Cupcake recept!!! HJÄLP!!
ska ge mig in i cupcake-världen men vet inte var man ska börja
är glad för alla tips och förslag
ska ge mig in i cupcake-världen men vet inte var man ska börja
är glad för alla tips och förslag
Brukar baka rätt mycket cupcakes ocg är är lite olika recept som jag gillar:
Ett bra grundrecept: ( går utmärlt att ha i olika sorters bär och frukt i smeten, tex blåbär, hallon, björnbör, rabarber)
100 g smör
2 st ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 st citron, skalet (kan uteslutas)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Sätt ugnen 200 grader varmluft.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Fyll formarna dem till 2/3.
Grädda i cirka 12-15 minuter.
Choklad cupkakes
Byt ut 1 dl av mjölet i grudreceptet mot 1dl kalao. Byt ut mjölken mot gräddfil. Tillsätt 50g extra smör.
Buttermilk cupcakes med praline frosting
4 stora äggulor
ca 2 dl lättfil
1 tsk vaniljsocker
ca 4-5 dl vetemjöl special
2,5 dl socker
ca 2 tsk bakpulver
lite salt
150 gram smör (rumstempererat)
blanda äggulorna, lättfilen och vaniljsockret i en stor skål (vispa ej!). Blanda de torra ingredienserna i en annan skål. Dela smöret i mindre bitar, tillsätt smöret och de torra ingredienserna i fil/äggblandningen. Vispa i ca 2 minuter, tills smeten är smidig. Fyll ca 2/3 av cupcakesformarna med smet. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter på ca 200 grader.
Praline Frosting
2,5 dl brun farin
1 dl vispgrädde
ca100 gram smör
1 msk vaniljsocker
ca 5-6 dl florsocker
blanda ihop farinsocker och grädde i en kastrull, låt det koka upp på ganska hög värme. Rör om under tiden. När det börjar koka, sänk till låg värme och låg koka i ca 10 minuter.
dra av kastrullen från värmen och blanda i smör och vaniljsocker. Rör tills det är en jämn smet. Ställ blandningen åt sidan och låt den svalna. Rör inte under tiden.
häll frostingen i en större skål, vispa i florsocker med elvisp. Ta inte allt på en gång utan kanske en dl i taget. Fortsätt tills du har en bra konsistens på frostingen. sedan är det bara att sätta igång med dekorationen.
Litte olika frosting:
Fluffy white frosting ( en favorit frosting)
1 cup white sugar
1/3 cup water
1/4 teaspoon cream of tartar
2 egg whites
1 teaspoon vanilla extrakt
In a saucepan, stir together the sugar, water and cream of tartar. Cook over medium-high heat until the sugar is dissolved and the mixture is bubbly.
In a medium mixing bowl, whip the egg whites and vanilla to soft peaks. Gradually add the sugar mixture while whipping constantly until stiff peaks form, about 7 to 10 minutes. Frost the cake of your choice.
Cream cheese frosting
100 g Philadelphiaost
60 60 g mjukt smör
300 300 g (1pkt) florsocker
Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt.
Vispa i Philadelphiaosten.
Färga glasyren i olika färger med pastafärg eller karamellfärg eller behåll den vit.
Bred den på cupcakesen eller spritsa och garnera med strössel eller blommor
tack så mkt
måste prova imorgon
kanske har du något tips på var jag kan få tag i "cup-mått"?
Cup mått finns att köpa på duka
Gå in på www.recept.se eller nu och se på lailas resept bank...där kan man hitta massor med gott!
1 cup 2,4 dl, nastan 2,5 dl.
Har ar en sida med en massa recept:
allrecipes.com/Search/Recipes.aspx
Det brukar ga att gora om matten till metric dar.
cream of tartar? vad är de?
Lite svårt att förklara finns ingen bra svensk motsvarighet. Det skulle väl vara vinsten men inte riktigt. Cream of tartar går att uteluta. Men det finns att köpa på the English shop som ligger i söderhallarna (stockholm, finns i göteborg med om jag har för mig
www.englishshop.se tror jag att det är