• Ma Lu

Vi med högt FSH

Hej tråden! Gamla TS här Vad kul att tråden är så levande! Eller... egentlgien är det ju inte alls kul att den här tråden finns

Det är ju rätt märkligt att oliak kliniker och olika läkare fäster så olika stor vikt vid FSH. Jag hade 12 på cd 3 när vi tog prover inför försök på CvL och då var det bara för att jag så nyligen varit spontangravid som vi fick trepack. Det låter dock positivt att också den kliniken ser mer till äggstockarnas utseende än värdet. Jag svarade inte alls som man trodde på stimuleringen utan blev jätteöverstimulerad med som mest 50 (!) äggblåsor när de drog igång mig på 300 ie Puregon Sen fick jag ju lov att coasta/surfa och bara vänta och spreja några dagar för att det skulle lugna ner sig. När jag sedan kom till ÄP var det 25 blåsor kvar men bara 11 ägg Av dem var bara nio mogna och ynka två befruktades och blev dessuotm bara tvåcelliga till ET. Inte bra. Till nästa gång fick jag dock byta till Menopur och lägre dos (225) och också då blev det för mycket av det goda så det vart surfning men denna gång nio fina ägg i femton blåsor, fyra befruktade och två toppembryon varav det ena ligger i klinikens frys och det andra sprattlar i min mage i vecka 28 Med det vill jag säga att man inte ska ge upp för att EN stimulering går åt skogen och kvaliteten inte blir bra!

Var mitt FSH komemr ifrån vet man ju inte då jag uppenbarligen inte är svårstimulerad. Men många äggblåsor var ju tomma så kanske där nånstans? Läste också intresserat tidigare i tråden om era hypofysgrejsimojser och prolaktinom... Jag har inte förhöjt prolaktin men liksom Bubblare har jag varit hos en homeopat som gjort irisdiagnostik på mig och den visade "obalans i hypofysen". Någon MR har jag aldrig gjort. Hoppas det inte är nåt jox där utan "bara stress"...

Rolgit att se så många gravida här! Mer sånt! Lycka till alla som är mitt i behandling Kram!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Ma Lu

Grattis Primrose

Lycka till med ÄP imorn Kramis!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Ma Lu

Hurra Kramis! Det är ju kanon att det fanns ägg i alla blåsorna Det bådar gott för fortsättningen!

anth: Ledsen för din skull Men nu vet du att det kan gå och nästa gång går det bättre!

Lalla: visst är akupunktur häftigt!! JAg gick under vår första ivf men eg kände jag mest av effekterna första gångerna som jag gick redan före behandling. Man blir så skönt avslappnad

• Ma Lu

Häftigt Kramis!!! Jättegrattis till det fyrcelliga fina embryot och nu håller vi alla tummar

• Ma Lu

Ja, nu ÄR du ju faktiskt gravid tills motsatsen bevisas (och det ska den ju inte, eller hur?!)

Och jotack...jag mår. Har precis fått min sjukskrivning förlängd till sista maj. Fysiskt mår jag rätt ok trots lite småkrämpor, men psykiskt är det tyngre. Hoppas det känns bättre ju ljusare våren blir

• Ma Lu

Tracy och Kramis: jag är i vecka 30 och har varit sjukskriven på heltid sedan vecka 15 ungefär. Först för att jag bara kräktes och kräktes och sen för sammandragningar Skönt att du Tracy får må lite bättre redan nu

• Ma Lu

Is i magen Kramis Andra veckan är pest!

Humlan: Jag bor cokså i Sthlm och gjorde ivf på CvL med hemortsläkare här i Sthlm. De samarbetar alltså med ett otal läkare så att man ska slippa åka till Uppsala för annat än ÄP och ET. Det funakde jättebra! Jag vet också om flera som ändå åkt till Uppsala också för kollerna och de har itne heller tyckt att det varit särskitl jobbigt. CvL är verklgien ett toppenställe!

Jag berättade för min närmsta chef och de närmaste kollegerna så att det inte blev skumt när jag rusade runt och kom coh gick på kosntiga tider hela tiden under en period

• Ma Lu

Äschdå BUbblare Men 5 maj är ju inte alls långt borta!!! Trevlig helg på dig med

• Ma Lu

Röda humlan: Jag tror att du eventuellt gjort utredning hos samma läkare som vi hade vid vår första utredning på MamaMia! Han lade pannan i djuuupa veck och langade illa kvickt fram en remiss till ivf när han såg mitt FSH-värde. Inte heller jag fick någon vettig förklaring utan han sade typ bara att nu var det bråttom och tack och hej Jag hade fruktansvärd ångest och först ganska långt senare förstod jag att 9,4 på cd3 och 10 på cd 10 som jag hade då inte alls var så farligt! LÄkare som han är så himla bra på att skrämma patienter från vettet för det ÄR ju itne så att det nu kommer att barka neråt för dig inom några korta månader. Ett FSH på 11 som du har är inte alls så illa Ett knappt år efter den försat mätningen mättest mitt FSH igen och då låg det på 12 cd3 och jag svarade jättekraftigt på stimuleringen och är gravid nu! Upp med hakan

• Ma Lu

Kramar till tickan också

• Ma Lu

Dina läkare har inte föreslagit att pröva med en "lätt" nedreglering med p-piller ist f sprej och sen högsta dosen Menopur? Att använda p-piller verkar vara något av "det senaste" för att ge alla möliga äggblåsor en chans (pillren gör att alla startar på samma linje precis som efter sprejning) men man stänger inte av äggstockarna lika tvärt som med sprej, vilket verkar vara bra om man har lite trögstartade äggstockar. Det är ju jätteklurigt detta med äggstockssvar vare sig FSHt är okej eller inteFundersam DIna läkare har inte heller pratat om att göra detta AMH-prov som folk har börjat prata om som visst kan komma att ersätta FSH-provet? Det mäter något som heter antimulleriskt hormon och ska visst säkrare än FSH skvallra om kvaliteten på äggen. Jag har en kompis med normalt FSH som precis om du får jättefå ägg och hon fick göra det här testet som visade inte bra men helt okej och hon har nu gjort ett par försök med ivf i ostimulerad cykel... har ni någon som helst "plan" för hur ni ska gå vidare OM detta försök går åt skogen? Adoption? ÄD? Månag kramar!

• Ma Lu

Hmmm, jag vet att AMH tas på några kliniker i Sthlm och så tror jag att jag läst att de också tar det i Gbg... Undrar om det är Cura-klinikerna som har det? Min kompis og detpå Fertilitetscentrum här i Sthlm och ja, det skickades till ENgland. Fast det verkar gå snabbt framåt med just det provet!

Måste säga att det verkar mycket märklgit att en privatklinik vägrar er fler försök när ni ändå betalar själva och det inte är frågan om trepack Usch! Sickna snåljåpar... Ibalnd tar ju ett mirakel lite längre tid! Har du redan satt igång emd sprejning eller kunde du helt enkelt ringa upp och prata om att du kanske skulle vilja testa p-piller bara för att göra något nytt? Gripa efter halmstrået...

Hmm...egentligen gästspelar jag mest i tråden nu. Jag fungerade som TS ett tag men sedan jag lyckades bli gravid övertog andra den uppgiften. Jag hade turen att lyckas redan på vårt andra ivf och båda gångerna sprejade jag trots att jag hade jättekomplikationer med cystor av sprejen första gången. Första gången jag hörde talas om p-piller som nedreglering var dock i den här tråden då en tjej som heter PetraP blivit gravid med tvillingar på deras tredje ivf efter att en gång t.o.m tvingats avbryta pga att bara en enda äggblåsa växte till sig! Med p-pillernedreglering fick hon sedan något helt makalöst resultat med 12 ägg (tror jag) och tvillinagr i magen. Hon ahr inte tid med FL längre

Jag vet och fröstår hur du mår och jag ösnkar att jag kunde hjälpa! Med en sån där fruktansvärd psykisk press blir det ju itne bra alls... Har du någon chans att få hjälp av kurator e.d.? Genom kliniken? Det ÄR ju inte på nåogt sätt "ditt fel" att marginalerna inte varit på er sida! Jag vet hur man som kvinna belastar sig själv och hur knäckande det är för självkänslan... Men det är ju inget du kan rå för! Kom hit så får jag krama dig HÅRT!!! Andas djupt och försök sova gott. Min kopp te väntar redan på mig - ta en du med

Svar på tråden Vi med högt FSH