• Raspberry81

Tråd för de som gör ÄD ute i Europa

...Jag har ett försök bakom mig i Lettland.

Precis som Cecilia har vi 3 år i adoptionkö bakom oss, och funderar väl ungefär likadant. Kanske är det fult att vilja ha 2 barn, när möjlighet finns. Men vi har inte energi att oroa oss för vad andra tycker, man är själv nerkörd i skorna och behöver kanske ibland bara "tänka sig" att efter adoptionen får man även till en graiditet, eller tvärtom. Det skulle ju inte innebära att man känslomässigt är närmare det ena barnet, utan endast att man önskar en stor familj!!

• Raspberry81

Jag tänkte höra med min läkare om ett sådant test. Vill oxå veta!

Måste man bet själv om de inte ser anledning att göra testet?

• Raspberry81

Utomlands säger de att chansen ökar lite. I sverige tror man inte chansen ökar nämnvärt.

Det man dock måste tänka på är att en tvillinggraviditet kan vara mycket besvärlig. Det finns sidor om tvillinggraviditeter där man skriver att risken för vissa komplikationer ökar, till exempel havandeskapsförgiftning.

• Raspberry81

Vi hade det 2 dagar innan ET.....Nej det var inte planerat, och ja min man fick paniiiik då han insåg att han hade kvinnliga hormoner "där". Han stod i duschen en halvtimme och spolade. Sedan råkade vi en gång efter ET, och då halvsov båda två. Då fick båda panik och slutade ganska fort. Våran passion går inte att hindra ens i sömnen

Dumt dumt dumt. Jag vet! Men innan ET hade inte vi fått ngr instruktioner. Vi hade varit utan varandra i två dagar och man kan nog påstå att vi har lite separationsångest.

Påsen på mitt huvud me´!

Squirl skrev 2008-03-12 14:29:07 följande:
    Sätter en påse över huvudet för att ställa en pinsam och möjligen korkad fråga: Kan man ha sex under de dagar man tar vagitorier innnan fröinförande?Ja, jag har gått på skolans biologitimmar och vet hur barn blir till, jag har ju dessutom hemmagjorda barn också men vågar mig på denna fråga ändå!när jag ändå håller på: hur är det med orgasmer under ruvningen? Shit, vad jag är glad över anonymiteten här, hehe!
  • Raspberry81

Vagifem påverkar inte livmodern, som ni funderade på. Det påverkar endast slidan. Jag har det pga torra slemhinnor. Så nej, det funkar inte att bygga slemhinna på de.

Ang östrogen lokalt, inför insättning, finns det?

Vad gäller östrogen har jag ju låg "egenproduktion" själv i kroppen och behöver stort tillskott vid ET. Jag tror det behövs i blodet fast man inte har högt FSH ändå, eftersom vid ägglossning rusar ju östrogenet upp(och vi är ju nedreglerade) och jag antar att det är bäst förhållande för graviditetschans-att ha det i blodet alltså. Eller vad tror ni? Om man tar hormoner lokalt ex östrogen eller progesteron, kommer det ändå ut i blodet? Snurrigt....

• Raspberry81

Men förresten är det inte så att slemhinnan avgör mängden östrogen och inte blodhalten? Blir slemhinnan inte tillräckligt tjock ökar man mängden östrogen, är den runt 10mm är östrogenmängden ok. Progesteronet anv man ju innan gravtest ca 12-14 dagar (?). Kanske är det svårt att hinna börja mixtra pga resultat av ett blodprov. Crinone ska man ex ta max 2 per dag, och antagligen har man avgjort att det ska vara tillräckligt för alla. Vi klimakterande kvinnor bör inte behöva annorlunda behandling eftersom alla blir nedreglerade till klimekteriet först. Dvs rekommenderade östrogenmängder bör gälla för alla. Och hur väl man tillgodoser sig östrogenet visas på slemhinnan. Dvs om man svarar på östrogenet eller inte.

• Raspberry81

Aha! Men vet ni vad som är värdet man strävar efter?

Varför gör inte alla läkare det?

Varför ska man kämpa sig till ALLT? Suck

• Raspberry81

Vårdnadshavare räcker väl.....om man ändå har för avsikt att berätta om äggdonationen för barnet, som jag hoppas att alla här har tänkt göra. Eller hur tänker ni nu?

• Raspberry81

Ang utseende så tycker iaf det är kul om donatorn liknar mig någorlunda. Men det kan man ju aldrig veta. Blir vår unge rågblond har de med 99% säkerhet blandat ihop äggen

• Raspberry81

Jag tror kanske man utomlands inte kommit lika långt vad gäller rättigheterna rent moraliskt gentemot adoptivbarn, samt i det stöd adopterade kan behöva under uppväxten. Jag tror de kan se det som att ni ska dit och göra ett "riktigt/eget" barn (med din mans gener), och kommer eventuellt höja lite på ögonbrynen över er önskan. Dessa länder har en mer tolerant inställning till att alla ska ha rätt till barn. Men i adoption handlar det ju mer om att barnet ska ha rätt till föräldrar och en balanserad uppväxt. Och det är vad du vill förmedla till det barnet du redan har. Kliniken uppfyller säkert din önskan, men jag tror inte man kan begära att de ska förstå helt ut. De är mer inriktade mot att donatorn ska likna dig så mycket som möjligt.

Carolina73 skrev 2008-03-16 19:43:39 följande:
    Intressant det här med tankar kring utseendet/likheter på donatorn och ett kommande barn.Jag har kanske en lite udda önskan, min son är adopterad, han är ljusbrun i hyn, svart hår och mörkbruna (världens vackraste!)ögon. Jag har därför en önskan om att min donator ska ha honoms färger istället för mina (jag är blond och blåögd). Varför? Jo för min sons skull, han har inte legat i min mage och han liknar inte mig till utseendet (vi är dock ganska lika i temperamentet, lika envisa! ). Hur som helst så känns det lite orättvist mot honom om hans kommande syskon både legat i min mage och har mina färger, såna här saker kan vara väldigt känsliga när man växer upp. Någon som förstår hur jag tänker? Konstigt? Tror ni kliken skulle förstå och godkänna min önskan ang detta?
Svar på tråden Tråd för de som gör ÄD ute i Europa