• Kim Carol

Tråd för de som gör ÄD ute i Europa

Hej på er!

Upptäckte den här tråden alldeles nyss, så jag hoppas att det är ok att slänga sig in här...

Vi ska göra ÄD i Finland och ska dit på vårt första möte i april.

• Kim Carol

Hejsan!

Jag upptäckte den här tråden för någon dag sedan, så jag hoppas att det är ok att slänga sig in här... Det kan vara skönt att ha några att "prata" med.

Vi ska göra ÄD i Finland och ska dit på vårt första möte i april. Såg att det var åtminstone en till som ska till Finland.

• Kim Carol
    isisisis skrev 2008-03-15 17:26:07 följande:
    Så roligt med helt nya ansikten! var har ni gömt erKul att vi är så många.Välkommen Kim Carol Ska ni till AVA eller ?
    Tack! Jag har inte precis hållit mig gömd. Har surfat runt på en del trådar, men tyckte att det var dax att bli mer aktiv.
    Vi ska till en klinik i Helsingfors, Fertinova.
  • Kim Carol

Apropå de frågeställningar som Sleepingbeauty slängde fram -

När det gäller utseendet och svenskhet. Kan då inte låta bli att komma med en liten motfråga - Vad innebär egentligen begreppet "utseende som svensk" i denna mångfaldens Sverige som vi bor i?

När det gäller kontakten med mödravården, så tror jag spontant att jag inte skulle tala om för dem att jag bär ett ÄD-barn. Men jag är inte där ännu, så det är rent spekulativt.

• Kim Carol
    isisisis skrev 2008-03-16 16:25:47 följande:
    Vad kul! Det är roligt att höra om andras berättelserÄr det första försöket?
    Ja, det är första försöket. Vi har gjort två IVF-försök tidigare, men jag har alldeles för få ägg, så det blev stopp för fler IVF-försök.
    Men jag skulle gärna vilja bära och föda fram ett barn själv, så därför fick vi tänka om. Hur ser era andras "berättelser" ut?
  • Kim Carol
    Längtansmamman skrev 2008-03-16 16:47:15 följande:
    Kim Carol,Om man själv ser väldigt SVENSK ut kan det ju vara lättare att barnet också gör det? Är det något fel att kalla ett visst utseende för SVENSKT? Får man inte säga så längre? Alltså ofta relativt blond, kanske rätt tunt hår, ofta blå ögon, mycket ljus hy...INTE för att något utseende är bättre än något annat, men man kan ju bara konstatera att så ser inte den urtypiska greken ut.Förresten, vänd på det hela, jag tror inte att så många grekinnor skulle vilja ha en dalkulla som donator. Den ev lintotten skulle sticka ut rätt mycket i den lilla grekiska staden med sina båda mörka föräldrar.
    Jag ifrågasätter bara begreppet "svenskt utseende". Det är inte fel att säga svenskt utseende, men vad är det egentligen om man tänker efter? Finns det egentligen ett typiskt svenskt eller ett typiskt grekiskt utseende?
    Om jag har brunt hår och bruna ögon så är jag alltså enligt din definition inte typiskt svensk. Ett adopterat barn från t ex Etiopien eller Kina kommer inte heller att ha ett s k "svenskt utseende" fast medborgarskapet blir svenskt. Alla andra och tredje generationens invandrare har ju inte heller enligt t ex din definition ett svenskt utseende, trots att de är svenskar.
  • Kim Carol

Ja, lycka till ni alla som är på gång med försök och ruvning! Glad påsk förresten!

• Kim Carol

Jättekul Squirl - stort grattis!!

• Kim Carol

Stort grattis till dig Dimmoriskyn!!

Vad roligt att se att det funkar!

• Kim Carol

Är det någon som vet vad en testcykel innebär? Varför gör man det? Gör alla kliniker det?

Svar på tråden Tråd för de som gör ÄD ute i Europa