MammaHella skrev 2008-02-21 11:09:21 följande:
Ibland funderar jag över varför man skall uppfatta sökandet efter rötter som något negativt för ens egen föräldraroll? Jag blir ju inte mindre mamma till mina barn för att de söker sitt biologiska
ursprung.Om man själv har låg självkänsla, känner sej mindre värd i sitt föräldraskap, därför att man fått barn genom adoption tycker jag att man skall söka hjälp för de känslorna.Hjälp och handledning, för det är ju inget som den adopterade skall få känna och uppleva om de vill söka sitt ursprung,då ska ju vi vuxna som gjort adoptionen finnas med som en krycka i bakgrunden,det vill säja om den adopterade vill ha oss med i den processen.
Du skriver precis det jag tänker! Vi har pratat en hel del om hur vi ska stötta barnen (som vi ännu inte har) den dag det möjligen vill söka sina rötter. Vi ser det som en naturlig del i att växa upp att man vill veta mer om sin bakgrund, även om inte alla vill det. Men det är inget konstigt och inget som påverkar oss i våran föräldraroll om/när barnen vill söka sina rötter.