Inlägg från: Solstråla |Visa alla inlägg
  • Solstråla

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Tack Sthlmsjävlar för länken!

Jag hade hoppats på att få en kallelse i veckan till den "indico" BM som läkaren ville att jag skulle prata med men i veckan så kom inget. Sen insåg jag att nu på tisdag så är det två veckor sedan jag var där så visst borde jag kunna ringa dit imorgon och tjata lite om inget datum kommit?

På sätt och vis så hoppas jag att dom inte kan ta emot mig för då skulle läkaren ringa tillbaka och jag skulle svara om jag kunde tänka mig vaginal eller ej och så var det "klart" fast en sån "tur" vågar jag knappast hoppas på.

Har en liten Skrotis i magen
  • Solstråla
    Sthlmsjävlar, vilket sjukhus tillhör du?

En sak till som gjort mig lite nojjig, det är just om hur långt innan beräknad BF som man skulle snittas om det bir beviljat, max 7 dagar i förväg!?
    Hur funkar det då om bf är på en lördag??
  • Solstråla
    Sthlmsjävlar skrev 2008-03-09 10:52:40 följande:
    Södersjukhuset i Stockholm, och du?De lägger enbart snitten på veckodagarna och OM det skulle sätta igång innan får du ditt snitt inklämt under dagen men kan tyvärr då få vänta.
    Samma här! Vad jag mest undrar över är, skulle snittet då ske samma vecka eftersom BF är på en lördag och om det är 7 dagar innan, eller blir det någon vardag tidigare så det kanske blir 8-9 dagar innan BF då tro. Hmm
    Gick det fort för dig att få det beviljat?
    Som jag skrev, jag väntar ju nu på remiss nr 2
  • Solstråla
    Sthlmsjävlar skrev 2008-03-09 10:59:42 följande:
    Men vad spännande :)har du fått träffa förlossningsläkaren ännu eller är det det du menar med remiss nr 2?Vet du vem du ska få träffa? Det här är ju mitt första barn/första snitt så jag vet inte alls hur de tänker, men mellan 7-10 dagar innan BF TROR jag är vanligt?!Någon annan som kanske kan svara på Solstrålas fråga?Min BM skickade remissen till läkaren, jag kom dit, vi pratade kanske 1 1/2 timme.Var faktiskt jättetrevligt, jag var beredd med stridsyxan för att kriga om min rätt hahamen det behövdes verkligen inte.Det första läkaren sa då jag kom - Jag tänker inte tvinga dig till att föda vaginalt om du inte vill MEN jag tänker tvinga dig att svara på dessa frågor o lyssna på den information jag har att ge dig ;)Sen fick jag mitt JA och gick lycklig därifrån!
    Men guuuuuud så skönt för dig!!!
    Jag träffade en läkare som heter Elle och hon ville att jag skulle gå via deras BM på indico och hon sa även att man snittas 7 dagar innan BF. Så den läkaren som jag träffade sa absolut inte på det sättet som du sa! Jag vill träffa din läkare istället 
    Gick du först till en BM?
  • Solstråla
    Sthlmsjävlar skrev 2008-03-09 11:09:17 följande:
    Nej jag blev remitterad utav min BM på min MVC.Fråga din bm om du kan få "önska" läkare?
    Samma som för mig men det hjälpte inte. Så nu så väntar jag på den där remissen till sös "egna" BM
  • Solstråla

Hallå alla!

Eftersom jag är lite lat så blev det en kopia ifrån en annan tråd.

En vecka full av hopp känns det som just nu

Jag ringde till special mödravården imorse eftersom jag inte fått någon kallelse ännu, lämnade ett meddelande och inom 30 minuter så hade dom ringt tillbaka för att höra efter vad det var och sen skulle dom återkomma.

Nyss så ringde det en BM som sa att dom låg lite efter och vad jag kunde läsa mellan raderna så var jag inte så hög prioriterad för läkaren som jag träffade har skrivit i remissen att jag är villig och ta ett samtal för att där få mer information om vaginal förlossning och *tataaa* om jag fortfarande känner att jag vill ha ett KS efter der samtalet så skulle hon bevilja det  

Så nu kan jag förvänta mig en kallelse för ett samtal efter påsk alt om dom får ett återbud och jag kan ta den *dansar runt av lycka*

Hon som ringde var supergullig och frågade mig om det var ett besked som kändes bra för mig

Oj, många smilysar men det stämmer överens med mig just nu

• Solstråla

Aljas, det stämmer bra det

Jag har ju redan träffat läkaren och enda gången som jag kommer att träffa henne igen är om jag ångrar mig.  Så det är den läkaren som har sagt att hon beviljar mitt ks om jag fortfarande vill ha det efter det här första samtalet vilket känns hoppfullt!

Hur många samtal "får man" när man går dit?
    Eftersom sös har 7 dagar innan BF som gräns för när man ska snittas så hamnar ju du en vecka före mig annars så kanske vi hade varit samtidigt

• Solstråla
    Livia skrev 2008-03-13 16:42:17 följande:
    Sthlmsjävlar och andra som har planerat snitt på SöS: kan man ringa och "ligga på" så att man blir kallad snart på samtal med läkaren ( remissen skickades i feb.) ? Vart ringer man då, någon som vet? Eller är det bara barnmorskan som för den kontakten sjukhuset?
    Livia, jag tycker absolut att du ska ringa dit. jag vet att dom ligger efter lite eftersom jag själv ringde för att kolla varför jag inte fått någon kallelse. Ring och kolla
    Min kom idag så jag ska dit för samtal den 26/3.
    Spartacus skrev 2008-03-13 16:59:57 följande:
    jag försöker ställa min fråga igen och ser om jag får svar OM jag skulle börja tjata om kejsarsnitt nu (jag är i vecka 33)så har jag itne så stor chans att få det va?den enda anledningen jag har är att jag har extremt kontrollbehov och det är det enda som gnager mig med förlossning vaginalt, att andra ska säga åt mig att göra si och så och vilka metoder som passar osv. ?? tacksam för svar!
    Jag har ärligt ingen aning. Kanske att dom undrar varför du väntade "till sista minuten" men hör vad din BM tror

Snart3... Hej
    Jag tycker att du ska byta, dom är ju inte riktigt kloka!!!
    kakan111 skrev 2008-03-13 13:22:34 följande:
    Varför vill läkare att man ska födda vanligt?? Jag träffade en läkar idag efter som jag har bestämmt mig för kejsarsnitt och då försöker hon övertala mig att jag födda normalt.. Även att jag mår dåligt över min förra förlossning som sluttade med katastroffsnitt.
    Läkaren som jag träffade sa en sak som man nog inte kan argumentera emot och det är att när barnet "kläms ut" så åker bröstkorgen ihop och får ut allt fostervatten samt att den stressen som barnet upplever får igång alla organ naturligt istället för med hjälp som vid KS.
    Men hon sa även att idagsläget så är det riskfritt även med KS.
  • Solstråla

Livia, här är numret till specialmödravården som kollar upp det åt dig: 08 616 2620 är det tfn svarare så lämna ett med så ringer dom upp dig.

• Solstråla
    Livia skrev 2008-03-13 17:24:55 följande:
    Åh...TACK!!!!!
    Varsågod
  • Solstråla

Hallå tjejer,

Efter att ett tag har gått så säger jag HEEEJ!!!

Idag är det dags för mitt besök hos spec. BM på SÖS.
    Som ni kanske kommer ihåg så ville förlossningsläkaren på SÖS att jag skulle dit och prata nån gång ändå trots att min BM skickade en remiss direkt till läkaren på SÖS.

Jag vet inte vad jag har att vänta så håll tummarna idag!

• Solstråla

HURRA!!!!
    Mitt snitt är beviljat! Nu väntar jag bara på datum

• Solstråla

TACK!!!

Smuliz skrev 2008-03-26 09:52:07 följande:
    Svar på #379Å va skönt att höra! Grattis!! Släppte en stor sten va?
    Sten? Du menar ett berg?
    Dey känns helt fantastiskt. Den BM som jag träffade var helt underbar! Hon ska ringa mig idag efter att hon pratat med special möd. för att höra när de kommer att skicka ut information om datumet, hur lång väntetid det kan bli så att säga
    Tuzza skrev 2008-03-26 09:53:40 följande:
    Grattis! Hur gick du tillväga!?
    Min "vanliga" BM skickade en remiss till special mödravården där jag träffade läkaren som ville att jag skulle få lite mer information om en vaginal förlossning men hon skrev även i remissen att om jag efter det samtalet stod fast vid min önskan så skulle hon bevilja det.
    Så idag var jag där och pratade och sa att jag inte kan tänka mig en vaginal förlossning att jag som tom svimmar vid blodprov ändå hellre genomgår ett KS än vaginal borde ju säga ganska så mycket. Vilket hon också höll med om. Så nu väntar jag med spänning!

Skrotis är ju beräknad till den 14 och 7 dagar före blir den 7 men dom gör inte planerade snitt under helger eller helgdagar så antingen kan det kanske bli måndagen den 9 (vilket jag hoppas att det inte blir och som även står som önskemål)  i annat fall så kanske den 5 eftersom den 6 nu mer är röd dag så skulle Skrotis alltid vara ledig efter sin födelsedag
  • Solstråla
    Aljas79 skrev 2008-03-26 12:06:10 följande:
    Grattis till lyckat snitt och til din bebis indianflicka:) Solstråla: Grattis till dig också, sååå skönt att höra och det ger mig hopp som också går på SÖS. Får jag fråga vilka du träffat? Både bm och läkare? Jag ska till min bm på tisdag men hon sa att det skulle dröja ett tag tills jag får träffa läkare men jag har ju BF före dig så då borde ju det vara skitsnack. Ska be om en tid direkt...
    Aljas, min BM på Mama Mia skickade ju en remiss direkt till special mvc. och det var överläkaren (Elle Wågström) som jag träffade och hon ville att jag skulle träffa deras Indigo BM en gång så att "dom" i form av SÖS också skulle vara bekväma med att jag fick ett snitt. För som hon menade då skulle jag ha få lite mer info ifrån dom och både dom och jag skulle vara säkra på att beslutet var korrekt.
    Idag träffade jag Päivi Aaltoman (tror jag det var).

Sen så ringde hon mig även idag för att berätta att läkaren (Elle) är ledig tom den 30/3 så brevet som hon skickat till henne kommer kanske inte att läsas direkt när hon är tillbaka men jag skulle inte oroa mig över det men det kanske skulle ta någon vecka längre innan jag fick mitt datum. Sen så frågade hon även om hon kunde ringa till mig i maj för att höra hur det går och hur jag mår en liten uppföljning helt enkelt.  En helt underbar BM!!
  • Solstråla
    Aljas79 skrev 2008-03-26 18:34:24 följande:
    Okej, tack för svaret:) Så skönt att du fått så bra bemötande, grattis en än gång... Jag träffar ju en helt fantastisk barnmorska på indigo som öven kommer att vara med mig när jag träffar läkaren för att intyga att jag "kämpat" för att övervinna rädslan. Så i dagsläget känner mig, kanske felaktigt, lugn. Men på något sätt känns de så profesionella på SÖS och de vill att vi, precis som de, ska vara nöjda med VÅR förlossning. Håll nu tummarna för mig att jag får samma goda besked som dig:) Tack igen för att du orkade svara!
    Jag håller tummar och tår! Dom är ju underbara på SÖS bara att första gången som jag träffade läkaren så ville hon nog ha en pedagogisk attityd men för mig så blev det motsatt verkan *s*
    Igår så firades det med en liten klunk chablis till fisksoppa

Eftersom BM kommer att följa med dig och eftersom du faktiskt har kämpat på så bra som du har så tror jag att det kommer att gå bra! SÖS brukar inte efter vad jag förstått neka till snitt heller
  • Solstråla

HURRA!!!!!

Idag kom datumet Torsdagen den 5 juni får vi träffa vår lilla Skrotis

Precis det datumet som jag önskade eftersom den 6 är röd dag och de inte snittar på helger eller röda dagar. *lycklig*

• Solstråla

Snart3bm,  du måste vända dig någon annanstans!!!! I värsta fall så får du skriva dig hos en kompis/släkting som bor i en annan kommun så att du kan byta MVC och BM! Det här är omänskligt! Dom borde anmälas! Det här kan ju på inga sätt vara bra för varken dig eller barnet! Jag blir så tokförbannad å dina vägnar!

• Solstråla

Snart3bm, hur har det gått för dig? När var det du skulle tillbaka?

Jag insåg igår att på torsdag så är det 7 veckor kvar bara tills vi får träffa vårt lilla barn första gången!

Sthlmsjävlar, läkaren på SÖS flaggade ju för att dom skulle kunna ställa frågan om man ville fortsätta/försöka med vaginal men om man svarade nej så ska man få medicin som stoppar "förlossningen" och det planerade skulle ta vid.

Nu när jag läser vad du fick gå igenom med deras tjat och vid ett sånt tillfälle så kan jag inte låta bli att oroa mig igen för samma behandling.

Har en liten Skrotis i magen som ska titta ut 080605
  • Solstråla
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-15 08:21:22 följande:
    Ja, vad ska jag säga, det händer inget alls!Är så trött på att slåss för MITT val..det är ju ändå min kropp..den 24/4 är det aurora möte, får se sen..
    Jag tänker väldigt ofta på dig även om jag inte hinner skriva så ofta.
    Har en liten Skrotis i magen som ska titta ut 080605
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.