Inlägg från: teek taak |Visa alla inlägg
  • teek taak

Klädregler för muslimska män?

Frk Svår skrev 2008-02-27 16:58:34 följande:

Varje gång det skrivs om klädregler för muslimska kvinnor så talas det om att det finns klädregler för muslimska män. Men trots att jag frågat ett par ggr hur dessa regler ser ut får jag aldrig svar. Så då startar jag en egen tråd Hur ser dessa regler ut?
    Men oj vad intressant. Inte en enda gång har nån ställt den frågan på detta forum. Alla trådarna handlar om hur muslimska kvinnor klär sig Du fick en bra länk av vågskålen som förklarar hur män ska klä sig.
  • teek taak

Frk Svår

Jag tycker mannens skägg är striktare än kvinnans slöja. När jag är hemma eller hos mina väninnor åker slöjan av. Dvs jag har bara slöja ute eller framför främmande män. Men min man bär alltid på sin slöja (skägget). Det är med överallt, när han sover, när han äter, när han duschar ja överralt.

Beslöjande kvinnor bär vad de vill hemma, modernt eller icke modernt men ute täcker de sig och helst med plagg som inte lockar uppmärksamhet för det är det som är syftet med slöjan (hela muslimska klädseln)

• teek taak

Frk Svår skrev 2008-02-27 18:47:52 följande:

Men långt ifrån alla muslimska män har skägg. Visserligen har inte alla muslimska kvinnor slöja, men det är ju betydligt vanligare med kvinnor som har slöja än det är med män som har skägg.teek taak skrev 2008-02-27 18:43:32 följande:
    Har tyvärr ingen statistik, men visst jag tror att det är så att kvinnor är mer benägna att följa religionen än männen. Varför är det har nog många förklaringar. En del män tycker att skägget är sunnah, dvs rekommenderat och inte är obligatoriskt.
  • teek taak
    KristenTjej84 skrev 2008-02-28 22:55:47 följande:
    Jag har sett att många muslimska män, har på sig stickade vita mössor! kanske räknas det som "muslimska mäns" klädsel? även fast inte alla har det..
    Huvudbonad för män ja. De brukar vara vita eller svarta, en del är mönstrade, lite olika.
  • teek taak
    KristenTjej84 skrev 2008-03-05 00:37:04 följande:
    Vad kallas dessa huvudbonader för?? som vissa muslimska män har! och hur skiljer de sig från judiska mäns huvudbonader?
    Har olika namn. Jag vet inte hur de skiljer sig från judiska mäns huvudbonader.
  • teek taak

MiScHoOo

Hej och välkommen, vad menar du med "normala" kläder?

• teek taak
    MiScHoOo skrev 2008-03-08 00:10:53 följande:
    tack ska du ha, jag menar som vilken svensk tjej, har ingen slöja eller något annat... men jag är troende
    Aha ok nu förstår jag. Jag klär mig med arabiska kläder, tycker du de är "normala" kläder? Seriöst alltså
  • teek taak
    Tecken skrev 2008-03-08 00:13:37 följande:
    Jag har hört, och det här är säkert bara en myt, att muslimska män ska ha vida byxor, ifall profeten återföds av en man så ska han landa mjukt?! Ja, det låter verkligen som en konstig skröna - någon som är insatt i ämnet som kan svara?
    En myt
  • teek taak

Gonatt syster MiScHoOo även om jag inte håller med dig om att man har 4 val. Enligt islam har man bara 2 val. Antingen följa den raka vägen (dvs islam)eller strunta i den.

Kram

• teek taak
    Tecken skrev 2008-03-08 00:23:40 följande:
    Tack, då vet jag det. Misstänkte starkt det, samtidigt som jag inte ville förkasta det innan jag visste Jag tycker också att man, när det gäller kläder, ska skilja på religion och kultur.Sov gott - ins Allah!
    Bra gjort av dig Tecken att inte hävda en sak du inte är säker på. I like u

Godnatt och sov gott
Svar på tråden Klädregler för muslimska män?