• skolfröken77

Vitamin B6 för kort lutealfas??

Läste på en norsk sida om en kvinna som äter vitamin B6 för att förlänga sin lutealfas!!
    Har ni hört nåt om detta?

• Svar på tråden Vitamin B6 för kort lutealfas??
  • Pimpinellan

Jo,hört,men synar om det verkligen kan hjälpa. B6 får man i sig via maten och brist är sällsynt och beror den korta lutealfasen på hormonfel (som det oftast gör) så lär ju inte b-vitamintillskott hjälpa. B6 är bra mot pms däremot!

• skolfröken77

Hejsan!!!
    Jag åt det under lutealfasen denna månad och den ökade med 3 dagar!!!! Har ingen annan förklaring än att det var vitaminen. Blev dock inte gravid men ändå ett steg i rätt riktning...inga spottings eller så heller...

• Krusbär

Har också läst om detta och är intresserad om det kan hjälpa mot spottings. Hur mycket åt du? Åt du bara under lutealfasen, eller kan man äta hela månaden?

• Tuplan

Jag har provat men jag fick en sån jäkla klåda att jag var tvungen att sluta.

• Krusbär
    Tuplan skrev 2008-04-17 04:41:09 följande:
    Jag har provat men jag fick en sån jäkla klåda att jag var tvungen att sluta.
    Oj, det låter ju inte bra! Försvann det när du slutade? Märkte du någon skillnad på lutealfasen eller spottings?
  • Tuplan

LINIS;
    Ja klådan försvann när jag slutade med vitaminen. Om man tar multivitamin så finns det ju B6 där i redan. Så det blev väl overdose av nåt slag gissar jag.
    Jag har inte spottings så det kan jag inte svara på men jag har hört att jag har kort lutefas så det var därför jag skulle försöka mig på självmedicinering.
    Jag märkte ingen skillnad då jag inte tog dem mer än 1 veckas tid.

• Missne
    skolfröken77 skrev 2008-02-16 00:12:13 följande:
    Hejsan!!!Jag åt det under lutealfasen denna månad och den ökade med 3 dagar!!!! Har ingen annan förklaring än att det var vitaminen. Blev dock inte gravid men ändå ett steg i rätt riktning...inga spottings eller så heller...
    Låter intressant. Jag har också kort lutealfas ochtror att det kan vara en orsak till min barnlöshet. Låter intressant om B& skulle kunna förlänga lutealfasen. Hur mycket åt du per dag? och kan man få överdos. Vill ju inte få klåda som Tuplan. Finns det fler med erfarenhet av B6 så är jag interesserad att ta del av era erfarenheter.
  • Krusbär

Jag har köpt nåt på Apoteket med flera B-vitamin (inkl. folsyra) som jag ska testa istället för mina vanliga vitaminer. Tar inga megadoser, man ska ta högst 3 tabletter (=45 mg B6) per dag enl. instruktionerna. Men jag vågar inte ta mer. Inget kli än.

• Snart vår tur

B6 är ett vattenlösligt vitamin är det går knappt att överdosera, man kissar ut överskottet.

Svar på tråden Vitamin B6 för kort lutealfas??