• Desse

Ni som pressar/ gnisslar tänder på nätterna?? Eller är tandläkare

Jag lider jag har så himla ont i nacken, huvudet och i tänderna. Värken i tänderna är inte som tandvärk utan på ett helt annat sätt, svårt att beskriva men lite som spänningar. Hela området runt nacken och ansiktsmusklerna är jätte spända. Inga värktabletter hjälper! När jag var hos tandläkaren sist sa han att jag bitit ner tänderna rejält och han tyckte jag skulle skaffa bettskena. Nu undrar jag ni som har det, har ni slutat att ha ont ? Vad är skillnaden att bita i "plastbiten" en på emaljen? Det måste ju allfall bli spänt tycker jag. Det som får mig att bli tveksam är att den kostar 2000 kr vilket är mycket pengar om det inte hjälper.

• Svar på tråden Ni som pressar/ gnisslar tänder på nätterna?? Eller är tandläkare
  • o0dizzy0o

jag biter i hop under natten, har blitt så illa att min käke brukar hoppa ur led =/ ska skaffa bitskena.. då gör dom den efter tänderna o på någe sätta håller dom i hop käken under natten

• skvimpen

Bettskena tar ett tag att vänja sig vid men när man vant sig är den bra! Dålig andedräkt och att känna sig grymt osexig kommer man dock inte ifrån. Jag kan använda min ibland när jag är riktigt stressad, då tuggar jag mer, och sedan slippa den ett bra tag under lugnare perioder!

• Tette86021

jag hade bettskena förut.. den var jättebra tycker jag.. men glömde den ofta så den torkade till slut... gnislar fortfarande.. har ont som skjutton i skallen nu och det spänner..
    sånt är inte kul nej.
    men tycker absolut du ska fixa en skena.. vet en kille som fick fixa nya tänder (alla) för att han gnuggade ner sina när han sov=S

• Mellanmjölkens land

Nu har jag inte sånna besvär att tandläkaren föreslagit bettskena men jag har ett tips som funkar för mig när jag är spänd över något och biter ihop käkarna.

Jag har en bitring med öron (en sån där vanlig som småbarn har) och när jag känner att de bakre tänderna börjar gå ihop så stoppar jag in bitringen så att ett öra hamnar mellan de bakersta tänderna. Biter så hårt jag kan/vill. Dels är det ett väldigt bra sätt att bli av med aggressioner och eftersom den är ca 0.5cm tjock så ställer käkarna in sig på att tänderna är så mycket längre = tänderna når inte varandra.

Nämde det för min tandläkare (har tandgnissling i släkten, mamma har gnisslat sönder nästan alla sina tänder) som berättade att jag inte är ensam.

• Snorkis

Jag har haft min bettskena i 4,5 år och jag kan säga att jag skulle inte klara mig utan den!

Helt klart värd varenda pengaöring!

• bernie

Hur vet man att man biter ihop/gnuggar/gnisslar tänder i sömnen?

• Snorkis
    bernie skrev 2008-01-31 17:44:20 följande:
    Hur vet man att man biter ihop/gnuggar/gnisslar tänder i sömnen?
    Man vaknar alltid med huvudvärk, även ibland värk i tänderna. Man kan vara spänd i nacken osv...

Tandläkaren kan oxå upptäcka det!
  • chill72

Kanonbra är det med bettskena. Skaffade min i höstas och hade bara huvudvärk vid ägglossningen, så den huvudvärken klarade den inte av...Men i övrigt minskade nog mitt intag av huvudvärkstabletter markant. Efter jul har jag dock haft ont i huvudet av och till trots att jag använder den varje natt - men det kanske bara är en tillfällig svacka. Nu är jag dock sjuk och det är svårt att använda den när man är förkyld och det rinner i halsen så ett par nätter hoppade jag över den, men nu är den på plats igen. Den är värd vartenda öre!!! (Och min tandläkare hade bara föreslagit det för än så länge såg det inte så illa ut på tänderna utan mer för huvudets skull då.)

• ThisIsMe

Jag har precis samma basvär och har haft två olika sorters bettskenor. Ingen av dem hjälpte tyvärr. Men de flesta blir som tur är hjälpta och då är det självklart värt 2000:-.

• 78Misan

Vill inte vara utan min bettskena. Använder min i perioder. Skillnaden blir ju att du har ett mellanrum mellan tänderna där plasten sitter o du får då inte samma kraft att gnissla. Min bettskena är en sådan som bara sitter på dom 4 främsta tänderna.

• Chutzpah

Jag har en bettskena. Bästa köpet jag någonsin har gjort.

Jag hade huvudvärk i fyra månader. Varje dag. Hela dagen. Jag gick upp med huvudvärk och jag la mig med huvudvärk. Vaknade mitt i natten med huvudvärk. Åt Panodil som godis. Jag råkade nämna detta när jag var hos tandläkaren och han sa att det syntes att jag hade börjat gnissla och jag beställde då en bettskena.

Inom fyra dagar, efter att jag fick den, vad huvudvärken borta. Om jag glömmer den ett par nätter kommer värken igen.

• chrille99

haft tandvärk i en tand som spänner och ilar. Fick bettskena för 2 dagar sedan. Hur många dagar innan er smärta försvann?

Svar på tråden Ni som pressar/ gnisslar tänder på nätterna?? Eller är tandläkare