ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.
TS - halvt OT, vad är det för läkare du känner som valt planerat kejsarsnitt? Min uppfattning är att läkare undviker operationer som pesten.
TS - halvt OT, vad är det för läkare du känner som valt planerat kejsarsnitt? Min uppfattning är att läkare undviker operationer som pesten.
jag är också läkare, som kanske framgick av frågan men jag har aldrig hört talas om läkare som valt snitt utan medicinska skäl. Närmast kom en kvinna som en bekant träffat en gång som valde snitt pga hög ålder som förstföderska. Själv valde jag snitt pga sätesläge.
jag är inte läkare på förlossningen och jag gick gynkursen för 9 år sedan. Mina medicinska kunskaper i området är alltså både dåligt uppdaterade och bristfälliga.
Men kvinnokroppen är så fantastisk att barnen föds förvånansvärt friska även om mamman utsatts för stress. Det finns forskning som tyder på att nattarbetande mammor får barn som väger mindre, men det är allt jag har sett. Du skadar inte ditt barn genom att oroa dig.
Sen är min amatörmässiga tro att förlossningar till stor del blir som mamman tror för att rädsla i sig kan ge låsningar som försvårar förlossningen. Starkt rädsla blir alltså skäl för kejsarsnitt enl mig - men som alla läkare är jag rädd för operationer. Läkare opereras 30% mindre än alla andra människor (källa DN). Skälet är att vi ser för mkt skit, för mkt komplikationer efter operationer. De som det går bra för lever vidare ute i samhället utan att komma tillbaka till oss för att klaga, opereras om osv. Vi ser alltså ett skevt urval men vi påverkas av det för egen del.
Det var mkt motvilligt jag valde snitt när min andra dotter låg i säte. Jag tvivlar därför på påståendet i TS och frågade därför vad som låg bakom.
exklusiviteten är ju tyvärr lite svår att boka om man inte heter JLo
Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför!
Jo för att de vet/har kunskaperna.
jag frågade dig för ett par dagar sedan, TS då jag undrar vad det är för läkare du träffat och deras skäl för snitt.
jag är läkare och har gjort snitt men det var pga sätesläge. Som jag skrev tidigare har jag på omvägar hört talas om en läkare som födde sitt första barn när hon var en bit över 40 år och av äldersskäl valde snitt. Det var det "minst tunga" medicinska skäl jag har hört i den branchen. Läkare generallt är rätt rädda för operationer.
För övrigt tycker jag att stark förlossningsrädla är skäl för snitt
läkare opereras 30% mindre än andra människor, källa DN.
Jag opererar men jag är inte obstetriker.
Jag frågade för att jag har aldrig hört talas om en läkare som valt snitt pga förlossningsrädsla. Du hade tydligen en släkting som valt det. Hon är nog ganska ovanlig. Jag undrade helt enkelt vad du baserade ditt påstående i din TS på.
jo, men ditt svar på min fråga är att du har en kvinnlig läkare i din släkt som valt snitt. Det stämmer inte med "Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför!
Jo för att de vet/har kunskaperna."
Jag gjorde vändningsförsök men det misslyckades. Det står till och med på karolinskas hemsida att chansen att lyckas med vändningsförsök är 50%. Det står troligen på alla sjukhus hemsidor om vissa läkare missar att säga det. Risken att försöket sätter igång en förlossning är mkt liten. Just mitt vändningsförsök gjorde absolut inte ont. De knuffade lite på bebben som vägrade röra på sig, nästan som en kittling. Sen hjälpte det lite med connections- min kompis gamla kursare bokade in vändningen hos deras bästa läkare. men inte ens hon lyckades, tyvärr
jag tycker att din formulering i TS "Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför! Jo för att de vet/har kunskaperna." är direkt vilseledande. Ja, läkare väljer snitt och är positivt inställda till snitt när barnen ligger i säte, moderkakan ligger i vägen osv. Jag valde själv snitt, eller hur?
Det du kallar "lite information" låter som att läkare generellt väljer snitt pga oro för sjukvårdsresurserna vid vaginal förlossning och jag tror helt enkelt inte på det.