Inlägg från: LeaveMeAlone |Visa alla inlägg
  • LeaveMeAlone

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Har sneglat i den här tråden i flera månader då min minsta grabb alltid varit lite knepig med sovandet. Vaknar lätt, varit extremt förtjust i amningen och svår att söva. Nu har han dock hunnit bli 13 månader och jag slutade amma för två månader sen. Där försvann mycket av nattstrulet men det är fortfarande knepigt mellan varven.

Har lite funderingar.

Vårt största "problem" är att han skruvar på sig sekunden man lägger ner honom i sängen så länge han inte har vällingflaskan. Han ska alltså därifrån till vilket pris som helst. Nu var det ett tag sen vi testade att nattar hans säng då det funkade bättre att ligga bredvid i vår säng.

Om vi nu ska prova i hans säng igen ska vi då skippa välling i sängen?

När ni lägger handen på i sängen, står ni så lutade över sängen eller sätter in handen mellan spjälorna? Båda känns extremt osmidigt eller så är det vi som inte förstått ????

Min man får inte ens in sin arm mellan spjälorna och båda upplever att man blir väldigt stel och öm om man ska stå böjd över sängen när man håller handen på. Så hur gör ni?

• LeaveMeAlone
    trulle82 skrev 2015-02-12 21:17:59 följande:
    Jag är ingen expert, men jag skulle nog skippat välling i sängen. Kanske ge välling innan och sen lägga honom i sängen efteråt. Så att han inte somnar av flaskan, utan lyckas somna själv. Ha samma rutiner varje kväll så att han vet vad som gäller.

Jag står lutad över sängen när jag gör det. Men visst det är jobbigt för ryggen smile2.gif . Man får hitta det sätt som funkar bäst. Ambitionen är ju att man ska slippa tassa tillslut.
    Tack för svar

Jag började för tre dagar sen och då slopade jag vällingen i sängen för enkelhetens skull. Har redan börjat gå snabbare och igår sov han hela natten tom. Hoppas på fortsatt framgång.
  • LeaveMeAlone
    trulle82 skrev 2015-02-13 19:28:22 följande:
    Vad skönt att det redan går bra! Här går det fram och tillbaka tycker jag. Ena natten bra, andra inte..men jag hoppas att det är en övergående period. Hon är ju 9 månader, så även om jag tycker värsta seperationsfasen är över så är det kanske en känslig period smile1.gif
    Ja det har väl gått lite upp och ner här med. Vi är uppe i inskolning på förskolan och jag har precis börjat jobba så det är lite mycket på en gång. Vi har inte alltid orken att lägga tillbaka i sängen mitt i natten utan låter han sova mellan oss då men vi har vant av honom med nattflaskan och han sover längre och längre i sin säng och blir lättare att få att komma till ro genom tassen på och han somnar fortare på kvällarna.
  • LeaveMeAlone
    Lindask skrev 2015-02-18 00:31:54 följande:

Mitt stora problem för tillfället är att hon inte somnar på kvällarna. Jag har ok tålamod i ca två rimmar, men när klockan närmar sig ett på matten då brister det. Det sägs att man inte ska försöka korrigera små barns (7 veckor) sömn, att det rättar till sig av sig själv, stämmer detta?

Hon kan nog vara för liten för det ja. Alla barn i den åldern har inte ens förstått skillnaden på natt och dag. Men man kan fortfarande försöka skapa rutiner om att det är på ett visst sätt på dagen(ljust, lek och prat) och natten(dämpat ljus, ingen lek och inte så mycket prat). Men det kommer det där med längre sömn på natten.
  • LeaveMeAlone
    trulle82 skrev 2015-02-18 09:59:45 följande:
    Ja han kanske behöver lite extra närhet nu när det är så mycket nytt smile1.gif

Jag började ändra nattrutinen lite till. Jag la henne, la på täcket och sa godnatt och sen gick jag ut och stängde dörren.Fick gå tillbaka in några gånger, men det var bara små protester. Jag brukar ju annars sitta bredvid sängen så hon kan se och känna på mig när hon ska sova. Efter det fick jag 2 riktigt bra nätter i min mening. Bara 1 till 2 uppvak. Men nu i gårkväll och inatt så var både läggningen svårare och hon vaknade fler gånger på natten, så jag vågar inte hoppas på att det verkligen har hjälpt smile2.gif Tror att ibland låter man tassningen gå för långt så att till slut behöver hon en hand på eller klapp på ryggen för att kunna somna om. Men men, får se hur det blir!
    Ja det är nog lätt att det blir så. Jag försöker att lyssna på andningen mycket och ta bort tassen när andningen blir lugnare men innan det börjar bli för lugnt. Glömmer dock det där steget med att gå ut ur rummet men har inte så bråttom. Nätterna är jag kass på eftersom jag sover så djupt. Efter jag slutade amma så hinner han vakna till för mycket innan jag går in så vi har fått ta upplägget att mannen tar nätterna och jag mornarna.
Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola