Jag kan mycket väl förstå den osäkerhet man kan känna inför både IVF och adoption. När vi fick veta att vi behövde hjälp av provrörsbefruktning tyckte vi det lät väldigt främmande och var tveksamma, men eftersom det var lång kö så accepterade vi att de satte upp oss på kö, så kunde vi säkert vänja oss vid tanken under tiden, tänkte vi.
Det gjorde vi, och innan vi visste ordet av var vi inne i "IVF-karusellen". Just då när man är mitt i det så rullar det bara på och det är svårt att se på det objektivt (upptäckte vi senare).
Vi blev ivrigt påhejade av läkare som sa att vi hade mycket goda chanser att lyckas, betydligt bättre än den genomsnittliga statistiken. Våra chanser bedömdes till ca 50%, vilket i praktiken skulle betyda att vi borde lyckats på två försök (eller hur, ni som kan räkna... )
Men det hände inget. "Men nästa gång, sa läkaren" och det upprepades tills vi till slut sa att det blir ingen nästa gång. Då hade vi gjort 7 försök...
Det var då jag började intressera mig lite för klinikernas statisik. Jag lyckades få faktauppgifter från rikskällan alla kliniker rapporterade till, tror det var socialstyrelsen. Och då såg jag hur man vänder på statistiken till sin fördel och hur en del av den är framräknad.
Man anger t.ex. hellre graviditetsfrekvens än hur många par som får barn, trots man vet att alla graviditeter inte leder till barn.
Om 30% lyckas få barn (inte graviditet utan barn) av 100 par så är det 70 som är kvar till försök nr. 2. Av dem får 30% barn alltså 49 kvar till försök 3, osv. Det resulterar i att 66% lyckas på 3 försök. Det intressanta är att sedan minskar chansen på försök 4 och 5. Varför? Tja kanske för att inte lika många gör så många försök. Och sedan ökade den något för dem som gjorde försök 6 och sedan minskade chansen igen.
Med denna framräknade statistik borde alla så småningom lyckas, bara man håller på tillräckligt länge, men så ser ju verkligheten inte ut. Man räknar med att ca 10% aldrig lyckas och hur kan man veta om man tillhör den skaran eller inte.
Om vi hade lyckats på första försöket så hade ju vår chans varit 100%, men istället blev den 0%.