Inlägg från: Wasberg |Visa alla inlägg
  • Wasberg

Lex Maria, erfarenhet?

Hej

oavsett vad sjukhuset har gjort eller ej med Lex Mariaanmälan så
    bör du nog anmäla ärendet både till HSAN och Patientförsäkringen snarast. Detta för att få en oberoende utredning utanför sjukhuset då jag tror som många andra här att deras egna kan bli väl så partisk med anledning att många inom vården fortfarande verkar tro att lex maria är frivilligt och ett sätt att försöka "sätta dit oss". I mitt fall hade ansvarig läkare inte ens kontaktat lex maria utredaren om dödsfallet, trots att så skulle ske enligt deras interna rutiner och än mindre reagerat på den ovanliga och klart misstänkliggörande dödsorsaken så jag litar inte ett dugg på de iblandade varför jag anmälde till HSAN och patietförsäkringen för att få lite press på sjukhuset. Efter anmälan som gick in i förrgår och reggades idag har jag blivit nerringd av journalister på bl.a Expressen, Aftonbladet och Metro som ville ha intervjuer med bild osv. men jag sa nej i nuläget både för familjens skull samt för att inte hamna i ett läge där processen förs i dagspressen. Helt klart är i alla fall att när man anmäler till HSAN så syns det och händer en del.

Svar på tråden Lex Maria, erfarenhet?