• Googels

Vad heter välling på engelska?

Om man kollar i lexikon så stor det ofta "gruel", men om man nämner det för folk så tänker de oftast på en vattnig sörja á la Charles Dickens, och inte då den sorts välling som man ger barn i Sverige.

Har för mej att jag har sett nåt annat ord eller uttryck som förklarar bättre vad det är, men kan inte hitta det längre...

• Svar på tråden Vad heter välling på engelska?
  • Googels

Tack för snabba svar!

"milk based cereal drink" är nog det jag sett innan, så tack!

Formula är samma sak som ersättning, och inte lika 'tjock' som välling.

• Googels

Ska ta och kolla upp Cow & Gate då, har bara använt deras bebisgröt innan men ej några av deras mjölkprodukter.

• Googels

Fast om man ska förklara för nån exakt vad välling är så funkar det inte riktigt med formula.

Har health visitorn på besök om några dar och kunde inte komma på hur man skulle förklara välling för henne. Borde kanske skrivit det från början...

• Googels
    jsmfb skrev 2008-03-13 21:46:04 följande:
    Fast nu kommer det ju produkter som liknar välling, Cow&Gate har nu en goodnight milk. Innehållet är bl.a. kostfiber, risflingor och potatisstärkelse, så det lär väl bli ganska tjockt. Vi flyttar snart hem så jag kommer inte att testa själv, kanske något för andra i UK/IRL?
    Där ser man, de har kanske insett att det finns det en marknad för det här oxå . Vi har kört med follow-on milk så har egentligen inte letat efter något annat, var mest nyfiken på om det finns något bra ord eller term som förklarar vad välling är på ett bra sätt så tack för alla svar.
  • Googels
    Mizzz skrev 2008-03-13 23:14:50 följande:
    lexin.nada.kth.se/cgi-bin/sve-engvälling=gruel
    Tack, men som jag sa i inledningen så funkar inte det ordet när man nämner det för folk här i UK i alla fall för det ger inte en bra förklaring av vad vi svenskar menar med det.

Tror "milk based cereal drink" som Semper tydligen kallar det är den bästa bästa förklaringen.
Svar på tråden Vad heter välling på engelska?