• aneka

Sugklocka med 1:an, hur gick andra förlossningen?

• Svar på tråden Sugklocka med 1:an, hur gick andra förlossningen?
  • mars dotter
    mamman i skogen skrev 2008-03-07 14:05:57 följande:
    Sugklocka på första efter 5 timmars krystvärkar,  andra kom utan problem och större smärta.
    OJJ, jag hade krystvärkar i två timmar och dom sa att man absolut inte får ha krystvärkar mer än 2 timmar.
  • mamman i skogen
    mars dotter skrev 2008-03-09 14:10:15 följande:
    adams family skrev 2008-03-07 14:05:57 följande: OJJ, jag hade krystvärkar i två timmar och dom sa att man absolut inte får ha krystvärkar mer än 2 timmar.
    Man blir förvånad över hur ofta rutiner frångås inom vården, nej det är inte normalt med 5 timmars aktivt krystande men det händer alltför ofta att det blir så. Födde dottern på ett annat sjukhus och fick av överläkaren där ett löfte om snitt om krystningen skulle bli utdragen, hon var också förfärad över hur man hade handlat under min första förlossning efterssom det medför en enorm påfrestning för barnet och mamman. Sonens förslossning slutade med ett trauma och han var påverkad av för lång krystning i kombination med värkstimulerande dropp och han fick en ordentlig syrebrist på en halvtimme vilket resulterade i en grav CP skada.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m28346346.html  tänkvärd och intressant läsning om värkstimulerande dropp.
    varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • yaz

Tvåan brukar åka rutchkana på ettans bekostnad

• finlandssvensk

Min "verion":
    Akut kejsarsnitt med första barnet
    Sugklocka med andra barnet
    Med den tredje behövdes ingen hjälp!=)

• finlandssvensk

"version" ska det stå...

• Maverich

Sugklocka med första, halvdramatisk slutspurt efter en lång förlossning. Andra barnet flög nästan ut, en lätt förlossning utan komplikationer.

Viktig nyhet: Lakritspucken är tillbaka!
  • LyckaJones

Mitt första barn behövde hjälp ut med sugklocka, men tvåan klarade jag att få ut på egen hand!

• lorangaomazarin

Jag vill gärna höra fler med erfarenhet!

• Flissi

Dotterns fick också tas med sugklocka, men "akut" redan efter 25 minuter i förlossningssalen pga låga hjärtljud, låg lite högt upp.
    Hon kom ut på tre drag precis innan de skulle flytta över mig till akutbåren för akutsnitt.

Är jättenervös att det ska gå ännu fortare denna gången.
    Själva sugklockeingreppet märkte jag egentligen inte, nu är jag mest orolig att det ska ske typ i bilen eller hemma & denna hjälp skulle behövas igen & man inte är på sjukhuset!

• Hallonmopeden

Första kom ut med hjälp av sugklocka och även andra. Dock väldigt odramatiskt och inga bekymmer!!!

• Amliw

1:an med sugklocka, 2:an kom "själv" efter en ganska snabb o enkel förlossning.

• vicsara

Sugklocka med ettan. drygt 2 timmars krystvärkar, jobbig förlossning m stort barn. Nr 2 feg mamma pga sugklocka även denna gång stor bebis. Planerade ett snitt denna gång.

• Onkis

Min mamma fick min storasyster enkelt men jag låg lite fel, kollade åt fel håll med huvet så mamma hade problem att krysta ut mej, så dom ville ta sugklocka men de va nån bm som varit i afrika å volentärat som sa typ nej vi testar detta först å dom hängde sig på mammas mage, då kom jag:)

• mamma 03 05

Första dottern kom med hjälp av sugklocka. Jag hann inte ens reagera på vad dom gjorde. Hon hade syrebrist och hjärtljuden hade gått ner. Hörde bara lite dovt hur BM "skrek" nu klipper vi och tar sugklockan-sen va hon ute.

Andra kom utan sugklockan, fast då var det jag som skrek "klipp och dra ut henne" Fast det vägrade den BM att göra

Svar på tråden Sugklocka med 1:an, hur gick andra förlossningen?