Carmen80 skrev 2008-02-22 20:18:40 följande:
Det förstår jag med och du påpekar bar det uppenbara för en normalbegåvad människa.Varför det finns regler begriper den dumma.Vissa regler tycker jag bara är fel.Jag tycker det borde vara ok att adoptera trots att man har asperger eller adhd, om du har haft missbruks problem och ett förflutet som inte är fläckfritt.Så länga du lever ett bra liv, under normal förhållanden och är stabil, det kan männsikor vara som haft problem.Och bara för man varit fläckfri och aldrig haft mentala problem eller några andra problem säger det absolut ingenting om dig som förälder, kan vara en urusel förälder ändå.tycker man borde titta närmare på hur man lever sitt liv nu och en bra tid bakåt såklart, så NEJ jag påstår inte att en aktiv heorinist med mentala problem ch är dömd för barnmisshandel borde få adoptera, eller göra ivf, eller skaffa barn alls.Det är snarare där frågan ligger, ett barn är ett barn ovsett om det är adopterat eller inte, rätt till samma sorts föräldrar och min personliga åsikt är inte hur vägen sett ut för den blivande föräldern, att komma dit till det liv den lever nu , utan att den är där.
Men du pratar ju som att alla ska ha rätt till att få barn via adoption, det är inte så, man utgår helt och fullt utifrån barnets rätt till föräldrar! Jag har inte haft ett fläckfritt förflutet alls, har en sjukhistoria och man har sett till hur detta påverkar framtiden för mitt barn. Man kan ha haft mentala problem, varit sjuk på andra sätt också och få adoptera, att ha ADHD eller Asperger är sjukdomar man inte blir fri ifrån, och visst, det finns mediciner och personer som fungerar som stöd men det handlar ju om barn som redan har varit med om problematiska hemsituationer och både ADHD och Asperger om vi nu ska diskutera dessa sjukdomar/tillstånd så är ju mycket av problematiken just svårigheter i vardagen, med rutiner och stabilitet etc och att ett barn som kommer från förhållanden där detta har varit en bristvara så är det ju inte att tänka på barnets bästa. Jag jobbar inom psykiatrin också träffar dagligen patienter med just dessa diagnoser. Att ha varit deprimerad tidigare av olika anledningar eller om man haft tillstånd/sjukdomar som man är fri ifrån idag behöver inte innebära att man inte kan adoptera utan där görs ju faktiskt individuella bedömningar kring hur nusituationen är och hur man lever idag.
Det är helt fritt att tycka som du gör, jag anser att det är rätt att hela tiden utgå ifrån barnets rätt än till föräldrars rätt till barn och ser man inte skillnaden på att det ställs andra krav på adoptivföräldrar än på föräldrar till biologiska barn så är man inte särskilt insatt i vad en adoption innebär.