Inlägg från: Minoria |Visa alla inlägg
  • Minoria

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Nu hittade jag hit också, eftersom jag inte riktigt hängt med på lääänge i den gamla tråden så hade jag både missat att den hade spårat ut och att en ny hade startats..

Jag är så överlycklig ikväll, jag var på möte med läkaren i eftermiddag och har fått mitt snitt beviljat!!! Hurra!!! Så den 28 maj är det dags.. i Varberg.. Så skönt att ha fått det beviljat och att ha fått ett datum! Träffade en helt underbar läkare som faktiskt lyssnade på mig... har förstått att det inte hör till vanligheterna...

• Minoria
    seppo skrev 2008-03-16 15:49:06 följande:
    nån gbgare som fått snitt beviljat?? eller kanske som fått i varberg?? har hört att det ska vara lättare...
    Jag har fått beviljat snitt i Varberg =)
  • Minoria
    seppo skrev 2008-03-16 22:04:16 följande:
    Hur gick du tillväga? vad hade du för orsaker? fick du remiss? ringde du direkt? vad hade du för bra taktik för att få igenom det?när ska du snittas? eller är det redan klart? jag är sååå nyfiken:)
    För att få komma till Aurora bm i Varberg så krävs det att din vanliga bm skriver en remiss dit. Efter att min bm skickat remissen så tog det nog bara drygt en vecka innan de ringde därifrån och gav mig en tid 2 veckor senare. Jag fick träffa en som heter Mona, som var väldigt förstående och lyssnade på vad jag hade att säga; även om hon naturligtvis samtidigt talade för "sin sak"... alltså vaginal förlossning.. Men efter mötet så fick jag en tid till en läkare en månad senare som skulle kunna besluta om ev snitt. och honom har jag träffat nu i mars. Han var också väldigt förstående och lyssnade verkligen på vad jag kände och vad jag ville, samtidigt som han försäkrade sig om att jag hade "läst på" så att jag visste vad ett ks innebar. Vilket han också sa att han upplevde som väldigt positivt att jag hade läst allt jag har kommit över, och att jag visste varför jag ville ha ett ks, att jag verkligen hade tänkt igenom allt innan osv.

Jag ska snittas i slutet på maj =) Om det är nåt mer du undrar över så får du gärna inboxa mig :)
  • Minoria

Jättegrattis till tösen!!! :)

maopa skrev 2008-03-31 18:06:35 följande:
    Nu är jag tillbaka i tråden, med en liten dotter i famnen . Jag hade ett beviljat snitt (medicinska skäl) i onsdags förra veckan och det var en FANTASTISK upplevelse. Jag har aldrig fött vaginalt, men det är såhär i efterhand inget jag någonsin kommer att sakna - den upplevelsen jag har varit med om var också fantastisk på alla sätt och vis. Stämningen i op-salen vid ett planerat snitt är glad och lättsam. Allting gick jättebra och jag var snabbt på benen efteråt och så jobbigt att resa sig och gå var det inte. Att sätta kateter innan bedövning är ingenting, det kändes knappt. Ryggmärgsbedövningen är inte heller något att oroa eller stressa upp sig för. Som ni märker, jag är alltigenom nöjd.Idag, fem dagar efter snittet, har de dragit skyddstejpen och såret kollades (jag fick kolla med en spegel). Allt är redan fint läkt och någon skyddande kirurgtejp behövs inte längre. Lycka till mer era planerade snitt och Lycka till alla ni som fortfarande kämpar för ett. Jag citerar bm som jag träffade vid inskrivningen, en bm som blev alldeles förfärad när hon hörde hur jag hade fått kämpa för mitt (vilket varken hon eller någon på avdelningen kunde förstå). Hon sa "enligt Svea rikes lag kan ingen tvingas att föda vaginalt mot sin vilja, jo - bara om det finns medicinska hinder för att klara ett ks". Mig veterligen har vi samma lagbok i hela Sverige. Så STÅ PÅ er!
  • Minoria

Grattis till snittet :) Jag ska själv snittas i Varberg om en vecka.. den 28 maj... dagarna går så otroligt fort nu Fundersam Glad

Magiska under skrev 2008-05-20 20:34:29 följande:
    Tjohooo!! Fick mitt snitt beviljat i Varberg idag!! Inskrivning den 4/7 och snitt 5/7, på en lördag. Är sååå lättad och glad!! Gud vad jag längtar nu. Smuliz: Lycka till
  • Minoria

Jag har ingen aning om vare sig vem som ska snitta eller hur lång tid inskrivningen tar... Men det kan jag svara på när jag kommit hem Flört

Magiska under skrev 2008-05-21 08:19:06 följande:
    Tack !! Å Grattis själv! På min födelsedag !! Du måste berätta hur det gick sen. Vilken läkare ska snitta dig? Vet du hur lång tid inskrivningen tar?
  • Minoria

Tänkte bara uppdatera lite... väntar på att åka in till bb.. vattnet har gått och det skulle inte hända ju... har ju planerat snitt på onsdag... så det är mer än 2 veckor före bf Fundersam.. så nu blir det akutsnitt, inte alls vad jag önskar.. Men men.. håll tummarna för mig idag! Min födelsedag till råga på allt.... hmm saker och ting blir visst sällan som man tror, men snacka om bästa födelsedagspresenten Flört

• Minoria

Hejsan allihopa :) Min älskade lille Leo kom den 23:e med "akut" snitt istället för det planerade den 28/5. Allt har gått jättebra, trots att det var en väldigt jobbig dag innan han kom ut. Vattnet gick ju på morgonen och sen började jag få värkar på fm som blev mer & mer intensiva ju längre dan gick , så lustgasen blev min bästa vän fram på sen-eftermiddagen... De hade inte möjlighet att göra snittet förräns på kvällen och eftersom det inte var någon fara för min bebis så fick jag helt enkelt vänta.. Men allt som hade att göra med snittet var toppen, och det var verkligen en baggis! Var uppe på benen och duschade morgonen efter. Kommer att skriva en förlossningsberättelse i min blogg när jag får tid, om nån är intresserad Skrattande

• Minoria

Jättegrattis till tösen!!! Skrattande

Aljas79 skrev 2008-06-06 19:48:26 följande:
    Hej Hej! Nu är vi hemma från BB, 2 dygn efter att vår prinsessa föddes:) Allt gick kanon och personalen på SÖS var helt underbara. Är så glad över den här upplevelsen som jag inte har något negativt att säga om. Vår lilla Cleo ville dock ut med ansiktet först så de fick trycka tillbaka henne och vända, hon var lite svullen i ansiktet men det har gått ner nu. Jag hann som tur var aldrig uppfatta att det blev lite kritiskt men allt gick jättebra tillslut. 12:44 lades första snittet och 12:49 var hon ute. Några timmar senare var jag uppe och gick, morgonen efter duschade jag, kunde gå på toa (both ways) och var nästan som vanligt. Såret är jättefint och vi är som sagt hemma, ammar som bara den och mår kanon.Lycka till alla som har sina snitt kvar och ni som kämpar för att få de beviljade:)
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.