• tickan

Vi med högt FSH

Hej vänner!
    Jag hade normalt FSH-värde när jag testade för drygt ett år sedan. Jag antar att det kan ha höjts sedan dess, jag har inte kollat, men vad jag egentligen vill fråga er om är ifall det kan finnas andra anledningar än högt FSH till att man har trötta äggstockar och som producerar extremt få ägg vid stimulering? Kan väl tillägga att inga "fel" har hittats på mig i samband med utredning.

• tickan

Tack Apelsinblom! Ja, visst har du rätt i att det är tvärtom, så dum jag är. Men OM man INTE har högt FSH (som precis som du skriver är ett symptom på trötta stockar), varför blir det då så dåligt ägg. Har de trötta stockarna inte hunnit ge utslag på FSH-värdet ännu?

Jag har inte kollat äggreserven. På min klinik mäter de inte AMH ännu. Finns det andra sätt att kolla äggreserven på?

Hur gammal är du?

• tickan

Varför får man inte köpa 3-pack om man har högt FSH? Jag inser ju att oddsen är sämre, men om man ändå står för kostnaden själv? Är det för att klinikerna inte vill ha dålig statistik.

Bubblare: Min sprutstart är en bit bort eftersom jag antar att det blir långa protokollet nästa försök. Spraystart tredje veckan i mars och sprutstart i början på april gissar jag.

• tickan

Bubblare: Varför två? Jag tog också sex ampuller menopur varje kväll, men läste vara upp alltihop i en dos vatten = en spruta.

• tickan

Jag fick bara tre ägg (korta metoden) varav ett klarade sig till ET. Blev tyvärr minus. Jag mådde som vanligt av Menopuren, inga problem alls. Jag vet att det står som du säger i broschyren, men på min klinik sa de att det räcker med en del vatten. Det var inga problem att lösa upp pulvret då heller. Känner flera andra som gjort likadant som ig, men du kan ju alltid ställa frågan till din egen klinik. Lycka till!

• tickan

Bubblare: Jag har tre misslyckade försök bakom mig och ett FET. Står nu inför att göra det tredje och sista försöket i det 3-pack som vi har köpt. Läkaren meddelade förra veckan att vi inte skulle få göra detta tredje försök då han ansåg att mina chanser var för små, men min man lyckades tack och lov att övertala honom. Kan dock lova dig att det var ett rätt så chockartat besked att få per telefon då jag var helt säker på att det vi skulle prata om var nästa behandling. Nån annan som varit med om det? Jag var alldeles förstörd efteråt, trodde inte att de kunde hindra en från att fullfölja ett 3-pack som man ju ändå har betalt för.

Jag vet inte vilka mina hormonvärden är. De var normala då vi gjorde utredningen hösten 2006, men min usla äggproduktion tyder ju ändå på att nåt är galet därför brukar jag tjyvläsa i er tråd.

• tickan

Röda humlan: Har liksom du haft en riktig skitdag. Gråtit hela dagen. Känner mig helt slut nu, men skickar dig i alla fall en varm kram.

• tickan

Tack Ma Lu! Själv vet jag inget om mitt FSH, men med tanke på hur trötta mina äggstockar är, så anar jag att allt inte står rätt till.

• tickan

AMH-prov tas inte på alla kliniker, tror jag. I varje fall inte på min. Jag har bara hört talas om att det tas i Sthlm och att analysen skickas till England. Rätt eller fel, vet ej?

Nej, min läkare har aldrig pratat om nerreglering med p-piller. Jag har inte haft kunskap nog för att be om just det heller. Det min läkare däremot har sagt är att jag inte får göra fler försök när detta är över, detta trots att jag betalar allt helt privat. Han tror inte längre på mina chanser att lyckas trots att jag ändå fått emryo tillbaka varje gång. Det betyder att vi, om vi vill fortsätta, måste hitta en anna klinik som vill ta emot oss. Det är en stor anledning till att jag är så ledsen. Jag känner sån prestationsångest över att jag inte ska lyckas få fram nog med ägg denna sista gång. Det känns som om nån håller en pistol mot min skalle och samtidigt kräver mer, snabbare, bättre...

Du då, har du provat p-piller? ursäkta, men jag orkar just nu nte läsa bakåt i tråden...

• tickan

Ma Lu: Tack för att du engagerar dig i mitt öde! Och så fantastiskt roligt att det har lyckats för er! Jo, jag har redan dragit igång det här försöket. Tar min sjätte spruta i kväll. VUL på onsdag. Är riktigt rädd för resultatet.

Men du, den där kramen var skön!

Svar på tråden Vi med högt FSH