• Auris

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Kanske inte så underligt att läkare reagerar på påståendet: "Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför!Jo för att de vet/har kunskaperna." Det är ju möjligt att TS känner läkare som valt planerat snitt men att därav dra slutsatserna att läkare överlag skulle välja planerat snitt oftare än andra är att gå för långt. Jag har ingen statistik men min gissning är att det snarast är tvärt om eftersom läkare också vet riskerna med bukingrepp.

Orsaken till att jag lägger mig i är att jag alldeles nyss läst en artikel där de frågat obstetriker och barnmorskor vilket förlossningessätt de skulle välja: www.lakartidningen.se/engine.php
    1% av läkarna och 0% av barnmorskorna skulle välja planerat snitt vid huvudbjudning och barn mindre än 4,5kg. Nu är säkert inte obstetriker representativa för hela läkarkåren men de är å andra sidan de läkare som borde känna till mest om riskerna både vid snitt och vaginal förlossning.

Sedan måste jag säga att jag är definitivit inte emot planerat kejsarsnitt pga förlossningsrädsla och jag tycker att de kvinnor som av något skäl inte vill föda vaginalt ska få snitt. Att försöka tvinga någon till ett förlossningssätt de inte vill är bara dumt.

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.