-
-
Frk Svår,
Ja det är bra att ha något på huvudet. En turban eller som du kanske har sett män i SA tex använda som en slöja. Andra modeller finns också.
Jag tror att det inte är lika stor skillnad på männens klädsel som det kan vara på kvinnors. Dvs män som har byxor - det är byxor vare sig de är vida eller tajta. Skorta - det är detsamma vare sig det är lång eller kort ärm.
Medan kvinnors klädsel blir mer markant i skillnad. Lång kjol - kort kjol. Linne/blus - långärmat. Frisyr - slöja.
Ja varför män inte riktigt orkar nå upp till klädnormen i vissa fall det kan ju bara de själva svara för.
-
Frk Svår,
**Ja, det verkar nästan vara viktigare med klädseln för muslimska kvinnor än det är för muslimska män. Iaf enligt mina egna observationer (kvinnor har ju oftare slöja odyl än män har turban/slöja).**
Kanske det är så kanske inte.
En sak som jag tycker är viktigt och som inte ska glömmas bort när vi nu talar om det yttre bara. Det är vad 'hijab' täckande i sig för övrigt innebär. Det tar den sidan upp som jag länkade till i början. Så uppförande och annat ingår också i detta med 'täckandet' även om det allsom oftast koncentreras på just tyg. Men 'täckandet' innebär mycket mer än så.
-
Frk Svår,
**Ja, men om man snackar ren klädsel nu och inte uppförande i övrigt...**
Vill dock tala om att det hör ihop. Det kan ju vara så att den som utseendemässigt inte syns på är en muslim är en mycket god muslim för han/hon har den inre täckelsen? Därför är den inte oviktig.
**Jag kan då ärligt säga (och jag bor i ett invandrartätt område i Gbg) att jag kan räkna antal män jag sett med turban/slöja på min ena hand, medan jag nog får ta till hundratals händer för att räkna de kvinnor jag sett med slöja. Så var gömmer sig alla slöj-/turban-/skäggbeklädda män?**
Hur vet du att alla dessa invandrare är muslimer? Men hur som helst så är det ju så med klädsel som med all annan praktik av sin religion, det är individen som avgör vad han/hon vill följa/kan följa/vet att följa osv. Så fortfarande kan du bara få det svar du söker 'varför bär du inte turban' av en muslimsk man som du vänder dig till med frågan.
-
Frk Svår,
Okej. Jag har inte mer att tillföra i just det här ämnet tror jag. Egentligen svarar nog länken jag la in i mitt första inlägg i tråden på din ursprungliga fråga allra bäst. Så jag hoppas den blivit besvarad och att du känner dig nöjd med de svar du fått.