• knäppisen

glasögon

Min kille på 18 mån föddes i v 29 o har därför kollat ögonen regelbundet sen födseln o han har passerat alla koller utan anmärkning. Så idag på den sista kollen, upptäckte de att han är långsynt så han ska få glasögon.
    Jag är lite nyfiken på hur lång tid det tagit för andra glasögonbarn i ungefär samma ålder, innan de vant sig vid dem. Han är långsynt och ska ha glasögonen jämt till en början i alla fall.

• Svar på tråden glasögon
  • cruz

Min son ska också få glasögon, men inte förrän till hösten (han är översynt och skelar). Jag undrar också hur det går att ha glasögon på 1,5 -2 åringar.

• knäppisen

Nu har vi varit hos optikern och provat. Det tar en dryg vecka innan de kommer så sen får vi se.

• cruz

Knäppisen: Spännande! Hoppas det går bra. Vår skelande kille har fått börja med lapp för ögat nu i alla fall (30 min per dag). Han själv tar det med ro, men hans tvillingbror började gallskrika när han såg att brorsan fått lapp för ögat. Tyckte väl att det såg läskigt ut.

• emman81

Min äldsta son som nu snart är 4.5 år fick glasögon när han strax under 2 år.
    översynt och skelade.
    Han tog dom med glädje, antagligen så var det skönt för hans ögon att få dem.
    På ögonmott gör de så bra kontroller och följer hela tiden upp hur synen förändras.
    Han har fortfarnde glasögon, viktigt är att se till att det är bra försäkring hos den optiker man hämtar ut glasögonen. Då de i barnålder lätt kommer ivägen för lek och kan gå sönder.
    Se till att få spec "nosvingar" då vi fick fel på första paret och vi visste inte att det fanns mer anpassade för barn.
    Gärna påpeka för dagispersonal att hjälpa till att rengöra och se till att de åker på igen efter tex vilostund.
    När vi e ute brukar han inte ha dem på sig, iaf inte på vintern då det blir imma på dem och då måste de ändå av och läggs i en ficka...
    Varken jag eller pappan har ögonproblem

LYCKA TILL

• bumsis mamma

Det gick snabbt för Bumsi att vänja sig förrutom i bilen då satt hon o bröt sönder bågarna när hon hade tråkigt.sen är de så söta med glasögon när de är så små,ser ut som små einstien.

• rosakaninen

Vår tjej är 16 månader och hon vägrar att ha sina på sig, det är helt omöjligt.

• knäppisen

vi hämtade glasögonen i lördags och han har haft dom typ en halvtimme första dan och igår blev det säkert hela tre timmar. Han har dom när han sitter lugnt och leker eller när han äter, men när han kryper runt så åker de av med en gång. De sitter inte sådär jättebra så vi måste tillbaka till optikern o justera dom, men jag har kräksjuka barn här hemma så det får vänta nån dag till.

Ska kolla det där med särskilda nosvingar, han har helt vanliga.

• emman81

knäppisen --jag kan inte förstå varför optiker sätter vanliga vingar på glasögon till barn? vi hade ju jätteproblem innan vi fick reda på att det fanns spec för barn.
    Dem är jättebra!

rosakaninen -- om er dotter förstår så pass mycket så kan man försöka locka med något. tex att hon kan få en skraptattu om hon glasögonen p sig, kanske kan ni göra en spec låda som hon får förvara glasögonen i när hon inte har dem på sig. en peng i en spargris om hon har dem på sig en stund i taget, eller en guldstjärna eller något liknande!

bumsis mamma --  visst e de väl för gulliga! min pojke såg ut som en söt farbror när han fick sina första, med babyhull och allt på kinderna!

• gohappy

Hej!
    en fråga...är ni många här med prematurer som skelar och behöver glasögon? Jag har en son som bara stjärhasar och är 20 månader, han vill inte gå med gåbil/vagn utan bara runt fasta möbler....tänkte om han ser dåligt och känner sig mest trygg på golvet kontra möbler som står still!Jag tycker att han skelar!
    Vi ska få en kallelse till ögonsjukhus för att kolla synen, men jag tänkte ...är det något jag ska bråka om så att det går fortare utifrån eran erfarenhet?

• knäppisen

Min son skelar i och för sig inte, men min erfarenhet är att man måste tjata för att komma nån vart överhuvudtaget i sjukvården så bråka på du !

• Amathea

Våra tvillingar har glasögon.
    Ursöta
    Dom är översynta båda två, pojken skelar.
    Vi har haft jättebra uppbackning av sjukvården... helt fantastisk läkare som dom haft kontakt med i 1.5 år nu!
    (dom blir 2 år snart...)

Dom fick glasögonen i januari.
    På dagis går det bäst... där är de sällan problem.
    Men hemma kan de va lite krångel ibland, men jag må säga att de går över förväntan!

Våra har dessutom sånna där speciella näsvingar som ni pratar om.
    Ungefär som en liten båge, som vilar på näsan, istället för de där pluttarna som är vid näsroten. Mycket bättre!

Men ridskalmar.. de funkade INTE!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • rosakaninen

emman81: Tack för tipset! Men det fung. inte i nuläget, men kanske om några månader.
    Träffade läkaren idag och hon sa att det ofta går mycket bättre att ha glasögon på översynta barn än närsynta (dottern är närsynt) för det blir sån markant skillnad direkt.

• SanniXx

Min dotter har glasögon, men vägrar ha dom på sig. Jag tror jag har gett upp. Nu är hon strax över året. Hon både skelar och är översynt..

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • LillaFlingan

va lustigt att flertalet tvillingar har synfel och så pass tidigt..

jag fick själv glasögon 1år gammal.. enligt min mamma tog jag av mig dem hela tiden och sa Nej!;)

mamma upptäckte det för jag började skela..
    och hon fick tjata sig till en tid ..
    hade hon inte gjort det.. eftersom ögonläkaren hävdade att jag inte hade synfel så hade jag förmodligen varit blind idag!!!..

(har också en tvillingsyster, men hon har inget synfel).
    vi föddes 2v för tidigt, jag med en vikt på 3,2 och min syster vägde 2,3 nånting har jag för mig..

men jag är iav översynt,skelögd och har brytningsfel..
    blir dyra glas kan jag tala om!;) specialslipade.. suck =)

(vet inte varför jag skriver in den här tråden, men fascinerade mig att det var just flertalet tvillingar som fått synfel tidigt)..

• Amathea
    LillaFlingan skrev 2008-04-04 04:37:13 följande:
    va lustigt att flertalet tvillingar har synfel och så pass tidigt..jag fick själv glasögon 1år gammal.. enligt min mamma tog jag av mig dem hela tiden och sa Nej!;)mamma upptäckte det för jag började skela..och hon fick tjata sig till en tid ..hade hon inte gjort det.. eftersom ögonläkaren hävdade att jag inte hade synfel så hade jag förmodligen varit blind idag!!!..(har också en tvillingsyster, men hon har inget synfel).vi föddes 2v för tidigt, jag med en vikt på 3,2 och min syster vägde 2,3 nånting har jag för mig..men jag är iav översynt,skelögd och har brytningsfel..blir dyra glas kan jag tala om!;) specialslipade.. suck =)(vet inte varför jag skriver in den här tråden, men fascinerade mig att det var just flertalet tvillingar som fått synfel tidigt)..
    Tycker inte alls att det är speciellt "lustigt" eller konstigt.
    De allra flesta tvillingar föds förtidigt.... då är ögonen inte färdigutvecklade.
    De har betydligt större risk att födas för tidigt, och för tidigit födda barn löper betydligt större risk att ögonen inte utvecklas som dom ska, och därför behöver glasögon!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
Svar på tråden glasögon