LillaFlingan skrev 2008-04-04 04:37:13 följande:
va lustigt att flertalet tvillingar har synfel och så pass tidigt..jag fick själv glasögon 1år gammal.. enligt min mamma tog jag av mig dem hela tiden och sa Nej!;)mamma upptäckte det för jag började skela..och hon fick tjata sig till en tid ..hade hon inte gjort det.. eftersom ögonläkaren hävdade att jag inte hade synfel så hade jag förmodligen varit blind idag!!!..(har också en tvillingsyster, men hon har inget synfel).vi föddes 2v för tidigt, jag med en vikt på 3,2 och min syster vägde 2,3 nånting har jag för mig..men jag är iav översynt,skelögd och har brytningsfel..blir dyra glas kan jag tala om!;) specialslipade.. suck =)(vet inte varför jag skriver in den här tråden, men fascinerade mig att det var just flertalet tvillingar som fått synfel tidigt)..
Tycker inte alls att det är speciellt "lustigt" eller konstigt.
De allra flesta tvillingar föds förtidigt.... då är ögonen inte färdigutvecklade.
De har betydligt större risk att födas för tidigt, och för tidigit födda barn löper betydligt större risk att ögonen inte utvecklas som dom ska, och därför behöver glasögon!