• tristania

Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?

Många barn springer runt och skjuter med såna här gevär, dom flesta är 11, 12 år....föräldrar köper "ut" detta till sina barn, trots att det är 18års-gräns......Vad anser ni om detta?

• Svar på tråden Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?
  • Albin 804

Jag har soft air guns ch sjuter me kompisar på varann men vi har sjyddsutrustring t.ex. långkalsonger åh glasögon. (((((Vi har jävligt roligt))))
    Mina föräldrar litar på mig åh jag skulle aldrig sjuta nån som inte är me i leken. 
    Det är bra att de är åldersgräns tycker jag :) 

• Marre02

Jag tycker att barn får skjuta med Ari soft gun så länge det inte är på människor eller djur Barn måste ha kul då ock då

• Utanför lådan

Jag är 15 år. Jag har alltid velat ha en soft air gun. En leksaks variant på M4A1. Jag och min pappa skjuter med luftvapen under kontrollerade former. När vi var i USA skjöt vi med äkta vapen med ammunition för tusentals kronor, det är fortfarande en av de bästa dagarna i mitt liv. Om man tror sitt barn klarar av det och de vill ha ett, borde man köpa det.

Till alla som har skrivit om att det är lagen. Det är tillåtet att låta en 15 åring eller äldre tills arton års ålder skjuta under vuxens tillsyn.

Det är också tillåtet att använda provrörsbefruktning för att skapa ett donator barn. Ett barn som har tillräckligt nära genom för att kunna ge blod, benmärg och andra livs viktiga ämnen till ett äldre syskon som lider av en genetisk defekt. För att förtydliga betydelsen av de två senaste meningarna, alla lagar är inte bra. Många ger sina barn soft air guns och jag ser inte artiklar i tidningarna om att barn har förlorat ögon på grund av soft air guns.

• Bonn läppen
    Nintendo skrev 2010-11-13 11:11:23 följande:
    Nej, jag tycker inte om vapen alls så kvittar det hur gammal hen är, barn, ungdom eller vuxen. Jag tvekar på att ens ge mina barn en vattenpistol. För mig står vapen för våld. Varför lära någon att använda ett vapen när det finns så mycket mer vettiga aktiviter att lägga tid och pengar på? Så då äter du inte kött heller, gissa vad som dödar djuren!
  • Fjonkis

Jag och min lillebror fick soft airguns när vi var 13 och 11 år. 
    Pappa skulle aldrig köpa detta om han inte visste att vi kunde hantera dom ordentligt och med respekt. Vi skulle aldrig få springa runt med dom ute hur som helst utan ha dom på tomten, pappa bor på landet utan grannar, eller på våran sommarstuga. Han skulle ta dom ifrån oss om vi inte använde skyddsglasögon eller använde dom på varandra eller på andra människor/djur. 

Vi fick vårt första luftgevär när vi var runt 10 och 7 år. Men då var det bara när pappa var med som det fick användas. Vi hade stor respekt för det.  

Min mamma däremot är en sån som man inte fick ha några som helst leksaksvapen, vattenpistol skulle väl gå bra om den var barnslig.

• Swearoligheter

Jag tycker att det är ok men aldrig skuta på folk men det är ni föreldrar som bestämmer

Malte 10 år (:

LÄS
  • SirAmazing

Jag ägde såna pistoler när jag var 10-11, då kunde man iaf köpa dem på Yran. Nu har jag ett eldrivet gevär som jag och mina kompisar brukar kriga med. 

Mitt vapenintresse väckte militärintresset. Gick med i ungdomsorganisationer, där utvecklas man snabbare och mognar på ett bättre sätt.

Jag skulle säga att det är okej, så länge dem bär skyddsglasögon (även om jag skippade den regel som liten)

• vlindroos

det är lagligt (antar jag efter har läst ett eller två inlägg om regler kring airsoft) för en 12:åring att skujta softair guns, om en person som är 18 eller upåt (sorry för fel stavnig) har koll på barnet

• vlindroos
    Cornellia skrev 2011-02-25 02:09:58 följande:

Nej.

Min bror hade en sån i tonåren, och jag som lillasyter var ofta prickig av små blåmärken efter kulorna.

Jag tycker inte vapen i någon form är okej till privatpersoner. Jag förstår inte meningen med att det ska finnas vapen i vårt samhälle.

hej cornellia, jag tycker det helt beror på barnet. om barnet har svårt att kontrolera sin arghet, borde inte barnet ha en soft airgun, men komihåg det finns jätte fina 12 åringar som vill köpa en softairgun,såklart dom borde ha det, mvh vlindroos
  • RoscoeSmith

Jag blev skjuten i benet, av polis, som 14-åring då någon ringt in och sagt att ett gatugäng med ungdomar hade en uppgörelse på en bakgård i närheten av hans restaurang.

Här där jag bor, så skjuter polisen först och frågar sen.

Nu är jag i 30-års åldern och har en liten grabb. Han kommer aldrig att få leka med annat än färgglada vattenpistoler. Ska han skjuta så ska det vara med riktiga vapen på en övervakad skjutbana ihop med mig.

• Isak

Det är en jätte bra sak för barnen förstår er med barn är barn min son har jätte många han är 12

• jeremyuuh

bror på... om det inte finns skott i och dom inte har några e det väl okej men om man har det så nej

t
Svar på tråden Är det okej att köpa Soft airgun(vapen) till ungdomar under 18 år?