~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Ë n i g m a skrev 2008-02-05 15:22:32 följande:
Ë n i g m a skrev 2008-02-05 15:22:32 följande:
Ë n i g m a skrev 2008-02-06 08:26:37 följande:
D S skrev 2008-02-06 10:32:57 följande:
Mymlan79 - nej fy, inte vill man nu att barnet skall lära sig att sova med någon vilt främmande hemma hos sig!!! Låter ju läbbigt värre. Här på min hemort var det en "tant" som kom hem till en, diskuterade genom ens problem och svarade på ens frågor. Det var också av henne som jag fick de artiklar som jag ofta hänvisar till här. Sedan var det upp till en själv att sköta tassandet men man kunde förstås ringa upp tanten från MLL ifall man hade ytterligare frågor. Perfekt system tycker jag
Blä - här är både jag och lillen förkylda så natten blev lite orolig (lille, lille sötnosen blir JÄTTErädd varje gång jag snyter mig, stackarn!) Det som var skönt var att det räckte med att ta upp honom i famnen en stund då han var olycklig och sedan låg han och tuggade lite på snuttefilten innan han somnade om själv.
D S - synd att ni inte kan testa sätta spjälisen bredvid eran säng! Men kanske Mymlan79s tips kunde fungera? Kunde du försöka att sitta och ge mat på natten och sedan sätta tillbaka henne i egen säng? Så att hon skulle börja vakna där på morgnarna? Eller så kör ni bara pang på och låter det ta så länge som det tar första kvällarna. Jag trodde ju också att vår lille skulle skrika i princip hela natten men med facit på hand gick det MYCKET lättare än vad jag trott. Många förslag men jag tyckte alltid att det kändes skönare att få förslag då lillen trasslade än ett "tjahapp - då kan ni inte göra något mera"
Ville bara sticka mig in och säga Lycka till till SaT!!!
mjauen - välkommen hit till vårt tassande gäng Hoppas att i natt också gick bra!
SaT - verkar ju som om första natten gick helt bra! 3b låter ju riktigt bra Det spelar nog ingen roll ifall man smeker eller buffar bara man alltid gör på samma sätt så att barnet "känner igen sig"
Ënigma - jag tänkte just skriva till dig att en gång är ingen gång men två gånger är en vana Det skulle ju nästan ha varit för enkelt för er om hon genast skulle ha börjat sova hela nätter Hoppas att hon kommande natt igen sover hela natten och bara "skojade" med er i natt!
Också jag fick tassa lite igår då vår förkylda lillis vaknade 30 minuter efter att han somnat. Sedan sov han dock till kl 6 och då gick pappa upp med honom så det var en helt ok natt trots förkylning. Idag verkar lillen helt återställd och också jag börjar känna att livsandarna återvänder. Lillen har vaknat kl 6, eller lite efter, lite för många mornar i rad nu för att det skall vara ett sammanträffande... Jag märker också att han orkar börja vara vaken längre stunder så det är nog dags att införa bara två dagsvilor nu (gjorde ett försök med det redan i december men det slutade bara med en massa gnäll och en kille som var trött mest hela tiden). Måste bara klura lite på vilka tider som blir mest optimala med tanke på mat och att han skall orka ända fram till kvällen...