Inlägg från: maritmedm |Visa alla inlägg
  • maritmedm

Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?

Jag vill gärna adoptera, men hur ska pengarna räcka till då de knappt finns?? Vi lever ett bra liv ekonomiskt men inte så bra att vi kan spara ihop alla de tusentals kronor som behövs till en adoption.

• maritmedm
    Cerdrica skrev 2008-02-13 08:39:05 följande:
    Man kan låna, precis som man kan låna till bil, hus eller andra kostnader.
    Jo, men känns inte heller allt för kul att skuldsätta sig... vill ge det nya barnet en så bra start som möjligt. Men blir det så att vi beslutar oss för en adoption så får det ekonomiska lösa sig och bli som det blir. Vore sjukt härligt att få ett barn till
  • maritmedm
    Cerdrica skrev 2008-02-13 08:49:47 följande:
    Det handlar väl egentligen inte om det är kul eller inte. Jag tycker inte heller det är kul att adoption kostar mycket (även om jag förstår varför) men vill man ha barn får man ju ordna det. Om man inte har råd att adoptera är det en sak men om man har möjlighet att ta ett lån och adoptera men skyller på att man inte vill skuldsätta sig... Ja, då får man ju liksom vara utan barn. Eller, om mna har möjlighet, skaffa barn på ett annat sätt. Jag har hellre skulder och barn än lever ett liv utan barn. Men alla tänker olika.
    Ja det känner jag oxå, grejen är ju att som det ser ut idag så får vi nog inte låna Men förhoppningsvis ser framtiden bättre ut. Har ett biobarn varannan vecka oxå, men det dämpar inte längtan efter ett till barn... gör det bara lite lättare i väntan.
  • maritmedm
    Cerdrica skrev 2008-02-13 09:00:41 följande:
    Men det är en annan sak. Jag är fullt medveten om att alla inte får lån och det är supertråkigt. Det bara lät som om ni kunde låna men inte hade lust. Då är man nog inte i tanken speciellt redo för att adoptera. Jag hoppas det löser sig med ekonomin så att ni kan adoptera i framtiden. Det är långa köer så mitt tips är att ni (om ni inte redan gjort det) blir sökande medlemmar i minst en adoptionsorganisation där ni passar in på kraven på flera länder. Det kostar bara ca 2000 kr om året och ni får sedan tillgodoräkna er kötiden när det är dags. Lycka till!'
    Jo jag inser nu att det lät så Vi har just fått besked om att vi inte kommer få biobarn tillsammans så har inte kommit så långt i planeringen än men ska absolut se till att vi hamnar i kö nånstans så fort vi är 100 % säker.
  • maritmedm
    Vietnammamma skrev 2008-02-13 09:00:43 följande:
    Det är naturligtvis inte roligt att skuldsätta sig oavsett vad det är man gör för dessa pengar men många tvekar inte att skuldsätta sig för flera hundra tusentals kronor för att te x köpa en ny volvo eller andra saker och tycker då att det är konstigt att vi tar lån som täcker en del av adoptionskostnaden. Som jag ser det är det mer meningsfullt att få barn. ...Om man nu ska diskutera värdet i saker man tar lån för te x. Nu menar jag inte att det är fel att ta ett billån, de flesta gör ju det, inkl vi själva men just att kunna låna till en sak utan att reflektera och sedan tycka det är konstigt att vi tog lite lån för att få råd att adoptera.....
    Har insett att det kanske inte var helt rätt skrivet av mig... vi har nog inte möjlighet att ta lån i dagsläget. Vill ju kunna ge barnet ett bra hem och inte sätta oss i skuldfällor. Men om jag skulle välja skulle jag tusen ggr mer skuldsätta mig för att få ett till barn än för att köpa bil eller andra materiella ting.
  • maritmedm

För mig och sambon är adoption ett förstahandsval, vi skulle så mkt hellre göra det än använda oss av donator... känns som att kan vi ändå inte klara det själva så är det bättre ta hand om ett barn som verkligen behöver ett hem. Har alltid haft en tanke på adoption även innan jag fick beskedet att vi inte kan få biobarn.
    Någon som vet hur bra de olika adoptionsbyråerna är? Vilka är ni med i?

Svar på tråden Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?