• MommySB

Amningste- hur gör man det?

Jag funderar på att börja dricka amningste (eftersom jag har lite ont om mat). Har läst att man ska använda Kummin, anis, dill och fänkål. Var köper man det då? Hälsokost eller kryddhyllan på affären? Hur gör man tet?

Ni som kan det här kan väl förklara det nogrannt för en som aldrig dricker te eller kaffe annars.

Mycket tacksam mamma.

• Svar på tråden Amningste- hur gör man det?
  • Janny

Haha, terra på du, ingen fara!
    Jag drack alltid en liter om dagen. Hade tillbringaren stod framme och drack lite då och då, tills den var slut helt enkelt.

De första dagarna var det inte så där jättegott direkt men till slut vande jag mig. Efter ett tag drack jag det inte varje dag utan kanske varannan dag.

• EllieK

Tack, har skrivit ner ditt recept för kommande amningsstunder!!

• emmahpemma

Hade inte hört om anis och fänkåls te förut.
    Tack för tipset!
    Ska prova det också=)

• Mylla

Jag tog alla tre, anis, fänkål, och kummin. En tsk av varje till 5 dl vatten. Torkade alltså, krossade dom lite, hällde på kokhett vatten, lät det stå en minut. Silade sen. Jag tyckte bara det gick att dricka varmt. Ibland hade jag i ingefära för att det skulle bli godare, det är ju allmänt nyttigt.
    Det fick bort Livs gaser och magknip helt, jag provade aldrig något annat. Jag tror det ökade mjölkmängden lite också. Jag drack två koppar om dagen.

Men angående öl, så fungerade det jättebra för mig, fick massor av mjölk när jag drack öl.

• Zanna1983

Ni som säger att öl funkar, hur mycket öl drack ni då? Ett glas varje dag eller? Tycker inte ens om öl men kan dricka det bättre än det där Luzern jag köpte i måndags...skulle testa det imorse, slutade med att jag kräktes i slasken

• MsBeauty

Jag dricker nåt amningste som jag fick på BB... Vet inte vad det heter, men man ger det tydligen till kor också haha.. det liknar hö och smakar så också.. Jag har druckit det sen igår kväll.

Min fråga är, hur lång tid tar det tills det funkar? Jag har inte märkt nån skillnad än (har druckit det 3 gånger). Hur stor skillnad gör det? Kommer det några droppar mer eller forsar det ut typ? hehe

• MommySB

Tack för alla inlägg.

Med förra barnet drack jag luzern te. Tyckte inte att det blev någon skillnad dessutom smakar det ju hö oxå. Jag testade även att dricka öl inbillade mig at det fungerade bättre.

Imorgon blir det affären för inhandling av krddor och sil.

• emmahpemma

Ni kan blanda luzer te med något ört te, jag använder (Friggs) kamomill te eller orentalisk kanel. Smakar bättre då.
    Och så är det bra för magen(kamomill tet), och min dotter har inte haft mindre magknip sedan jag börja med det,nästan inget alls. SÅå skönt för henne!

Jag tycker iaf att tet hjälper, tog ca 3 dagar(dricker 3 ggr/dag) innan jag märkte skillnad.

Hoppas det fungerar för er!

• emmahpemma

såg att det blev fel när jag skrev sist!

Ska vara Min dotter har haft mindre magknip....

• Care69

Ett tips är att handla kryddorna på ÖB om du har ett sådant i närheten. Där får man en stor påse för 10:-. Färdigt amningste blir ju väldigt dyrt.

• Justess

Anis- och fänkålste drack jag med yngsta sonen. Hällde i några droppar citronkoncentrat för smaken. Tror det funkade, hade iaf betydligt bättre produktion än med första barnet. Ska börja med det igen nu med lillan. Både mot hennes magont och för att förbättra produktionen.

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Justess

Haha, såg inte att jag svarade i en jääättegammal tråd...

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Silvana01

Hej. Vilka örter är det man ska köpa för att göra sin egen amningste och hur gör man det?

• fyrabarnsmor4
    Silvana01 skrev 2014-04-04 13:57:16 följande:
    Hej. Vilka örter är det man ska köpa för att göra sin egen amningste och hur gör man det?
    Se #14
    Även de tidigare inlägg.
Svar på tråden Amningste- hur gör man det?