Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?
Har skummat igenom lite här och där nu Kan skriva under på flera argument till varför många inte adopterar. Det jag hört närmast mig är att "det inte är ens eget barn, att man vill ha en minikopia av sig själv". Man kanske känner behovet av att få stor mage med allt som följer med därtill.
Däremot håller jag med många här att adoption vs ivf inte behöver bli särskilt mycket dyrare. Förutom att det bara gäller ett försök för oss "här uppe" så räknar även vi vad vi kommer "betala" i form av känslomässigt lidande och det kan ränta i efterhand. Men så känner jag personligen och har all respekt för de som känner att de orkar med flera ivf-försök.
Visst får man kanske vänta längre på att få bli föräldrar om än att avvikelser finns men som en väninna sa till mig: "Är det inte värt väntan istället för att pressa sig själv med läkarbesök?" Men jag förstår att det inte är lika självklart för alla att man vill eller kan tänka sig att adoptera och för många växer tanken fram mer och mer, efter hemmaförsök eller ivf.
Ingen har adopterat i vår släkt eller vänskapskrets men däremot har vi ett par vänner som är adopterade.
Det måste få ta sin tid och ni vet vad man säger "Den som väntar på något gott..." .