• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Ë n i g m a skrev 2008-02-05 15:22:32 följande:

precis....risk finns ju att hon börjar skrika igen om tassandes avslutar innan hon sover...ska man då börja om?HUR långt innan hon somnar ska man avsluta, kan man avsluta när hon somnar i vilken sek som helst, eller måste man avbryta en bra bit innan? många frågor... ;)
    jep, risken finns att man får börja om, börja om och börja om NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet. Uttömmande svar, eller hur ?
  • didilej
    villrådig skrev 2008-02-05 21:59:33 följande:
    Jag vet inte om jag redan fråga det, men hur länge ska man tassa, alltså timmar per natt? Om barnet brukar lägga sig 19, ska man tassa tills den tid han brukar gå upp. I mitt fall kl 06. Det är ju rätt många timmar utan mat. Helst skulle jag ju vilja att han sov till 07.. har försökt lägga honom senare, men han vill gå upp kl 06 ändå, oavsett hur dåligt han sovit på natten.
    Tycker mig minnas att barn mellan ½ och 1 år behöver 12 - 14 h sömn per dygn. Vi har som sagt ~11 h sömn nattetid och ~3 h dagtid. Nu börjar jag märka att det nog är lite för mycket för lillen, som är 8 månader, då han börjat vakna tidigare på morgnarna, så jag tänkte börja minska på dagslurarnas längd lite. Så du måste försöka planera lite vad som är rimligt. Sover han 12 h per natt så "räcker" det till max 2 h dagtid... Sen kan det ju vara att han är en morgonpigg typ och då är det ju inte så mycket annat att göra än att gå och lägga sig själv i tid

Första nätterna utan mjölk bestämde vi att det var morgon kl 6 då lillen somnar 20, dvs 10 h utan mat. Sedan ökade jag tiden till kl 7. Efter ett tag började han vakna självmant vid den tiden dvs han grät inte då han vaknade utan låg och pratade för sig själv.
  • didilej
    Lychee skrev 2008-02-05 22:08:08 följande:
    Om det nu skulle vara så att man bestämmer sig för detta; och vill lära barnet sova i egen säng med, ska man göra detta samtidigt, eller ska man ta en sak i taget?
    Kanske ni kunde börja med att först lägga barnet i sin egen säng, men att sängen står precis bredvid er och att sedan först börja tassa? Då blir det inte så stor förändring för barnet. Visst kan man säkert göra allt på en gång men för barnets trygghetskänsla tror jag nästan att det är bättre att först introducera egen säng och sedan ta bort nattamningen och introducera nya "tröstrutiner" dvs tass, smekningar osv. Varför säger jag så? Jo, ett av mina favoritcitat när det gäller barn och sömn är

"Nyckeln till ett förändrat sömnsätt ligger i förändrade vanor - inte i förnekade behov" (Katja Rantala)

Förändrar man alltför många vanor på en gång tror jag att risken finns barnets trygghetsbehov hamnar lite i skymundan.
  • didilej

Ë n i g m a skrev 2008-02-06 08:26:37 följande:

Hej!!Lillan sov HEEEELA natten i natt...inte kan det väl vara så att en enda natt av tassning har funkat??? Vi vågar inte tro det, utan tror istället att natten var en riktig tur-natt (som faktiskt kommer då å då)himla gott att slippa röra välling....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!vi fortsätter stenhårt med tassning!tack!
    Glädjedödaren jag säger att jag tror nog att ni hade liite tur, men inte är det ju mindre roligt för det GRATTIS!
  • didilej

D S skrev 2008-02-06 10:32:57 följande:

Hej,hur mycket skrik står ni ut med? Min tjej somnar bra på en kvart utan skrik om hon får somna i vår säng, sen lyfter vi över henne till sin säng. Om vi försöker lägga henne i spjälsängen direkt tjuter hon omedelbart, om jag lägger en hand på henne blir hon ännu mer hysterisk. Lyfta upp funkar, men sen börjar allt om när man lägger ner igen. Vad tror ni ska jag fokusera på att få henne somna om i sin säng först hon vaknar 1 till 2 ggr/natt, och sen köra på att hon ska somna i sin säng eller blir det fel ordning? Läste TS igen, det blir nog fel om hon ska känna igen sig, bara att ta ett djupt andetag och stå ut med att somna sent, hur länge ska man försöka tassa? Alltså om hon inte somnat efter en lång stund, jag befarar att vi skulle kunna hålla på i timmar...Envis dotter som älskar att prommenera i sängen.
    Läs gärna inlägg 121. Tror du att det kunde vara en början till lösningen på problemet? Alltså att göra en "sidovagn" till er säng och lära henne att somna där medan ni ligger bredvid? Iom att hon somnar i er säng och ni lyfter över henne dit på natten är det ju er säng som är hennes trygga punkt. Då hon sen lärt sig att man kan somna tryggt också i egen säng (då ni t.ex. ligger bredvid) kan ni sedan börja tassa. Man måste helt enkelt försöka förstå sitt eget barn och hur barnet upplever situationen och anpassa takten därefter. Märker man att det absolut inte på något sätt går att genast tassa måste man försöka se vad man kan göra för att underlätta övergången för barnet. Alla barn är ju olika, vissa accepterar förändringar lättare än andra.

Därmed inte sagt att man skall "ge upp" direkt och tro att barnet inte klarar av förändringen bara för att första nätterna är jobbiga. Men just att på en gång introducera egen säng och ta bort all nattmat kan vara lite för mycket på en gång tror jag...

Vår pojke sov största delen av tiden i egen säng och vi försökte också dagtid att göra roliga saker i sängen (som t.ex. Pantley tipsar om) därför tassade jag direkt då jag visste att den enda förändringen för honom var att jag slutade nattamma (det låter så enkelt i skrift ). De sista nätterna före vi tassade började jag också sitta och amma på sängkanten för att undvika att somna själv och därmed "glömma" kvar pojken i min säng.

Ja, ja. Det är bara mina tankar och filosofier. Min man är på pappaledigt den här veckan så jag har lite för mycket datortid
  • didilej

Mymlan79 - nej fy, inte vill man nu att barnet skall lära sig att sova med någon vilt främmande hemma hos sig!!! Låter ju läbbigt värre. Här på min hemort var det en "tant" som kom hem till en, diskuterade genom ens problem och svarade på ens frågor. Det var också av henne som jag fick de artiklar som jag ofta hänvisar till här. Sedan var det upp till en själv att sköta tassandet men man kunde förstås ringa upp tanten från MLL ifall man hade ytterligare frågor. Perfekt system tycker jag

• didilej

Blä - här är både jag och lillen förkylda så natten blev lite orolig (lille, lille sötnosen blir JÄTTErädd varje gång jag snyter mig, stackarn!) Det som var skönt var att det räckte med att ta upp honom i famnen en stund då han var olycklig och sedan låg han och tuggade lite på snuttefilten innan han somnade om själv.

D S - synd att ni inte kan testa sätta spjälisen bredvid eran säng! Men kanske Mymlan79s tips kunde fungera? Kunde du försöka att sitta och ge mat på natten och sedan sätta tillbaka henne i egen säng? Så att hon skulle börja vakna där på morgnarna? Eller så kör ni bara pang på och låter det ta så länge som det tar första kvällarna. Jag trodde ju också att vår lille skulle skrika i princip hela natten men med facit på hand gick det MYCKET lättare än vad jag trott. Många förslag men jag tyckte alltid att det kändes skönare att få förslag då lillen trasslade än ett "tjahapp - då kan ni inte göra något mera"

• didilej

Ville bara sticka mig in och säga Lycka till till SaT!!!

• didilej

mjauen - välkommen hit till vårt tassande gäng Hoppas att i natt också gick bra!

SaT - verkar ju som om första natten gick helt bra! 3b låter ju riktigt bra Det spelar nog ingen roll ifall man smeker eller buffar bara man alltid gör på samma sätt så att barnet "känner igen sig"

Ënigma - jag tänkte just skriva till dig att en gång är ingen gång men två gånger är en vana Det skulle ju nästan ha varit för enkelt för er om hon genast skulle ha börjat sova hela nätter Hoppas att hon kommande natt igen sover hela natten och bara "skojade" med er i natt!

Också jag fick tassa lite igår då vår förkylda lillis vaknade 30 minuter efter att han somnat. Sedan sov han dock till kl 6 och då gick pappa upp med honom så det var en helt ok natt trots förkylning. Idag verkar lillen helt återställd och också jag börjar känna att livsandarna återvänder. Lillen har vaknat kl 6, eller lite efter, lite för många mornar i rad nu för att det skall vara ett sammanträffande... Jag märker också att han orkar börja vara vaken längre stunder så det är nog dags att införa bara två dagsvilor nu (gjorde ett försök med det redan i december men det slutade bara med en massa gnäll och en kille som var trött mest hela tiden). Måste bara klura lite på vilka tider som blir mest optimala med tanke på mat och att han skall orka ända fram till kvällen...

• didilej
    3hjärtan skrev 2008-02-08 15:05:12 följande:
    Har bara hört talas om TASS efter att ha läst inlägg av TS. Nu, efter att ha läst här, inser jag till min stora glädje att vi omedvetet använt oss av den här metoden... Kanske faller det sig ganska naturligt att man lugnar sitt barn på liknande sätt, kanske är det just biologiskt (som hos djuren)? Nåja, våra problem med rubbad sömn är på långa vägar inte löst trots i ihärdig kamp på diverse sätt. Dock kommer vi att fortsätta ligga bredvid henne, utanför spjälsängen, vid sövning - med en hand på ryggen, smekandes, lugnt klappandes om vart annat. Likaså vid uppvaknande. VI GÖR ALLT FÖR ATT HON SKA SOVA! DOCK har vi på över ett halvår inte kommit dit än att hon kan sova djupt och lugnt, utan av okända anledningar vaknar hon ofta, länge och ledset! Hon är idag 13 mån och har aldrig sovit så som många betecknar BRA. Historien är lång, men...det roliga var att jag inse att vi gjort på ett sätt som andra kallar TASS - kul!
    Jo, tassmetoden påminner nog hemskt mycket om vad man gör "automatiskt" då man lugnar bebisar. Den stora skillnaden är ju egentligen att man alltid slutar före bebisen somnar och sedan förstås att man alltid gör på samma sätt. För mig var det riktiga "lightbulb momentet" då jag insåg vad man gör då man gör ALLT (som vi roade oss med före vi började tassa och jag försökte minska amningstillfällena nattetid) - jo, man visar åt barnet att "jag har ingen aning om hur jag skall få dig lugn, så jag testar med att vagga, vyssja, sjunga, gunga sängen ifall du skulle råka lugna dig" varvid bebisen tänker "puh, om en sån här cirkus drog igång bara för att jag råkade vakna till lite var det nog tur att jag skrek, det måste verkligen ha varit något riktigt hemskt jag blev räddad från då mamma är så här upp i varv!". Då man i stället bara säger "du är trygg, du skall sova nu" i handling och därtill anpassar mängden tröst enligt hur ledset/oroligt barnet är blir allting liksom så mycket tydligare och bättre !

Massor med kramar till dig 3hjärtan - det måste vara jättetufft att ha tre så små barn och att dessutom trassla hela nätterna under så lång tid som det har varit för er. Du är en riktig mammavariant av stålmannen

Hoppas att alla tassare har lugna nätter bakom er! Här var lugnet återställt efter förkylningen och lillen sov snällt sina 11 timmar.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola