• Stora Gosan

några frågor

Hur känns det när man spricker? Det gör tydligen nästan alla förstagångsföderskor och det försöker jag nu ställa in mig på att göra.

Kan man få epiduralbedövning garanterad om man är otroligt rädd för att inte klara av förlossningen? Vad ska man säga för att få ett löfte om det isf?

Vad är förresten skillnaden på epiduralbed och spinalbed?

MÅSTE verkligen edan kopplas ur vid krystningen? Kan man få annan bedövning isf? Hur svårt är det att få dessa bedövningar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-12 19:15
    ni får gärna svara även om ni bara har svar på EN av frågorna

• Svar på tråden några frågor
  • Stora Gosan

kan tillägga att jag varit på aurorasamtal men blev bara räddare efteråt. Barnmorskan var hård och kall och det känndes som hon satt där för att förklara för mig hur lite hon kunde garantera det ena och det andra...

• Familytime

Hur känns det när man spricker? Det gör tydligen nästan alla förstagångsföderskor och det försöker jag nu ställa in mig på att göra.

Alla förstagångsföderskor spricker inte. Jag har fött två stora barn och inte spruckit en mm! Alltså vet jag inte hur det känns att spricka.

Kan man få epiduralbedövning garanterad om man är otroligt rädd för att inte klara av förlossningen? Vad ska man säga för att få ett löfte om det isf?

Oftast ber du bara om den, så får du den när du öppnat dig 4 cm. Bedövningen bedövar enbar magen, alltså har du inte bedövning i slidan, så det är ingen bedövning mot den smärtan.

Vad är förresten skillnaden på epiduralbed och spinalbed?

Epidural är en bedövning som läggs med en nål och slang, slangen sitter sen kvar för att kunna fylla på med bedövning när det börjar ta slut. En bra smärtlindring för förstagångare eftersom de ofta har långa förlossningar. Eller åtminstone ofta längre förlossningar. Spinal är en spruta man får som tar slut efter tre timmar. Bedövningen är den samma.

MÅSTE verkligen edan kopplas ur vid krystningen? Kan man få annan bedövning isf? Hur svårt är det att få dessa bedövningar?

Man kan få bäckenbottenbedövning eller en annan bedövning jag inte kommer på namnet på just nu. De bedövar inte utan smärtlindrar, samma som alla andra smärtlindringar i förlossningen. Inget tar bort smärtan helt, det kan vara bra att veta. Om du är rädd för att spricka så rekommenderar jag inte att ta någon sådan smärtlindring eftersom du inte känner lika mycket och kommer troligtvis krysta på så att du till slut spricker. När jag födde mitt första barn sa min BM att man inte får såna bedövningar längre, för att man spricker oftare då. Dessutom är det lättare för BM att hjälpa dig om man föder sittande.

• Tyshaa

du kommer att fa veta mer om du gar foraldra kursen pa din bm mottagning

• SStina

Jag tyckte inte att man kände när man sprack...sprack vid första förlossningen.....och nu vid min andra sprack jag mycket ,både bakåt och framåt...jag tog ingen bedövning då det hela gick superfort.....båda mina var små 2900gr och 2700gr...Man krystar så och trycker på så att man känner inte när man spricker.

Du skulle behöva få prata med någon annan som är mera förstående och mjuk....det är ju viktigt att man känner sig trygg.

Nu har våran lilla flicka kommit.....vårat andra IVF-barn har fötts....vi är så lyckliga.
  • Stora Gosan

"Dessutom är det lättare för BM att hjälpa dig om man föder sittande."

På en pall menar du? Eller på huk? Menar du att de tagit bort smärtlindringen vid krystandet?

blää..jag vill mer o mer ha snitt...vet ju att jag inte kan få det. Känner mig ensam och utlämnad om detta..vill inte vara med längre..

Tack iaf för svar.

Det var hon som leder föräldragruppen som sade det igår att så gott som alla spricker vid första födseln. Vore skönt om det inte var så..

• chillie

Jag sprack med en del första, men kände inte det överhuvudtaget. Nerverna kopplar ifrån när huvudet är på väg ut så man är liksom redan "förlamad" där nere. Eda kan jag inte svara på eftersom jag aldrig tagit det.

• Stora Gosan

så ni menar att ni inte känner det när ni spricker? Det känns väl efteråt...finns det bedövningssalva man kan ha då? Eller NÅGOT mot eftersmärtorna?

• jen bossman

Jag sprack lite när jag födde min son och fick sys med 5 stygn och om jag ska vara ärlig så kände jag faktiskt inte att jag sprack. smärtorna av värkarna är så starka så man är fullt koncentrerad på att klara dem och på att krysta. jag tyckte tyvärr att smärtorna från stygnen blev värre sen när man var tvungen att kissa och sitta och gå. men som sagt, det är inte alla som spricker.

• chillie

Kom på en sak till förresten. Be om Xylocainspray under förlossningen. De sprayar på det precis innan du ska krysta ut huvudet och då är du bedövad där nere utan att minska på krystvärkarna. Jag fick det när jag födde minstingen här och det var perfekt. Ska helt klart ta det denna förlossningen också.  

• jen bossman

jag fick starka alvedon mot ömheten och svidet efteråt. det var lättare att kissa oxå när man duschade.

• Stora Gosan

sån där xylocainspray...kan man köpa det så man kan ha det efter fl om man ska kissa o bajja? (usäkta äcklet)

chillie skrev 2008-02-12 19:23:53 följande:
    Kom på en sak till förresten. Be om Xylocainspray under förlossningen. De sprayar på det precis innan du ska krysta ut huvudet och då är du bedövad där nere utan att minska på krystvärkarna. Jag fick det när jag födde minstingen här och det var perfekt. Ska helt klart ta det denna förlossningen också.  
  • chillie

Det vet jag inte om man kan, men xylocainsalva kan du köpa på apoteket om det nu skulle behövas.

Tror inte du ska vara så inställd på att spricka. Det leder kanske till att  du spänner dig mer under förlossningen vilket i sin tur kan leda till att det gör mer ont. Som sagt är det inte alls säkert att du spricker.

• Stora Gosan

åh, jag vill så gärna veta hur allt ska bli...vad lite man kan påverka detta...det är så läskigt...föröker tänka positivt, men mammas o syrrans första förlossning gick på fyra timmar..och mamma sprack..

chillie skrev 2008-02-12 19:28:32 följande:
    Det vet jag inte om man kan, men xylocainsalva kan du köpa på apoteket om det nu skulle behövas. Tror inte du ska vara så inställd på att spricka. Det leder kanske till att  du spänner dig mer under förlossningen vilket i sin tur kan leda till att det gör mer ont. Som sagt är det inte alls säkert att du spricker.
  • Stora Gosan

jag tackar så mycket för alla svar. Ska gå in på vårdguiden nu o läsa på igen...glömmer...sen undrar jag ju mycket över vad man kan kombinera för bedövningar...

• Familytime

Nej, jag menar, sittande/halvliggande i sängen. Då ser hon allt och kan hjälpa till när trycket blir för starkt! Det med xylocainsprayen var ju kanon, det hade jag inte en tanke på! Ska jag ta med mig till nästa förlossning!

Jag förstår verkligen att du är orolig, men jag lovar dig att du kommer glömma bort allt det där sen! NU tänker du så mycket på det, för än så länge ligger ert pyre i magen, men när du väl fått ut ditt älskade barn, så finns det så mycket större saker att bry sig om! Visst, det gör ont, men allt kommer vara värt det när du fött ert barn!

Det är så tråkigt att du fick ett kyligt bemötande av aurora-sköterskan. Det är ju helt fel, det ska ju vara tvärtom! Men jag kan tipsa dig om att skriva ett brev. Där förklarar du vad du är rädd för och att du vill ha hjälp med att inte spricka. (de flesta BM gör verkligen allt ändå för att man inte ska spricka, oftast behöver man inte skriva med det. ) Men det kan vara bra att ha med så att de förstår om du spänner dig och är orolig över det.

Skriv att du vill ha all tänkbar bedövning och att du inte vill behöva ta så många beslut just då, för det vill man inte... Och det gör man inte så ofta heller.

Jag gick hos en psykolog en gång i veckan från v 25 för min förlossningsskräck och då var det ändå andra graviditeten! Så jag vet precis hur du känner! Fråga gärna mer om du vill veta mera!

Stora Gosan skrev 2008-02-12 19:19:58 följande:
    "Dessutom är det lättare för BM att hjälpa dig om man föder sittande."På en pall menar du? Eller på huk? Menar du att de tagit bort smärtlindringen vid krystandet? blää..jag vill mer o mer ha snitt...vet ju att jag inte kan få det. Känner mig ensam och utlämnad om detta..vill inte vara med längre..Tack iaf för svar.Det var hon som leder föräldragruppen som sade det igår att så gott som alla spricker vid första födseln. Vore skönt om det inte var så..
  • Stora Gosan

Tack, vad gulligt av dig! Man är ju så utlämnad på något vis...jag hör säkert av mig. Just nu sitter jag o svär över försäkringskassan..

Familytime skrev 2008-02-12 21:30:58 följande:
    Nej, jag menar, sittande/halvliggande i sängen. Då ser hon allt och kan hjälpa till när trycket blir för starkt! Det med xylocainsprayen var ju kanon, det hade jag inte en tanke på! Ska jag ta med mig till nästa förlossning!Jag förstår verkligen att du är orolig, men jag lovar dig att du kommer glömma bort allt det där sen! NU tänker du så mycket på det, för än så länge ligger ert pyre i magen, men när du väl fått ut ditt älskade barn, så finns det så mycket större saker att bry sig om! Visst, det gör ont, men allt kommer vara värt det när du fött ert barn!Det är så tråkigt att du fick ett kyligt bemötande av aurora-sköterskan. Det är ju helt fel, det ska ju vara tvärtom! Men jag kan tipsa dig om att skriva ett brev. Där förklarar du vad du är rädd för och att du vill ha hjälp med att inte spricka. (de flesta BM gör verkligen allt ändå för att man inte ska spricka, oftast behöver man inte skriva med det. ) Men det kan vara bra att ha med så att de förstår om du spänner dig och är orolig över det.Skriv att du vill ha all tänkbar bedövning och att du inte vill behöva ta så många beslut just då, för det vill man inte... Och det gör man inte så ofta heller. Jag gick hos en psykolog en gång i veckan från v 25 för min förlossningsskräck och då var det ändå andra graviditeten! Så jag vet precis hur du känner! Fråga gärna mer om du vill veta mera!
  • mars dotter

Stora Gosan skrev 2008-02-12 19:22:24 följande:

så ni menar att ni inte känner det när ni spricker? Det känns väl efteråt...finns det bedövningssalva man kan ha då? Eller NÅGOT mot eftersmärtorna?
    de finns ju någon slags bedövningsmedel att lägga på en binda o ha i trosorna, men de nämnde dom aldrig för mig, sa sydde mkt o hade rejält ont under en lnägre tid. men de var ju inte värre än att föda barn så tycker inte du ska koncentrera dig på om du spricker eller inte man känner ju inte de alla fall åtminstonde vet man ju inte vilken av smärtan som är om man spricker elle rom de är för att barnet tränger ner! de kommer gå så bra, och även om du spricker så går det bra
Svar på tråden några frågor