Carmen80 skrev 2008-02-22 23:30:38 följande:
Har du någon gång tänkt att det kanske finns rädlor att inte duga til som förälder, de som inte kan få barn har nog rätt mkt att jobba med när det gäller den biten redan och sen kanske få i huvudet att du inte är lämplig pga en generell regel som inte borde vara generell.Klart mste det vara noggrant utvalt, det borde det vara till ala barn och mer eller mindre döende borde självklart inte adoptera...Det jag reagerade på var att folk generell inte tycte kan borde få adoptera för om man har aspergers, adhd till exepel och grundar det på att de har de och de problemen, vilket man borde veta, om man jobbar inom psykiatrin, att det lånt ifrån är ett problem för alla...Specieltt inte i en föräldraroll...Det är en stor grej att adoptera, ett stort beslut och man måste ha vissa bitar på plats som givetvis prövas, såklart är det extra känsligt för deras bio föräldrar har å något sätt övergett
dem.Fråga till er som adopterat:Tror ni det påverkar ert sätt att fostra och leva med era barn att de är adopterade?Jag menar, han kien jag pratade med, på mitt jobb, hans föräldrar skämde bort honom väldigt, var liksom ö
verbeskyddande.Nu på äldre dagar tycker han det var lite jobbigt, det var en av orsakerna han kände att han inte var som alla andra, för föräldrarna tillät inte det riktigt..Var lite "mjäkiga" med honom.Vad tycker ni om det och hur ser ni på det?Glöm sen inte att jag frågar för jag tycker det är intressant och roligt att höra.Behöver inte ta det som ett attentat mot adoption, det är superbra för alla inblandade tycker jag :)
Men det är ju inte VI som sätter reglerna. Inte du, inte jag. Ingen här. Det gör myndigheter här och i länderna där barnen finns. Vi bara förklarar varför vi tycker det är rätt att göra det.
Jag kan mycket väl tänka mig att en del är rädda att inte klara en hemutredning men är man ett "normalt" par så gör man det! Har man någon sjukdomsbild, nu eller bakom sig, så är det bara att ringa sin kommun och be att få prata med någon om ens chanser att få göra en hemutredning. Det är inte säkert att det blir nej. Det finns även möjlighet för adoptionsorganisationerna att skicka en förfrågan till ett land om de skulle kunna tänka sig låta en person med tex aspergers adoptera ett barn (men man måste ha en färdig hemutredning för att de ska göra det). Kanske blir det ett ja! Men man måste förstå att när folk köar i tre-fyra år för att få adoptera ett barn så har ju länderna "råd" att välja friska föräldrar, helt enkelt för att de inte vill chansa. Det är jättetråkigt för den som har epilepsi och med medicinering så klart blir en utmärkt förälder. Men i många länder är detta en svårt sjukdom (barn adotperas bort för att de har just epilepsi) och då vill man inte att de nya föräldrarna ska ha sådana sjukdomar. Vilket jag förstår.