Vitamin B6 för kort lutealfas??
Läste på en norsk sida om en kvinna som äter vitamin B6 för att förlänga sin lutealfas!!
Har ni hört nåt om detta?
Läste på en norsk sida om en kvinna som äter vitamin B6 för att förlänga sin lutealfas!!
Har ni hört nåt om detta?
Jo, tack det har jag redan märkt... Oj, vilket gult kiss!
Stedt: Det kan göra det svårare att bli gravid. Om lutealfasen är alltför kort hinner ju inte ägget "slå rot" innan mensen kommer. Men det är omtvistat vilken effekt det har. Hur kort lutealfas har du? (Man räknar antalet dagar mellan äl och mens.)
Stedt: Lutealfasen är antalet dagar mellan äl och mens, alltså från dagen efter äl till och med dagen innan mensen. Utslag på äl-testet får du ca 12-48 h innan själva ägglossningen. Pergo kan påverka den luteala fasen positivt genom att förstärka ägglossningen. Vet inte exakt hur det funkar, men pergon hjälper ju kroppen att ägglossa. Och om det blir en stark äl kanske även den luteala fasen förlängs?
Har ätit B-kombin Forte N, 3 st om dagen i snart en vecka. Ännu ingen klåda.
www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=208129&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
Linis2007. ÄL-utslag på sticka dag 18 och mens igår på dag 27. Om ÄL är dagen efter utslaget så kanske 7-8 dagra. Det är för lite eller hur? :(
Fler med kort lutealfas ser jag. Jag prövade b6 denna gång och det gick inte alls. 8 dagars lutealfas igen. Varför är det såhär? Är det någon som vet.
Undrar oxå över kort lutealfas...? Nån som vet nåt?
FU HH: sett dig i andra trådar, samma ämne, när jag sökt efter svaret
Jag vet inte själv.
Mina hormon prover var bra. (Fast jag har inte fått ta sådana grundliga prover en del fått ta, du vet på specifika cykeldagar osv.)
Gulkroppshormonet var normalt och hade visat på normal ägglossning MEN då var en av få gånger jag haft ca 10 dagar. Vet inte om 2 dagar gör ngn skillnad.
Jag landar ju oftast på 8 dagar. Sen har jag flera gånger fått mens 4 dagar efter positivt äl-test och enl gyn kan inte det ha varit ägglossning då. Men även om det är utebliven ÄL ska ju inte mensen dyka upp tidigare.
Sen tycker jag att dom har tagit ganska lätt på detta, nästan som att dom inte tror på en, typ att jag räknat fel eller använt testen fel. Verkar vara ovanligt att man har såhär kort LF.
Du tagit några prover?