Inlägg från: mosterjosie |Visa alla inlägg
  • mosterjosie

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Hej !

Hoppar in här.. Har så mycket funderingar kring snitt så jag vet inte vart jag ska ta vägen.. Har en dotter född 06 och väntar nu barn igen i början av juli. Första förlossningen var hemsk. Tog 24 h + op efteråt eftersom moderkakan inte lossnade, förlorade en hel del blod. Jag är verkligen inte bra på att "ta smärta" och har därför börjat tänka på snitt. Har gått på 1 aurora-samtal. Bm var väldigt bra, men jag fick inget löfte om snitt, utan skulle istället tänka igenom andra alternativ som jag fick.. Dvs typ igångsättning, förberedelse för eda tidigt och en tidsgräns (efter ett x antal timmar ska det ha hänt tillräckligt mkt annars blir det snitt utan diskussion)
    Jag bor i Jönköping och nu ser jag att Idisb oxå skrivit här (Hej hej!!) och att hon fick gråta sig till ett snitt, trots att hon fått löfte precis som jag..

Ska på nytt samtal imorron och just nu sitter jag och gråter för att det känns så hemskt att föda vaginalt. Har dessutom börjat tänka på alla risker med vag.förlossning. Vilka är riskerna med snitt, jag vet typ bara blodproppar och att barnet måste sugas i halsen..?  

Min mamma jobbar på op här på Ryhov så hon är ju med på snitt ofta. Hon säger hela tiden att "det är ju faktiskt en stor bukoperation". Kan inte förstå alls att jag är rädd för att föda. Hon har haft 3 lätta förlossningar + att båda mina systrar hade det oxå, bara jag som trilskas.

Blev visst väldigt långt nu, men kan nån bara ge mig råd hur jag ska göra, vad jag ska säga till bm på aurora, ev till förlossningsläkare oxå om det går så långt ?? (vilket jag hoppas) Och ni som gjort snitt innan, hur ont gör det egntligen efteråt ? Vill ju kunna ta hand om min dotter oxå..

Tack för mig... Hoppas ni förstår nåt av det jag skrivit ! Kram

Tilde 06-06-29 (L) Bebis bf 2/7-08
  • mosterjosie

Tack för alla svar !!

Söker man här på FL får man ju så många olika svar om allt. Självklart förstår jag ju att det här med smärta efter snitt är individuellt men man har ju läst såna skräckhistorier om folk som inte blivit återställda på jag vet inte hur länge. Har en kompis som fick planerat snitt och hon mådde hur bra som helst efteråt.. Kanske är som Sthlmjävlar skrev att man är mer inställd på ett annat sätt...

Jag är så himla kluven.. På ett sätt vet jag ju att jag klarar att föda vag. men till vilket pris ? Som det känns nu så kommer jag säkert få panikångest när värkarna sätter igång..

Och jag tror faktiskt att aurora ger såna här löften för att man ska försöka föda vag. just för att det är "det bästa för barnet och mamman".

Får också skuldkänslor och känner mig dålig som inte vill föda vag. Men vad är egentligen riskerna med snitt då ? Som jag skrev innan så får jag som svar från min mamma det här med stor bukop, blodproppar och att barnet inte får det här naturliga trycket så all vätska ur lungorna pressas ur... Men det kommer väl ut ändå eller ?? Finns det fler risker ?? Hur länge brukar man stanna på sjukhuset ?? Har oxå hört att man blöder mer med snitt än med vag...

Önskar att det fanns ett tredje alternativ utan nån som helst smärta !!!!
    Imorron är det dax.. Ska skriva ner lite frågor till bm. Nåt ni tycker att jag ska ta upp ? Kram och tack igen för svaren !

• mosterjosie

Hej !

Nu har jag varit på mitt andra Aurora-samtal ! Gick jättebra !!! Jag sa direkt att jag börjat få panikkänslor så fort jag tänker på vag.för. Frågade massor om ks och hon svarade jättebra ! Gick dessutom igenom min journal från första förl. Där visade det sig att dottern tappade hjärtljud flera ggr, men som dom bedömde som inte så farligt, dessutom så hade hon ju bajsat i vattnet så dom fick suga rent när hon kom ut. Detta gör att jag blir ännu mer inne på ks.
    Men jag fick iaf en tid med förlossningsläkaren, så den 28 april ska jag dit igen. Bm sa att dom aldrig kan neka mig ett ks, känns otroligt skönt !!! Hon sa även att dom helst ser att man föder vag. Och det har man ju märkt, hon nämnde bara risker med ks, inga risker alls med vag. Märkligt.
    Nu ska jag fortsätta "äta taggtråd" tills nästa möte så jag får ett datum för snitt !

Tack alla här inne iaf !!! Ni har verkligen hjälpt mig !!!

• mosterjosie

Hej igen !!

Grattis alla som fått sina snitt beviljade ! Om 28 dagar ska jag till läkaren och prata..

I söndags var jag med min mamma på op och kollade in snitt-salen. (mamma jobbar där)
    Hon förklarade allt, hur dom gör, varför, vad alla har för uppgift i rummet, visade olika saker som används m.m. Mycket skönt !!

Hon berättade även att under dom ca 20 åren hon jobbat där har det hänt 2 lite allvarligare incidenter. 1 av dom var att dom råkade skära i urinblåsan, men detta var vid ett urakut snitt. den 2:a var att spinalen tagit för högt, så personen blev "förlamad" från halsen och neråt, men skulle det hända så sövs man och dom tar ut barnet fort så det är ingen "fara". Det var det enda. Trodde faktiskt det hon skulle varit med om mer, men icke ! Känns otroligt skönt att få höra från en som jobbar med det !!

Ha det toppen allihopa !!!

• mosterjosie
    Hoshi skrev 2008-04-02 09:42:57 följande:
    mosterjosie: hon som fick spinalen för långt upp - hon blev väl inte förlamad för alltid? *läskigt*
    Nej, det frågade jag oxå om, och bedövningen släpper ju sen efter ett tag. Så det är lugnt !!
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.