• cicci85

Var är det varmt att resa november-januari?

Vill åka iväg när bebisen är runt ett halvår, det känns som en lagom ålder. Då kommer sonen va 3,5 år.

Vi tänkte oss inte en thailandsresa eller liknande, vill ha så kort flygresa som möjligt

Men var åker man annars den tiden på året? Det enda jag vet är Gran Canaria...
    Det behöver ju inte va tokvarmt, men vanlig sommarvärme vore ju skönt och helst runt 20 grader i vattnet

Det är ju länge kvar men så kul att planera

• Svar på tråden Var är det varmt att resa november-januari?
  • linhol

Vi har vart i egypten 2 ggr. en gång i december och en gång i januari. tyckte det var kanon. alldeles lagom varm om dagarna och 20-22 i vattnet. men visst.... det blir kallt snabbt om kvällarna och det kan bläsa en del på dagarna.

Freja-mammas lilla prinsessa
  • Bobbenn
    linhol skrev 2008-03-06 11:08:40 följande:
    Vi har vart i egypten 2 ggr. en gång i december och en gång i januari. tyckte det var kanon. alldeles lagom varm om dagarna och 20-22 i vattnet. men visst.... det blir kallt snabbt om kvällarna och det kan bläsa en del på dagarna.
    Tja jag har varit där 6 ggr och kan inte hålla med för 5 öre. Svinkallt på kvällarna, vattnet burr och vinterjacka på
    BF 27/3-08
  • Stella79

Bobbenn Oj... vinterjackan, konstigt att folk åker dit då, så då skulle det va kallare där än på kanarieholmarna på vinter.
    Fast jag tycker när man kommer ifrån ett kallt,regnigt el snöigt Sverige, så e man såååå lycklig när det e 20 grader och strålande sol,eller iallafall så är jag det.

• hotten

Bambam80: ja det är klart att det beror på hurdanna levnadsvanor man har, vi åt oxå på burj al arab för 2000,- (2 vuxna) men vi åt oxå på vårt 4 stjärniga hotel för 100,- som visserligen låg just bur dubai å kostade bara 800,- natten...
    hotell på canaris kostar oxå 500-2000,- natten å äta ute går naturligtvis inte ofta på flera tusen men det finns heller inga "7-stjäringa" hotell att äta på, men det finns heller inga billiga ställen.. å det går inte att handla billig mat i affärer som man kan i dubai (det finns många som faktiskt lagar en del av måltiderna på rummet oavsett vart de reser)

sen syftar jag mest på att det är så billigt i dubai att handla kläder å saker (å då var vi inte ens till karama), billigt med taxi å nöjen för barn..
    men vill man bränna pengar så kan man verkligen göra det i dubai beror ju helt vilken restaurang man går på å om man föredrar märkeskläderna eller vanliga kläder osv..

jag är inte den som snålar på semestern har inte ens en budget utan de kostar vad de kostar.. Men jag hyr heller inte en hummer för 1000,- timmen utan nöjer mig med vanlig taxi för några spänn, å är nöjd med att äta på finare restauranger tex 2 ggr i veckan å resten på vanliga hotell restauranger eller dyl å lunch kan jag inta på burger king...
    å med dom samma levnadsvanorna på canaris så har det alltid gått flera tusen kr mer samtidigt som jag från Dubai hade inhandlat 2 resväskor fulla med kläder osv..

Jag håller iallafall med dig om att gratis stränderna hade jag heller inte legat på å jag viste inte att de skulle kosta så mycket att gå in på stränderna för de gör det iallafall inte enl guidböckerna osv, summan du nämner var ju mer inträdet till vattenlandet.. (vi besökte aldrig varken vattenland eller stränderna då det vart för kallt för det enl oss var där jul å nyår å nöjde oss med ett dopp i hotellets uppvärmda pool)

• hotten

vackrastflor:... jag vill stanna 3 veckor över jul på gran canaria å flyget är fullbokat fast långt ifrån alla hotell är släppta än... alltså är det fullbokat!
    vill man dessutom åka bara från vissa avreseflygplatser så är även 2 veckors resorna slut...

• Bobbenn

Jag skulle gärna åka till dubai men det är ju så dyrt

BF 27/3-08
  • arianne03

Guadeloupe! langley travel har (hade?) billiga resor dit. Jag betalade 4200:- ToR. Fantastiskt klimat året runt!

• vackrastarflow
    Bambam80 skrev 2008-03-06 10:46:41 följande:
    Vart arbetar du?
    På Sembo

Hotten
    Vi släpper hotellen när vårkatalogen släpps, och många flygbolag har inte släppt sina biljetter till december heller. Sedan vet jag inte alls var du tittar för jag hittar massor av flygbiljetter för riktigt billigt pris (tittar till Gran Canaria från både Arlanda och Kastrup). Jag tittar på den 18dec-8jan, alltså 3 veckor. Sterling har tex inte släppt sina biljetter. Jag har verkligen svårt att se ditt problem.
  • vackrastarflow
    hotten skrev 2008-03-06 15:49:30 följande:
    vackrastflor:... jag vill stanna 3 veckor över jul på gran canaria å flyget är fullbokat fast långt ifrån alla hotell är släppta än... alltså är det fullbokat! vill man dessutom åka bara från vissa avreseflygplatser så är även 2 veckors resorna slut...
    om man är väldigt petig angående avreseort också, då får man ta följderna. men många väljer just de jag tittat på - Arlanda, Landvetter och Kastrup. jag har bara tittat på två sajter och båda hade flera avgångar lediga.
  • hotten

arlanda hade slut med både ving å fritidsresor, både på nätet när jag kollat å på telefon när jag frågat (i början av februari).
    å dessa två är faktiskt de vanligaste charterbolagen...
    Nu åker jag direkt från luleå men som sagt jag har kollat på arlanda från första början då det är därifrån vi oftast åker.
    reguljärt vill jag inte åka då det skulle bli flera planbyten för mig å enormt lång flygtid, samt att med hotell (flera olika vi kan tänka oss å många av dessa finns just hos fritidsresor å ving) å flyg skulle det ändå bara bli bara ca 3000.- billigare totalt för 3 pers om vi bokade själva, så det är inte värt det.

• hotten

till canaris åker väll många just pgav att det är kort flygresa å enkelt att ta sig till, skulle jag nu behöva krongla med flyg osv så hade jag naturligtvis hellre valt ett roligare resemål längre bort än att göra besväret för att ta mig till canaris...

• Micke
    hotten skrev 2008-03-06 19:27:56 följande:
    arlanda hade slut med både ving å fritidsresor, både på nätet när jag kollat å på telefon när jag frågat (i början av februari).å dessa två är faktiskt de vanligaste charterbolagen...Nu åker jag direkt från luleå men som sagt jag har kollat på arlanda från första början då det är därifrån vi oftast åker.reguljärt vill jag inte åka då det skulle bli flera planbyten för mig å enormt lång flygtid, samt att med hotell (flera olika vi kan tänka oss å många av dessa finns just hos fritidsresor å ving) å flyg skulle det ändå bara bli bara ca 3000.- billigare totalt för 3 pers om vi bokade själva, så det är inte värt det.
    Vill man åka reguljärt och slippa massa byten så kan Sterling vara ett alternativ. De flyger direkt från Arlanda till Gran Canaria.
  • vackrastarflow

det är inte speciellt kort flygresa till Kanarieöarna. från Kastrup är det över fem timmar.

Sterling flyger direkt från Landvetter, Arlanda och Kastrup. Biljetterna kostar en struntsumma och hotellen är billigare om man inte beställer genom charterbolagen. Dessutom är många grymt trötta på charter, det märker vi väldigt väl. Sen kan jag väl tycka det är lite konstigt att du går ut och säger att det inte finns några resor kvar. Det är väl inte säkert att TS vill åka charter?

och 3000kr kan man hitta på en massa roligt för.

• Micke

Dubai börjar Norwegian att flyga till reguljärt ifrån Arlanda den 31 oktober. Bra priser är det också.

• hotten

ja så olika man tycker då.. för mig är det kort flygtid i nov-dec till sommarvärmen, finns inte så mycket att välja mellan om man inte vill ha över 10 timmars flyg som ts inte ville ha..
    fast du har säkert massor med resemål på kortarehåll oxå då tycker jag att du skall tipsa ts om dessa! för det var väll ts fråga?

trött på att åka charter om man skall till canaris? ok he he det är ju "charter" hela öarna.. du kan säga vad du vill men jag har jämför flera år på vad flyget+hotellet vi bott på kostar charter resp reguljärt om jag bokar själv å det har inte alls blivit mycket billigare, å ja kanske du tycker 3000,- för 3 pers är mycket pengar men jag tycker det är mer värt att slippa byta plan 2 ggr å få flera timmar mer flygtid (för oss med vår resväg) när man reser med små barn...

nu är jag ingen charter antusiast reser ofta reguljärt men beror som sagt på vart jag skall, vad som blir smidigast å ibland har jag fått charter resor billigare än reguljär resor... så varför skulle jag då välja reguljärt?
    (vi är varje vinter någon vecka på canaris just pgav enkelheten å närheten men testar 2 längre resemål oxå)

nä sant vet inte om ts vill åka charter, å andra sidan antog jag i förhastat skede att alla vet att reguljärbiljetter inte har sådan rykande åtgång brukar alltid hitta nått bara man betalar mer eller mindre.. men tar de ena eller andra slut så kan man inte jämföra å välja å då är man inte för tidigt ute iallafall..

Micke: japp jag som förespråkar direktflyg gillar det

• vackrastarflow

hotten

du läser ju inget jag skriver. pratar om sterlings direktflyg först och främst. klart, åker man från Luleå så måste man även då mellanlanda.

charter för mig är att slussas runt som en skock får, hotell med 511 ungar och bamseklubb, trycka ihop så många som möjligt på en liten liten plats. välkomstdrinkar och uttråkade reseledare. allsång på kvällen och pommes på restaurangen och grisfest om lördagarna. all inclusive där dreglande engelsmän väljer vita bönor. charter är alltså inte en ort eller en ö. så alla uppfattar det olika.

många som reser på vårt sätt, alltså på egen hand, vänder inte tillbaka till charter, den kommentaren hör vi ofta. vi har extremt få fall som går till ARN (och de vi har vinner vi 5 gånger av 6). och ja, detta bland annat på Gran Canaria believe it or not, och de andra kanarieöarna.

men samtidigt så passar charter oftast bra, och jag har faktiskt hänvisat kunder till charterbolag för de hade inte klarat att resa på egen hand. vi kan dock leverera priser som understiger chartern ganska rejält och då är det många chartertrötta som nappar.

igen, inte för alla. däremot generaliserar inte jag.

• hotten

fast man åker charter så behöver man verkligen inte gå på allsång, välkomsträffar åka på bussutflyckter, grillparty mm, mm.. det är sällan jag ens sett reseledanrna mer än på flygplatsen å ev busstransfer man åkt..
    självklart vet jag vad charter är men canaris har så mycket turister överallt så det är verkligen charter känsla oavsett...
    som sagt jag åker långt ifrån alltid charter men ser ingen större skillnad om man väljer canaris..

å som sagt jag har jämfört många år å olika hotell (å de som varit billigast har vart med 2 planbyten för oss), jag har även jämfört med er förra vinter å ni hade verkligen inget hotell jag vill bo på å då spelar det ju inte priset nån roll å andra sidan var det inga bra priser heller om jag kan få bättre billigare å dessutom på en plats som passar mig bättre.. alla prioriterar olika å för oss är det bekvämlighet som går före priset när vi ker på en kortresa. åker vi till mer "exotiska" ställen prioriterar vi kanske upplevelser före bekvämlighet..

Men det är ingen ide att vi tjafsas eller hur, båda vet att många åker charter till canaris då de reser med småbarn, många föredrar även lekparker å barnvänligt å tom bamseklubbar.. eller gratis barnaktiviteter.
    å det är inte alls konstigt att tala om för ts att att det inte alls är tidigt att jämföra på resor nu. de avgångar jag bokat å de avgångar mina vänner tittat på är redan slut.
    men visst du kan alltid ta fast bilen det är aldrig slut med allt!

Svar på tråden Var är det varmt att resa november-januari?