• Primrose

Vi med högt FSH

Vad jobbigt, kramis! Det tar på krafterna och humöret i relationen när man måste kämpa som vi gör.

Fyra folliklar är inte så dåligt med tanke på FSH och ganska låg dos, tycker jag. Om dosen höjs kan det säkert blir fler - det gäller bara att storleken på dem blir "synkade". Hur mycket ska du ta nu och när blir nästa VUL.

Kram!

• Primrose

Ja, nu håller vi verkligen alla tummarna inför ÄP, kramis!! Det är klart att du ska få bli ruvare.

Vad bra att du ska till S:t Göran snart, Bubblare!

• Primrose

Det låter jättebra, kramis! Att han vill hålla koll.Glad Kan du fråga honom varför han vill att du går till spec-mödravården? Jag skulle jättegärna vilja veta eftersom jag själv inte har fått det rådet.

Min endokrinolog säger i stället tvärtom - att det är ingen idé att kolla prolaktinvärdena under graviditeten eftersom de ändå går upp då. Det enda han vill kolla med mig är ev. huvudvärk och synrubbningar. Jag har hela tiden tyckt att det är litet konstigt att man inte ska kolla att värdena inte galopperar i väg - det måste ju trots allt finnas vissa riktilinjer på vad som är en normal höjning även under graviditeten, kan man tycka. Men det håller alltså inte min läkare med om. Suck och stön över alla dessa blandade budskap från olika läkare! Jag har ju fått minst fem olika ordinationer från läkare i fyra olika länder (Sverig, England, Tjeckien och Lettland) - vilket jag har skrivit om tidigare. Jag har en telefontid med min enodkrinolog i slutet av april, det är allt. Och vad vi ska prata om - tja, vad vet jag? Antagligen "-Har du några synrubbningar?" ;"-Nej"; "-Okej, hej då!". Hå, hå, ja, ja!

• Primrose

På sätt och vis tycker jag att det är skönt med telefontid. Jag har sprungit/springer så himla mycket hos läkare de senaste åren pga utredningar/missfall/IVF:er och om det ändå inte är något särskilt som ska avhandlas känns det litet som slöseri med tid att åka iväg till sjukhuset (igen), om du förstår hur jag menar. Han kommer ändå inte säga något av vikt - det är bara rutinsamtal.

Aha, då förstår jag. Han kommer inte heller att testa prolaktinet m a o. När jag bodde i England sa de att jag skulle behöva göra MR några gånger under ev. graviditet för att kolla att adenomet (Flört) inte hade vuxit. Men här i Sverige kör de oftast med syntest, efter vad jag har förstått. Min läkare verkar tycka att det räcker med att fråga om jag känner av synrubbningar. Det är just eftersom prolaktinvärdena (och även andra hormonvärden möjligen) går upp kraftigt under graviditeten som tumören kan växa sig större. Din är troligen mindre än 2mm eftersom det kallas för microadenom - då syns den oftast inte på MR. Min var 4mm då jag gjorde MR i England.

• Primrose

Magen känns bra - svullen emellanåt, men det är ju helt normalt. Jag har i princip ingen molvärk nu och det är egentligen bara brösten som fortfarande känns ömma (och större säger maken...). Litet illa mår jag också men ytterst litet. Jag vill förstås ha massor av symptom! Jag hoppas så att allt ser bra ut på måndag.

Jag hade dock en läskig dröm i natt. Jag gick på toaletten i drömmen och det kom en massa blod! Jag minns att jag tänkte i drömmen "-Är det här dröm eller verklighet?". Natten innan jag ska ha mens brukar jag ibland drömma om att jag går på toaletten och blöder. Så du kan tro att jag var orolig när jag vaknade och jag sprang omedelbart in på toaletten. Inget blod, tack och lov! Hjärnan spelar sina spratt.

• Primrose

LALLA: Ja, visst är det konstigt att min läkare inte tycker att det är någon idé att ta blodprov. Och då har jag ändå frågat om gränsvärden/riskvärden etc. Han verkar inte veta något om det, vilket verkar litet oroväckande. På eget bevåg åt jag Pravidel t o m v. 8, faktiskt, eftersom jag hade läst någonstans att för höga värden tidigt i graviditeten kan orsaka MF pga slemhinnan blir för tunn, tror jag. En stor anledning till att man har svårt att blir gravid under amning är ju just för att prolaktinvärdena är så höga och kroppen ska hindras att bli med barn för att den ska kunna återhämta sig. Sedan sa ju IVF-läkaren till mig i Lettland att jag skulle äta Bromokriptin/Pravidel fram till v. 12 åtminstone.... Alla dessa bud!
    Jag, ska i alla fall propsa på blodprov - men han verkar ju inte förstå att det kan bli för högt.... Kanske jag ska be gyn om att få ta ett prov där på måndag i stället, då jag kommer för VUL:et.
    Tack för ditt svar, nu har jag litet siffror att hänvisa till.

• Primrose

Hej och välkommen, Röda humlan. Jag tog ett prov i februari som var på 19, men jag skulle ta om det en månad senare eftersom jag nyligen hade gjort IVF och vi tänkte att det kunde ha påverkat värdena. Sedan är det enl. min gyn så att de kan skilja sig ganska mycket åt från en månad till en annan. Jag hann dock inte ta ett nytt prov innan jag blev gravid - jag plussade den 3:e mars!

• Primrose

Tack! Vi lyckades med ett naturligt försök (precis efter att två misslyckade IVF:er hade avslutats). Jag har plussat naturligt tre gånger tidigare, som tyvärr har slutat i MF. Första gången jag plussade naturligt var mitt FSH c:a 5 (vi hade just genomgått en infertilitetsutredning så därför vet jag den siffran). De andra två gångerna jag har plussat vet jag inte vilket FSH jag hade.

Röda humlan skrev 2008-04-13 17:06:55 följande:
    Grattis Primrose! Det är alltid upplyftande att höra att det lyckas för andra par! Var gjorde ni er IVF?
Svar på tråden Vi med högt FSH