• MommySB

Amningste- hur gör man det?

Jag funderar på att börja dricka amningste (eftersom jag har lite ont om mat). Har läst att man ska använda Kummin, anis, dill och fänkål. Var köper man det då? Hälsokost eller kryddhyllan på affären? Hur gör man tet?

Ni som kan det här kan väl förklara det nogrannt för en som aldrig dricker te eller kaffe annars.

Mycket tacksam mamma.

• Svar på tråden Amningste- hur gör man det?
  • MommySB

Någon?

Jag är lite otålig v mig ;-D

• Tess76

Jag köpte "färdigt" amningste på hälsokosten. Ganska dyrt har jag för mig, så vill man hålla nere kostnaden så kan man köpa kryddor från kryddhyllan i affären och blanda ihop själv. Tyvärr har jag inget recept på det.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • emmahpemma

Hallå!
    JAg dricker luzern te, och det funkar kanon!
    Dricker tre koppar om dagen,och tycker du att det är otäck smak så kan du blanda i något ört te.
    JAg andväder kamomill te,smakar bättre och är jätte bra för både min och min dotters mage!
    Finns att köpa på hälsokost ca:70kr.
    Lycka till!

• MommySB

Tack för svaren!

Kanske blir det så att jag både köper färdigt och gör själv.

• emmahpemma

Måste bara till lägga att jag har hört att man ska dricka öl,det ska visst också få igång allt.
    Finns Carlsberg utan alkohol.
    Har inte provat själv. Men har hört att det ska fungera.

Hoppas det går bra för dej!

• Janny

Det här teet drack jag när min mjölkproduktion började gå på sparlåga (kändes det som). Jag tyckte att det funkade iallafall.

Anis- och fänkålste
    Mjölkstimulerande, väderdrivande, kramplösande, magstärkande och slemlösande för luftvägarna. Tag 2 tsk anis och 2 tsk fänkål till 1 liter vatten. Koka upp (använd inte aluminiumkastrull). Låt dra i 10 minuter. Sila. Låt stå framme (t ex tillbringare). Bör drickas rumsvarmt under dagen, helst mellan måltiderna.

• EllieK
    emmahpemma skrev 2008-02-07 20:26:37 följande:
    Måste bara till lägga att jag har hört att man ska dricka öl,det ska visst också få igång allt.Finns Carlsberg utan alkohol. Har inte provat själv. Men har hört att det ska fungera.Hoppas det går bra för dej!
    Min syster födde barn i Grekland och där på bb fick de ett glas alkoholfri öl till varje måltid. Jag prövade med min förste och jag tyckte faktiskt att mjölken rann till. Drack även Luzern te........
  • EllieK

Janny, var det färsk eller torkad anis o fänkål?? Och köpte du det i livsmedelsbutiken??

• Janny

Det var torkad. Jag använde färsk fänkål första gången för jag hittade det inte kryddhyllan på våran lilla butik, inget jag rekommenderar

• EllieK

Janny, sista frågan, ska inte terra dig mer.... Drack du då ca 1 liter om dagen eller mer/mindre??

Svar på tråden Amningste- hur gör man det?