• Bubblare

Vi med högt FSH

Sötaste, så kan de bara inte göra!! Ni hade ju betalt för 3-pack!! Det känns så himla orättvist att de ska kunna få styra och ställa och ta beslut åt en! Bra att din man tog den diskutionen direkt.

Jag förstår att du blev ledsen, jag kännde precis likadant när min läkare meddelade vi inte skulle få göra IVF, men hon blev övertygad av mig och min sambo, men det blir privat, vi är nog inte berättigade att stå i landstingskön, och jag vill ändå inte vänta.

jag förstår inte att de inte vill försöka, är det pga statistiken, det små chanserna? Vissa läkare hade nog behövt läsa lite mer psykologi vid sin utbildning, vi är faktiskt människor inte testapparater!!

Jag har hört (men nu verkar det som att de kan vara snällare Kramis fick 3-pack) att vi CvL kan de neka en 3-pack om man har höga fsh-värden, men däremot så får man köpa separata IVF:er..Men jag har hört mycket bra om CvL så ingen kritik emot dem.

Får jag fråga vart ni går?

Superlycka till med nästa IVF!! Och om ni inte känner att ni får rätt bemötande eller vill göra ytterligare försök konsultera även en annan klinik.

Kram från Wenche

(Sofiech:3-pack: 3 IVF:ER till paketpris).

tickan skrev 2008-03-11 22:33:29 följande:
    Bubblare: Jag har tre misslyckade försök bakom mig och ett FET. Står nu inför att göra det tredje och sista försöket i det 3-pack som vi har köpt. Läkaren meddelade förra veckan att vi inte skulle få göra detta tredje försök då han ansåg att mina chanser var för små, men min man lyckades tack och lov att övertala honom. Kan dock lova dig att det var ett rätt så chockartat besked att få per telefon då jag var helt säker på att det vi skulle prata om var nästa behandling. Nån annan som varit med om det? Jag var alldeles förstörd efteråt, trodde inte att de kunde hindra en från att fullfölja ett 3-pack som man ju ändå har betalt för.Jag vet inte vilka mina hormonvärden är. De var normala då vi gjorde utredningen hösten 2006, men min usla äggproduktion tyder ju ändå på att nåt är galet därför brukar jag tjyvläsa i er tråd.
  • Bubblare

Står väldigt bra överst i trådtexten om fsh och vad det innebär.

Men ett litet utlägg från en ickeexpert.

Har man ett högre fsh (som jag) kan det tyda på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterie, jag har absolut inga sådana sympton, men någon slags obalans/rubbing med hormonvärden tyder det på.

Äggstockarna kan ses som mindre på VUL, (ex. russin liknande), man kanske inte har Äl varje månad, oregelbunden mens. FSH- folikel stimuleande hormoner ser till att det bildas folliklar/äggblåsor varje månad, värdet ska helst ligga under el. runt 10. LH, Luteiniserande hormonet ser till att man får ägglossning, dvs att äggblåsan spricker....Så det gäller att dessa värden är på en bra nivå och samspelar...allt hänger ihop.

Lh (kan mätas av vanliga ÄL-stickor från apotektek)

Jag tycker inte att dina värden var alltför höga, värdet kan variera från månad till månad. Det går nog inte att göra Clomfen testet när man äter p-piller iom att man då vilar ÄS och ingen ÄL sker/Clomifen stimulerar äggproduktion och man mäter fsh.

Kan vara bra att göra testet!

Sofiech78 skrev 2008-03-12 13:32:00 följande:
    Uppsala är ju lite långt för mig att åka...får väl bli Göteborg eller Malmö, om jag någon gång får sambon att ändra sig. Vilken sorts stimulering gör dem? Jag själv tog ju FSH-testet i juli och då låg det på 13. Gyn blev ororlig och lät mig ta ett nytt test ca en vecka senare som då visade 12,5. Då hade jag inte fått något annat än Provera innan första testet för att få igång blödningen. Undrar om man kan ta FSH och Clominfentest trots man äter p-piller?Tack för svaret och Lycka till med clominfentestet!
  • Bubblare

Sofiech: Sorry att ovan blev lite långt, jag svamlade visst på lite.

Ska precis börja med Menopur (sprutor) för att stimulera ÄS och utveckla fler äggblåsor, detta inför IVF. Vissa får göra långa metoden där de även använder en spray för nedreglering.

• Bubblare

Tack Sofiech!

Lalla har du fått något svar ännu???

• Bubblare

Tjena tjejor!

Superbra Lalla att du ska få börja spruta, då följs vi åt med jämna plågor. Jag hoppas på att jag ska få bröja nästa vecka, Menopur maxdos! måste bara hinna få receptet!

Kramis tror du att du börjar i morgon?

Kanske man borde ta det där AMH testet, kan ju kanske vara bra att visa upp för kliniken.

Jag ringde föresten Dr Nie, aku-drottningen (svårt att höra vad hon sa), men man skulle komma första mensdagen och jag är rädd för att jag hinner resa bort, så det kanske blir aku nästa omgång...

Nu får ni uppdatera så man hänger med

-----------------------------------

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: 21/3 Sista p-pillerdagen. Sprutstart Menopur vid nästa blödning för hoppningsvis.
    Lalla1:22/2 tog sista FSH-Provet i clomefentest. svar 13/3
    Kramis80: ivf-start 15mars, prel ÄP v16.

GRAVIDA:
    Primrose: 3/3 testade +, vul 19/3 (v.7)
    Tracy: 3/3 testade +, vul v. 8

BEBIS:

• Bubblare

Ja verkligen!
    Hur går det för dig Primrose, hoppas du mår bra! Litre kul att du och tracy testade pluss på samma dag!!! När får ni veta BF?

För mig känns det lite skumt, jag har 3 piller kvar att knapra och nu märkte jag att det börjar komma lite rostfärgade flytningar, inte kan jag få mens redan, dag 18?

Länge sen man åt p-piller, inte kom den tidigare inte? Jag som ska börja spruta dag 1 och kommer inte till läkarn förrän måndag, tekniskt sett är det då dag 4!!!

Hur ska det gå! Tbc...

Primrose skrev 2008-03-14 15:03:27 följande:
    Vad spännande - nu börjar det hända grejer på sprut- och sprayfronten!Tracy: Vilket datum ska du på VUL?
  • Bubblare

Ni är fantastiska tjejer hoppas det går bra på er första Vul, och det är rätt man ska ta små steg! Vi hejar alla på er här inne, vi var ju faktiskt "med" när de ljuvliga plussen kom

Nej jag skulle börja spruta dag 1, så det börjar bli lite kört nu, men då får det bli nästa cykel!

Trevlig helg!

• Bubblare

Helt sjukt, nu börjar det! Läkarn ringde precis och i morgon ska jag in och träffa henne!
    Första sprutan blir på kvällen! Så spännade, nu är man på G!

Lycka!

Updating...

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: Sprutstart Menopur, 18/3
    Lalla1: sprutstart 16/3 300iu puregon. vul 20/3
    Kramis80: ivf-start 15mars, prel ÄP v16.

GRAVIDA:
    Primrose: 3/3 testade +, vul 19/3 (v.7)
    Tracy: 3/3 testade +, vul v. 8

BEBIS:

• Bubblare

Usch nu börjar jag känna mig lite skraj med detta och sprutbehandlingen,
    tänk om jag gör fel? Man ska blanda och sen trycka ut luften, tänk om jag inte fixar de här momenten...pulsen har gått upp.

Ska till läkaren strax, då får hon visa mig igen.

• Bubblare

Nu är jag tillbaks, det var en kall påsk, åkte skidor i minus 10!

Jättekul Primorose, verkligen lycka till!

Lalla: Bra att du hade 7 blåsor!!, jag har sprutat i snart en vecka nu ska in i morgon på
    undersökning hoppas med att det ska finnas ett gäng där! Har inte kännt några biverkningar från behandlingen, kanske lite svullen, men annars har det gått jättebra!

Svar på tråden Vi med högt FSH