi ser alltså ett skevt urval men vi påverkas av det för egen del.
Det var mkt motvilligt jag valde snitt när min andra dotter låg i säte. Jag tvivlar därför på påståendet i TS och frågade därför vad som låg bakom.
exklusiviteten är ju tyvärr lite svår att boka om man inte heter JLo
Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför!
Jo för att de vet/har kunskaperna.