Jag tror kanske man utomlands inte kommit lika långt vad gäller rättigheterna rent moraliskt gentemot adoptivbarn, samt i det stöd adopterade kan behöva under uppväxten. Jag tror de kan se det som att ni ska dit och göra ett "riktigt/eget" barn (med din mans gener), och kommer eventuellt höja lite på ögonbrynen över er önskan. Dessa länder har en mer tolerant inställning till att alla ska ha rätt till barn. Men i adoption handlar det ju mer om att barnet ska ha rätt till föräldrar och en balanserad uppväxt. Och det är vad du vill förmedla till det barnet du redan har. Kliniken uppfyller säkert din önskan, men jag tror inte man kan begära att de ska förstå helt ut. De är mer inriktade mot att donatorn ska likna dig så mycket som möjligt.
Carolina73 skrev 2008-03-16 19:43:39 följande:
Intressant det här med tankar kring utseendet/likheter på donatorn och ett kommande barn.Jag har kanske en lite udda önskan, min son är adopterad, han är ljusbrun i hyn, svart hår och mörkbruna (världens vackraste!)ögon. Jag har därför en önskan om att min donator ska ha honoms färger istället för mina (jag är blond och blåögd). Varför? Jo för min sons skull, han har inte legat i min mage och han liknar inte mig till utseendet (vi är dock ganska lika i temperamentet, lika envisa! ). Hur som helst så känns det lite orättvist mot honom om hans kommande syskon både legat i min mage och har mina färger, såna här saker kan vara väldigt känsliga när man växer upp. Någon som förstår hur jag tänker? Konstigt? Tror ni kliken skulle förstå och godkänna min önskan ang detta?