• LALLA1

Vi med högt FSH

Hej tjejer!

Välkommen miss Kno!

Idag har jag bokat en tid hos CVL och vi ska dit den 28/4. Hoppas att dom kan och vill hjälpa oss. Har grubblat i helgen på om mina äs har blivit ännu sämra nu när vi gjorde denna IVF, vad tror ni, kan Fsh ha höjts ännu mer efter stimuleringen? Tänkte be tt få komma til min gyn så hon kan kolla hur mins äs ser ut, skönt att kolla upp det iallafal innan vi ska till Uppsala så jag är lite förberedd.

Kramisar

• LALLA1

Hej kramis! Jag tänkte att om det nu går som vi vill att Cvl hjälper oss så tänkte jag att vi vill försöka efter sommaren och då kanske äs och allt där nere har fått vila ett tag. Känner att det skulle vara ganska skönt och bara ta det lugnt över sommaren och inte fokusera så mycket på detta nu, det tar ju på krafterna.

Ringde min ordinare gyn som är samarbetspartner med Cvl och jag ska dit den 14/4 för undersökning så då kan hon ju kolla hur äs ser ut. Det var faktiskt hon som svarade i telefonen när jag ringde och jag förklarade då situationen och när jag sa att mit FSh i januari låg på 18 så sa hon att det ligger i ramarna för normalt men att det är iofs lite högt för kriterierna för IVF, men hon ansåg att det beror MYCKET på vem som gör behandlingen klinik osv och hon menar ju på att Cvl är bäst i landet på detta så jag hoppas att hon har rätt.

Kramisar

• LALLA1

Jag ska träffa Torbjörn Bergh, läste lite om honom på deras hemsida och han verkar veta mycket om de endokrina sjukdomarna och eftersom jag har en historik med höga prolaktinvärden så känns det bra att träffa honom. Han kanske har svar på många av mina frågor på det området också.

Hoppas att alla läkare har samma policy vad gäller FSH värden osv. Känns ju positivt att du Kramis ändå fick ett tre-pack med 17 i FSH. När jag gjorde clomifen testet så hade ju mitt FSh sjunkit från 18 till 11 cd 3 så det är ju också kanske till fördel, även om det höjdes efter cd 10. Det är aldrig någon som kommenterat min äs vid vul så jag antar att jag ska ta det som ett gott tecken för annars hade dom väl sagt något eller?

• LALLA1

Primrose- nej inte vad det beror på. vid vår utredning så konstaterades det att jag hade höga värden och fick ju pravidel och allt det där. Läkarn sa då att det är förknippat med stress och vid den tidpunkten hade jag ett mycket stressigt arbete och tog mycket på psyket då chefen är "psykopat", med manodepressiva tecken och allmänt störd. Efter att jag sa upp mig gjorde vi vår IVF och fick vår dotter så jag var inte kvar på det arbetet då. Nu har jag ett arbete som inte alls är så stressigt men mina värden är ju fortfarande lite höga, nu är jag nog mest stressad av hela denna karusell. Har fått ny resmiss på blodprover på prolaktin och sköldkörtel prover som jag ska ta denna vecka, så då vet jag mer om hur värdet är.

• LALLA1

Kramis, jag har faktiskt ingen aning om det kan påverka. Har själv inte tagit provet under pågående IVF-behandling

• LALLA1

kommer ni fortsätta försöka på egen hand fram tills ni orkar gå igenom nästa ivf?

Kramis: Vi kommer inte att skydda i oss iallafall. Jag hoppas väl att min äl hoppar igång så då kanakse vi försöker men jag kommer inte att räkna dagar och äl testa och allt det där, tar för mycket på psyket.

Eftersom jag själv har sk. prolaktinom, vilket är ett adenom dvs. en godartad tumör på hypofysen. Enligt min endokrinolog beror egentligen för höga prolaktinvärden nästan alltid på tre saker: att man är gravid, att man ammar eller att man har prolaktinom. Många har dock sk. microadenom som oftast inte syns på MR och därför medicinerar man utan att veta orsaken till 100%. Själv fick jag min diagnos då jag bodde utomlands - den svenska gynekologen jag hade sökt upp några år tidigare missade tyvärr att ta rätt blodprov och sa att min oregelbundna mens var "oförklarlig".... Eftersom mitt adenom var 4mm syntes det på röntgen. Det är alltså ofarligt - men naturligtvis viktigt att medicinera eftersom det oftast stör cykeln. Jag hade till slut bara mens 1-2gg/år.

Primrose: Jag har ju också sk prolaktinom men som du säger så har det inte varit något som synts på MR. Jag har ju alltid haft regelbunden mens 25-28 dagar så det har alltid funkat för mig.

Kramisar

• LALLA1

Hej tjejer!

Igår ringde min läkare från RMC och vi pratade om det som hände förra veckan osv. Det hon sa var att hon nog inte varit tillräckligt tydlig med vad som hände med befruktningen, Det hade blivit befruktat men det var något fel kanske fler spermier som kom in i ägget eller något kromosomfel, detdelade sig inte som det skulle iallafall. Tycker ändå det är skönt att veta att ägget blev befruktat iallafall även om det blev fel. Då är ju inte det något problem iallafall.

Hon ansåg att det inte är "kört" för oss,  att prova den långa metoden och att köra en annan typ av hormonbehandling såg hon som nästa steg och att mitt FSH förra månaden var på 11 cd 3, låg ju inom ramarna för normalt för IVF. Min läkare är faktiskt väldigt bra tycker jag, hon bryr sig verkligen känner jag. SÅ nu vet jag inte vad jag ska göra. Min man tycker att vi ska ge RMC en chans till och om det inte funkar då så skulle det bli CvL. HUr det än är så är det lättare för oss att gå i LInköping då vi inte bor så långt därifrån. Men det lutar nog åt att jag ska avboka tiden i Uppsala och be att få återkomma om det skulle bli så. Känner ändå att RMC inte lämnar oss i sticket så att säga.

Min läkare sa att nu måste ju äs vila och vi hinner nog inte börja innan sommaren och det vill vi ju inte göra heller, så sådant fall kommer jag börja spraya i juli och börjar väl med sprutorna lagom till att dom öppnar igen.

Vi kommer att isåfall boka en tid med läkaren för att gå igenom hela behandlingsplanen och diskuttera mer om den IVF som vi nyss gjorde som blev avbruten.

Bubblare; Förstår dig så väl att du vill ligga lågt ett tag, så känner ju vi också. SKa bli skönt att fokusera på annat en stund nu och se fram emot semester med vår husvagn och hoppas att det blir en bra sommar. Jag hoppas verkligen det ordnar sig för dig. Har du provat att äta vetegräs? Det tänkte jag prova det skadar ju inte. Det kan ju göra att FSh sjunker, funderar även på om man skulle testa akupunktur, men jag vet inte vem som gör det här nere som just håller på med barnlöshets behandlingar, har du provat det?

Kramisar

• LALLA1

Hej en tjej! Eftersom äs blir ganska kraftigt på verkade när man stimulerar så behöver dom vila mellan försöken. Normalt sett tror jag att man väntar en mens imellan, och det räcker ju säkert för mig också men jag känner själv att jag vill vänta och i och med att RMC har sommar stängt så blir det tajt med tid atthinna innan sommaren eftersom jag ska göra långa metoden nästa gång.

Vetegräs är är naturligt kosttillkost som man kan odla själv och köpa i pulver form, googla det så hitta du mer info. Vet inte så mycket om det själv, men det kan funka för en del att få ner sitt FSH-värde.

• LALLA1

Hej på er!

Bubblare: verkar vara en okänslig läkare det där. Det är väl självklart att man reagerar, man gör ju allt man kan för att får hjälp. Stå på dig, prata med andra läkare. Förstår att det är jobbigt att läsa ändå.

Själv så har jag bokat en tid med vår läkare så till sommaren blir det ett nytt försök och förhoppningsvis det sista.Skrattande.

Frörresten är det någon som har erfarenhet att få flera äggblåsor och dåligt med ägg med puregon el dyl och sedan fått prova något annat säg menopur och det har blivit ett bättre resultat?

Kramis

• LALLA1

Grattis Bubblare. Håller tummarna för dig. Strunta i vad dom skrivit i journalen dom kanske förstår lite mer om varför man reagerar som man gör det är ju mänskligt!!!!

Kram

Svar på tråden Vi med högt FSH