Cerdrica skrev 2008-02-21 21:49:01 följande:
Fast man KAN ju egentligen inte prata om statistik i det här fallet. Det är ju inte statistiskt jämförbartnär alla har olika förutsättningar. Vi är oförklarligt barnlösa men relativt unga i sammanhanget. I samma statistik finns betydligt äldre människor med kända "fel". Plus betydligt yngre och mer fertila. Vilken statistik som än "stämmer" går ju ändå inte att applicera på ett enskilt par. Säger statistiken att 20% lyckas så betyder det ju inte att just DU kommer bli gravid, ens på 100 försök. Jag tycker verkligen att statistik är rätt ointressant i sammanhanget. Vi hakade upp oss på två saker i fertilitetsläkarens lovordstal när han i stort sett försökte övertala oss att prova IVF: - De presenterar siffror för hur många som blir GRAVIDA. Inte för hur många som får barn. Det var barn vi ville ha och var tredje (cirka!) graviditet slutar med missfall. Orkade vi gå igenom detta, lyckas bli gravida och sedan kanske mista barnet? Svar: nej.- Mer statistik och det enda intressanta för oss: ca 30% av de som är oförklarligt barnlösa som vi blir aldrig gravida. Även om de nuppar sig blå kring ägglossning och gör en miljard IVF. Ingen vet varför. Ville vi bli ett av dessa par, vakna upp ur dvalan, slutkörda (och kanske skilda) om tio år och upptäcka att vi blivit för gamla (och panka) för att få adoptera? Svar: nej.
Du har så rätt i första delen ang olika förutsättning och att man ej egentligen bör nämna statestik i sammanhanget. Jag var ung mycket ung då vi började med IVF, vi hade ett kännt och relativt enkelt fel (från början) så utifrån statestiken jag då läste så borde vi ha lyckats få 5-6 barn nu på de försök vi har gjort.
Många oförklarligt barnlösa har dock ofta något fel som läkarna inte kan hitta med dagens kunskap. Få par är egentligen oförklarligt barnlösa.
Jag och min man valde att göra många IVF trots dåliga odds enl statestik precis som vi idag har valt att adoptera trots dålig framtid enl statestik
Trots detta är vi ännu gifta, unga och pigga.Inte ens panka för många IVF försök kan man överklaga och få ett nytt för
Intressant att lika många är hårt negativa till IVF utan erfarenhet som det finns individer som är hårt negativa till adoption utan erfarenhet.