Inlägg från: villrådig |Visa alla inlägg
  • villrådig

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Min bäbis är stark som en hulk också :)... nästan starkare än mig känns det som...

• villrådig

I natt när sonen vaknade tusen gånger försökte jag föreställa mig att jag, istället för att amma, skulle tassa istället...

Jag var så trött att det gungade i kroppen och mådde illa. Det kändes inte alls som det över huvudtaget var möjligt att tassa i det läget..

Hur orkar ni?

Dessutom så verkar det som att jag ibland tar upp sonen, ammar och han somnar om bredvid mig när jag inte ens vet om det... att jag liksom gör det i koma :). Så jag tänkte, när jag väl börjar tassa..hur ska jag undvika att jag gör så? Är det ingen annan som gör saker i natten i koma..?

Funderar på att paketera in brösten i gasbinda, så man liksom måste vakna till för att ta fram dom :)

• villrådig

Jag tycker 4,5 månad är för tidigt. 6 månader tycker jag är ok.

BVC tycker rätt mycket också kan jag tycka..det gääler o känna av själv vad som känns bäst för en själv och barnet.

carolinacarolina skrev 2008-02-14 14:16:41 följande:
    Jag skulle testa denna metod i natt, men fyyyy så jobbigt det kändes. Det slutade med tutten vid varje uppvak ändå... Ska kanske ta tag i det till helgen istället. Sonen är bara 4,5 månader, så det kanske är lite tidigt? Han har dock problem att sova (vaknar OFTA på natten) och BVC sa att det var dags att sluta söva honom vid tutten...
  • villrådig

Tack för alla tips o råd

Jag gillade det med att flytta runt på spjälsängen.. tyvärr har jag för trångt, men jag kan se det framför mig, när man yrvaket famlar omkring i natten och inte vet vart man ställt den

• villrådig

Mamasnest: ojoj min problem bleknade i jämförelse med dina. Starka kvinna

• villrådig

Antar att hon somnat..?

Min kille har börjat göra så. Alltså är hur trött som helst TILLS jag stoppar honom i sängen, då ska han leka och knöla runt, skaka galler osv. Nu har han just lärt sig att klappa händerna också..:).

Men så fort jag går ut så blir han jätteledsen.

Jag får hålla på så att jag lägger ner honom, håller i honom, han kravlar sig upp igen och jag lägger honom..osvosv. Det kan ta ett tag ibland.. drygt.

..tar gärna ett tips själv.

Ë n i g m a skrev 2008-02-16 19:33:12 följande:

nån som kan hjälpa med tipslillan ligger i sängen as we speak, men är inte trött alls, utan skriker och vill leka och när man tassar henne så lixom börjar hon leka.......när man går därifrån skriker hon jättemkt....och gråter...dumt å ta upp??? vi har hållt på å tassat tre veckor
  • villrådig

Usch min son har sovit katastrofalt dåligt de senaste nätterna. Han har vaknat två gånger i timmen och varit otröstlig. Han har varit lite hostig o snorig, så jag antar att det påverkat.

Igår vaknade han efter 45 minuter och var så ledsen. Jag ammade inte utan tassade (steg 4) i 30 minuter tills han somnade om i min famn. Så vaknade han varje timme tills 21:30 då jag ammade om honom i min säng och somnade själv.

När han vaknade nästa gång kände jag mig nästan utvilad, så jag kollade på klockan och den var 03!!!!! Otroligt, det betyder ju att jag sovit 5 timmar i sträck!
    O sen ammade vi och somnade om till 06:20!!!

Hallelullija!!! Låt detta bestå!

Pessimisten i mig inser att detta har hänt vid tre tillfällen förrut...

Vid alla dessa tre tillfällen har bäbisen varit på promenad med sin mormor på dagen, och så också igår alltså. Jag vet inte vad hon gör som inte jag kan..:(.

Är det kanske mig det är fel på?

• villrådig

jag har en fundering..

Jag har ju inte börjat tassa på allvar än, men småtassar lite på förkvällen. Men jag tycker att det är skitjobbigt och blir stressad att jag/sonen ska störa grannarna...(bor i lägenhet).

Av den anledningen kanske jag ibland på natten slänger fram bröstet lite väl snabbt, då han egentligen kanske skulle somnat om själv efter några minuter.

Hur gör ni? Ni bor väl inte alla i hus, antar jag? Är det sånt man får stå ut med som granne? Så man inte blir vräkt eller så, när man börjar "heltassa".

• villrådig

Jag brukar ju småtassa på förkvällen då sonen vaknar varje timme även då.
    Det brukar räcka med att lägga handen på, alternativt hålla ned honom (om han vill stå upp). Det brukar hur som helst inte ta jättelång tid, men NU..

Två kvällar på raken har jag varit tvungen att gå till steg 4. Så då måste jag höra om han beter sig "normalt", för det känns verkligen inte bra...

Som igår. Han somnade 19, vaknade 20, jag tog upp och vyssade honom i ca 45 minuter. Han skriker sig nästan blååå, hela tiden alltså. Han slänger och flänger med huvudet, slåss och är helt hysterisk. Skriker så han tappar rösten. Det låter verkligen förtvivlat! Tillslut somnade han i min famn (jo jag vet..men vi får mjukstarta så..).

Efter 15 minuter började det om, och pågick nu i 1 timme och 15 minuter. Samma hysteri. Usch det var riktigt jobbigt. Dels är det svårt att hålla honom eftersom han nästan slår sig lös, men det värsta är hans förtvivlade skrik. Det skär i hjärtat.

Nästa gång han vaknade (efter 30 minuter), tog jag upp honom direkt och ammade, somnade bredvid (med kläder+långkalsonger..tv på, dator på, lampor på och inte borstat tänderna blä..).

Nu sov han jättebra tills 3 då han fick amma, och somnade om till 06.30, så det var ju skönt..

Frågan är alltså, ska dom vara så där förtvivlade.. är era så också?

• villrådig

Tack för lugnande ord didilej o DS

Igår gick jag o la mig rätt tidigt. Lillchipset somnade 19:30 och vaknade inte förrän 22!!(hurra). Bara det att då sov jag som en stock och orkade inte tassa, så han fick amma och somna om i min säng.

Sen vaknade JAG kl 01..och råkade väcka honom (ligger i en knarrig bäddsoffa för tillfället). Ammade o somnade om. Sen vaknade JAG IGEN 05:30, och väckte honom igen... Då ville han inte sova mer utan gå upp o leka.

Undrar om han kanske hade sovit hela natten om jag inte väckt honom... .

Jag känner mig faktiskt rätt pigg idag

• villrådig

jo, han har eget rum egentligen...fast jag har inte börjat använda det till honom än eftersom han brukar ju sova bredvid mig när jag tagit upp honom för att amma (jag somnar ju liksom också..hmm)och eftersom han vaknar tusen gånger på natten.

Just nu sover vi båda i hans rum eftersom jag håller på o målar i mitt sovrum.
    Men fortsätter han sova så här bra så får han stanna kvar i sitt rum när jag flyttar tillbaka

D S skrev 2008-02-19 10:54:46 följande:

villrådig;det där med att väcka känner jag igen! lillan skall alldeles snart få eget rum, din lille kan inte få det? annars låter det skönt att du känner dig rätt pigg.
  • villrådig

Jag har testat att ha mitt barn i eget rum, men det gav ingen förbättring.
    Jag har hört att vissa sömnstruliga barn helt plötsligt börjat sova hela nätter när de kommit i eget rum, men så var inte fallet för min son.

Det enda som hände var att jag fick springa bena av mig. Tog upp, ammade, och la tillbaka i hans säng.

Tillslut gav jag upp och tog tillbaka honom till mitt rum, så åtminstonne jag skulle få sova lite bättre.

Jag ska testa igen dock, eftersom han de fyra senaste nätterna "bara" vaknat var tredje timme.

• villrådig

D S - Hur är det med maten? Äter hon bättre på dagen nu när hon inte nattammar speciellt mycket?

Min kille sov helt plötsligt lite bättre i 5 dagar (dvs kunde sova 4-5 timmar i sträck), men nu är det struligt igen . Jag fattar inte vad det beror på. Ibland tror jag att det är nått som gör ont, som han vaknar av?
    Hur som helst, när han började sova bättre har han också börjat äta bättre!
    Nu får jag i honom 2 mål gröt + 2 mål burkmat samt ett litet mellanmål (=dyrt..)

• villrådig

vågat å ge katrineplommon samma dag som babysim . Väntar med spänning o höra hur det gick

• villrådig

DS:

Min kille har faktiskt börjat äta "vanlig mat" OM jag ger honom dom där HIPP-burkarna och gärna kalla (ev värm 5 sek i micron så dom inte är iskalla). Bara 6-månaders HIPP burkar funkar, de andra märkerna ratar han, eller om det är mat med bitar i.
    Ett tips kanske?

• villrådig

Jag har inte kommit igång än med tassandet, men jag har tassat på förkvällen vilken faktiskt gav lite resultat. Helt plötsligt sov han rätt bra (bara 2 uppvak och han sov lugnt emellan) i nästan en hel vecka!! Jag trodde det var över, men icke..
    Sen var vi tillbaka på ruta ett igen.

En annan vändning är att han bland annat lärt sig att han KAN somna utan att amma (ibland). Han har också lärt sig att... han inte BEHÖVER somna här han ammar.. Detta har resulterat i att han nu gärna vill upp o LEKA mitt i natten och det tar en timmes brottningsmatch innan han somnar om, och han VÄGRAR amma =suck.

Sen har han ändrat sömnvanor..

Han brukade sova 2-3 timmar dagtid och 11 timmar natten (då räknar jag inte bort uppvakstiden) =13-14 timmar

men NU sover han 30 minuter, två gånger på dagen=1 timme och sedan är han helt speedad fram tills 22...o vaknar kl 6, Fortfarande med massa uppvak = 9 timmar!!!(då räknar jag inte bort uppvakstiden)

Är det normalt för en snart 1-åring?? (korrigerad ålder 10,5 månader prematur)

hjälp

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola