• Squirl

Tråd för de som gör ÄD ute i Europa

Hej tråden, ännu en som ska ut i Europa om ett par veckor!

Ni som jobbar på både adoption och längtansfrön på en och samma gång -BRA!!
    Man får ligga i för att skaffa sig det man vil ha, och att satsa är inte fel. Och det är VERKLIGEN inte fel att våga sig på tanken om två gryn för varför inte?

• Squirl

Det kanske är fel tråd men: ett tips för oss som är äldre och fortfarande hoppas: jag såg att marsnumret av Amelia Adamos nya tidning hade ett reportage om äldre mödrar.

• Squirl
    ninnie65 skrev 2008-03-06 19:16:15 följande:
    När jag var hos min gyn nämnde jag TNF-Alfa. Men hon sa att hon inte riktigt trodde på det och att det inte görs så ofta här i Sverige.Fast uppenbarligen görs det ju här då mång ahar gjort det.Min gyn verkade verkligen emot det så jag vet inte vad jag ska göra. Nu närde hittat en donator till mig. Är lite i chock hur fort det gick!Vilka prover har ni andra tagit? Jag har egentligen inte tagit några prover mer än de några få som gjorde för flera år sedan i barlöshetssyft.Bör jag ta några prover nu? AVA sa inget alls om prover som är viktiga.
    Grattis!
    Smear-test brukar de vilja ha, vad det nu är. Könssjukdomar? Vet bara att jag gjort det.
    Blodtest och hälsokontroll, det går bra med papper på svenska, tro det eller ej!
    Du lär få en lista på mailen inom kort. Lycka till! (Vi åker själva snart för att stoppa in ett frysägg.)
  • Squirl

Jag vågar inte lista mig men finns här i periferin och kommer självfallet att berätta hur det går när vi inom en snar framtid ska stoppa in ett frö ute i Europa:)
    Är nedreglerad och äter Progynon på samma gång. Huvudvärk, ajajaj. Men det är det värt!
    Lycka till till alla oss!

• Squirl

Hej tråden.
    Idag var jag på ultraljud. Min ordinarie läkare är på semester så det blev en stand in. Det var både bra och dåligt.
    Bra: han var mer påläst angående äggdonation ur alla aspekter, visste både en del kliniker och hur medicineringen påverkade en.
    Dåligt: ville inte skriva ut Progesteron, fick bruda mig lite för att han skulle ta till pennan. Trots att jag sa att jag betalar ur egen ficka och inte vill ha det subventionerat.
    Hur gör ni andra för att få fatt i det ni behöver?

• Squirl

Gömde fråga er alla hur ni resonerar kring antalet frön som ska sättas in. Jag vill INTE ha tvillingar och därför har ett ägg varit mitt alternativ men denna gång, inom en snar framtid, funderar jag faktiskt på att sätta in två för att öka chanserna. Tror ni det ökar chansen nämvärt?

• Squirl
    Raspberry81 skrev 2008-03-12 08:56:59 följande:
    Utomlands säger de att chansen ökar lite. I sverige tror man inte chansen ökar nämnvärt. Det man dock måste tänka på är att en tvillinggraviditet kan vara mycket besvärlig. Det finns sidor om tvillinggraviditeter där man skriver att risken för vissa komplikationer ökar, till exempel havandeskapsförgiftning.
    Det är komplikationerna som skrämmer mig för dels tar de hårt på kroppen och psyket och sen ska man, i försvagat skick, ta han om två bebbar istället för en som redan det tar på krafterna.
  • Squirl
    makima skrev 2008-03-12 14:12:17 följande:
    Jag tänker sätta in 2 ägg...Vi skulle bli väldigt glada över twins.Där jag går blir 30 % av graviditeterna tvillingar.Vet ej om det är olika på olika ställen.Det är ju även olika medicineringar på de olika klinikerna.Squirl: Man tar väl en risk överhuvudtaget att bli/ vara gravid när man är 45 år eller mer.Tänker ta den risken ( fyller 45 i år)
    Visst tar man säkert en högre risk men jag känner mig i fin form faktiskt och är inte orolig på så vis. Vilket du inte heller verkar vara, hoppas ni får er önskan uppfylld!
    Vet du din kiniks success rate? Altså inte hur många av graviditeterna som blir tvillingar utan hur många insättningar som lyckas?
  • Squirl

Sätter en påse över huvudet för att ställa en pinsam och möjligen korkad fråga:
    Kan man ha sex under de dagar man tar vagitorier innnan fröinförande?
    Ja, jag har gått på skolans biologitimmar och vet hur barn blir till, jag har ju dessutom hemmagjorda barn också men vågar mig på denna fråga ändå!
    när jag ändå håller på: hur är det med orgasmer under ruvningen?

Shit, vad jag är glad över anonymiteten här, hehe!

• Squirl

@ isisis: har en läkare sagt detta med orgasmer?

@Raspberry: Hahaha! Gullig reaktion ifrån maken. Ser paniken framför mig. Berätta om teorin att vårt dricksvatten är förorenat ifrån alla P-piller så kanske han inte vill duscha heller!
    Har du hört sen att det inte är bra att ha sex de där vagitoriedagarna? Om man tänker sig att man har det INNAN man stoppar in den?

@Sleeping beauty: gör progesteronet en infektionskänslig? Värt att stå över ?lägger man all denna känslomässiga energi och alla dessa slantar på detta är det ju självfallet värt många försakelser. Men det man inte behöver avstå är ju dumt att avstå ifrån. Det är därför jag frågar, för att utröna vad den samlade intelligensen här på forumet vet.

@Makima: jag har läst teorier om att ett frö klamrar sig fast hårdare ifall det får ?konkurrens? i form av anfallande spermier, men vi har ändå avstått ifrån sex eftersom läkaren så ordinerat. Men orgasmer har ingen talat om.
    Bra rate ifrån din klinik! Som jag sagt tidigare, blir det inget nu blir det Spanien i fortsättingen!

@Suba: mina läkare har bara pratat om tiden fram till grav.test så efter det vet jag inte.

Btw så är vi kanske på väg att vända i äggfrågan, stoppar vi bara in ett blir besvikelsen så stor ifall det inte blir något, det kanske trots allt är värt att ta risken att det blir två. Det är jag som bär tvillingrädslan mest just nu, mannen har vänt helt efter kvällens överläggningar och tycker det verkar som en bra idé att klara av två på en gång, inte minst ifall alternativet är inga alls.

Svar på tråden Tråd för de som gör ÄD ute i Europa