• Tusensköna

Hjälp från KS?

Skrivit i en annan tråd men kanske är det mer rätt här:

Jag har sekundär barnlöshet (mitt barn är 8 år och har försökt igen sedan han var 2). Jag har blivit gravid sedan dess men fått missfall, oftast redan i vecka 5, men i somras hände det i v 11.

Efter det fick vi komma till Huddinge på utredning men de har inte kunnat hitta någon förklaring alls. Nu är jag gravid igen, vilket känns underbart men jätteläskigt också.

Läkaren på Huddinge har skrivit remiss tillbaka till Karolinska (som var dem som remitterade oss till Huddinge) så att jag ska gå på kontroller där varannan vecka nu i början. Nu undrar jag. Förutom att det känns bra att få koll på om det är ofostrigt i början och att det så klart är lättare om det nu är ett mf att få reda på det innnan det hunnit gå för lång tid. Finns det något de egentligen kan "göra"?

Någon som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Hjälp från KS?
  • S80

beklagar dina mf. Jag var i en liknande sits för inte så länge sen. Efter 4 mf och en utredning på kk där dom inte hittat nåt fel på mig så sökte jag privet, Lucina kliniken i stockholm. Där hittades fel på tnf-alfa värdet och nu får jag medicin som förhoppningsvis ska hålla nsäta graviditet kvar.
    De prover jag tog på kk var 8 st, men på den privata tog dom 32 st så det känndes som att dom inte gjorde så mycket på kk för att ta reda på orsaken till mina mf.

• Tusensköna

Tack för svar :)

Jag tror att de tog tio eller elva prov på mig men ett av dem var ett ganska brett prov där de tittade på olika gener.

Vad är tnf-alfa? Vad är det för slags medicin?

Min mormor saknade gulkropphormon och fick totalt 8 mf (varav ett i 7e mån) efter sitt första barn tills de kom på att ge henne extra sådant. När jag frågade om det nu sa man att det måste varit "tur" eftersom man inte kan påvisa att gulkroppshormon kan hjälpa och därför inte behandlar med det idag. Hon fick två barn med hjälp av hormontillskott...

• Iselle

Tusensköna: Men det är ju jättevanligt att man behandlas med progesteron! Tycker att det verkar konstigt att de säger så.

• Lilleskuttan

jag har bytt namn..
    om man har högt tnf.alfa värde så gör det så att immunförsvaret bildar proppar som stöter bort fostret.
    Jag ska äta trombyl(blodförtunnande) och ta progesteron(gulkroppshormon) nästa graviditet.

• Tusensköna

Enligt läkarna på KS är gulkroppshormon lite "ute".

Jag var i alla fall där idag och det de kan hjälpa till med är "Kärleksfull och omhändertagande vård" som hon uttryckte det. ...och jag måste faktiskt säga att hon lyckades ganska bra. VUL visar ett litet hjärta på 2 pixlar och det slår ju det mesta :)

Jag frågade också om trombyl och tydligen har jag inte något som visar på att det skulle vara bra i mitt fall.

Så uppenbarligen är svaret på min fråga att jag får gå på detta och ett till tidigt vul för att i alla fall upptäcka tidigt om det inte har gått vägen eller om de kan se att det kommer att gå åt skogen. Förhoppningen då är att de också ska kunna förklara varför och kanske hjälpa bättre "nästa" gång...

Svar på tråden Hjälp från KS?